Här kan ni se skillnaden mellan en org o clon Dreambox800HD
Utskriftsvy
Här kan ni se skillnaden mellan en org o clon Dreambox800HD
Hehe, kanske en dum fråga men vilket är original av de båda?
Kolla bildnamnen i länken =)
20clonetoppcbtw3.jpg
19genuinetoppcb2vi1.jpg
Dream har varken råd med kromade skruvar, medföljande kablar eller kylfläns... :P
Stämmer det där så är ju min en orginalbox i alla fall :thumbup:
Det var f-n inte lätt att se nån skillnad...
Är det någon pris skillnad på boxarna då?
Känns som att detta bevisar att om man är ett mindre eller medelstort företag (som Dream Multimedia) och utvecklat en tekniskt avancerad produkt så är det väldigt vanskligt att lägga ut produktionen till Kina eftersom konstruktionen kommer att stjälas.
Och i och med detta försvinner jobb fler jobb i EU till Kina. Kanske något att tanke på innan man medvetet köper en kopia av något.
burken
Absolut, men var det inte kopian som fungerade bättre än orginalet? I så fall är det dessutom ganska pinsamt.
Hur många skulle köpa en dreambox om boxarna skulle tillverkas i europa.....
att tillverka en dreambox i kina kostar inte många % jämfört med europa.....
Att en klon skulle vara bättre änn orginalet är väll inte så konstigt ??
då det i första hand handlar om förbättringar gällande kylning osv.
det är ju inte direkt någon jätteskillnad på priset.... typ 3500 för en klon... dock kör klonen med samma chassie som tidiga orginal boxar.... det hot som jag ser är att oseriösa handlare köper in klonade boxar o sedan säljer dom som orginal....
Någon som vet vart man kan köpa DM800 Cloner? Hade vart intressant att veta hur stor skillnad det är i pris.
bara söka på google så hittar du
beställde nyss en clon som funkar med nyaste firmware dvs. med secondstage-dm800-72.bin
priset var ok =)
finns många testar där dom jämför cloner och orinal, dvs temp skillnader och stabilitet, samma uppsättning av image hdd sat osv.
av nån anledning så fick kopian bättre resultat
hej alla kära dreamälskare alla ni postår att köpa en kopia är bättre en orginalet ,men vänta snart kommer det en time bomb till det ok har ni bara märkt att det fins en simkort i dreamarna o då få ni tänka varför......
Jag är ledsen, jag förstår inte vad du menar. Förklara någon?
han menar att det chip som sitter i 800:an "orginal" ska vara en form av nyckel för att köra boxen.... då detta idag inte är aktiverat i boxarna/mjukvaran betyder det även att boxarna går köra utan denna "pairing"..... kan ju vara intressant att se om boxen startar utan detta simkort.....
Fråga: kan man ta med detta simkort till badhuset o gå in gratis ??
har du fakta, eller för du propaganda?
vi sett det och är rätt beroende av det då bl.a mac adressen lagras på sim kortet, testar man att ta ut simortet startar inte boxen, varför?
det vet jag inte. kanske finns svar på det om man lyckas unpacka secondstage loadern, eller kikar i fist loadern i epromen.
går du in på dmm hemsida och läser lite står det att dessa boxar är gjorda för att vara fail safe, ska inte gå sönder. iaf inte delen med firstloadern.
så även om flashen töms och firmwaren och secondloadern är borta, så gör first loadern att boxen kan botas från usb eller cf. sedan flashas på nytt.
dör simkortet ja då startar inte boxen, så visst man kan ha timebomb som dödar det.
men simkorten finns löst och man byter det enkelt genom att lossa locket,
sedan lossa kabeln från kretskoret,
sendan lyfta av fronten.
epoxy limmet är mest skrämsel taktig, hindrar inte mycket.
sedan lossar man security cardet och byter ut det lika lätt som man byter sim i sin mobil, tror inte någon kommer ha problem med det
behövs en guide kan jag fixa =)
kan även posta patchat flash prog som stöder nand flashen i dm800, om man vill jtaga
Vad säger att Dream Multimedia utvecklat Dreambox? dom har ju enbart patent på front panelen enligt info och cert nummer,.. som man hittar på Internet.
Det är som att jag skulle börja sälja Panasonic och döpa om namnet till KalleAnka :D
Bara propaganda här istället för att göra något åt pris nivån på original..
Gör något åt priset så tror jag det kommer uppskattas av konsumenterna mer.
det sjuka med pantenter är att det ofta inte lönar sig, eftersom det finns olika patent system i olika delar av världen.
tycker det är ok med kopior men om det ev finns i annat märke,
sen om ev dmm fått nått tillbaka i fickan själva genom det hela.
som jag har förstått det så är det endast dmm själva som kan göra security cardet i ex. dm600, dm800 och om det finns fler som kör det.
betyder inte det något?
Hej
@Forhike
Någon "hint" om var du köpt din DM800 ??
~G
bara att regga =)
http://www.bolagsverket.se/dokument/...ketter/901.pdf
Gjorde en guide för din skull eftersom du verkar orolig :rolleyes:
http://www.dreamboxx.se/pdf/pdf/DM80...ard_update.pdf
jaha men var fick du det andra kortet ifrån (secondstage72)?
sorry kan inte säga det, kan nog ev sälja dock. men inte bestämt mig..
lär väll få massa skit då för jag stödjer kopior.
dock ni som har kopior, kolla om säljaren kan få fram..
Ett problem är väl generellt att det finns bra och dåliga kloner. Jag råkade ut för klon skit när jag skaffade en DM600 för 1 år sedan. Efter att ha bytt 2 ggr med olika hw fel så lämnade jag tillbaka den och köpte en relook extra istället. Det var felvända kretsar och glapp i tuner delen osv.
Så jag vet iallafall ett ställe i Sthlm där jag *inte* skulle köpa en dreambox (host: klon) ;)
noterade en sak nyss, security simmet verkar bara behövas nån sec precis när boxen bootar, tog loss simmet sedan tröck jag ner det samtidigt som jag stoppa i ström sladden. tog sedan ur simmet efter dream loggon, den fortsatte med
secondstage xx i skärmen
dhcp
sen vmlin???
sedan boot
en annan sak är att boxen fick annan mac när jag stoppa i olika securiy sims
:thumbup:
så om man loggar datat i början kanske man kan kommaförbi skyddet helt
"we have not way to get the simcard
we can make dm800hd, because we cooparate with a engineer from original dreambox company"