Är det någon som har något bra tips på ett billigt trådlöst altenativ till dreambox? Har en gammal d-link dwl-g810 och den funkar bra. Det verkar som dom flesta som säljer dreambox säljer såna som går via elnätet, varför?
Utskriftsvy
Är det någon som har något bra tips på ett billigt trådlöst altenativ till dreambox? Har en gammal d-link dwl-g810 och den funkar bra. Det verkar som dom flesta som säljer dreambox säljer såna som går via elnätet, varför?
finns en router på dx som går att brygga. :
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29662
280:- fraktfritt.
den ska enl. uppgift vara dd-wrt kompatibel.
ska funka med dessa filer.
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtop...+nr22&start=15
DD-WRT är en programvara för trådlösa routrar med bättre prestanda och fler funktioner än den programvara som installeras av tillverkaren. DD-WRT är kompatibelt med ett antal routrar, till exempel Linksys WRT54GL + WRT54GS samt andra från Belkin, D-Link m.fl.
källa: http://ipredia.se/wiki/DD-WRT
hemsida: http://www.dd-wrt.com/site/index
här är firmwaren som enl uppgift ska funka.
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtop...+nr22&start=15
Sätt de i Clientläge?
Jag fick igång mitt trådlösa precis med en DM800 och en usb adapter dwl-g122 som inhandlades för ynka 200:-
Fungerar kanon.
Om jag har förstått rätt, genom att läsa på andra ställen, så behövs endast en router som kan köras som brygga. Har ni något bra tips på ett billigt alternativ på en router som kan köras som brygga?
Yes! :thumbup:
För de som köpt den från länken.
Knepet var att sätta rotern i Ethernet Converter läge.
Guide Wireless.N Roter
Anslut till router Wireless.N Roter 192.168.0.1
admin
admin
Om man fipplat med olika inställninar så börja med att
klicka på Admininstration
klicka på Settings Management
klicka på Load Default
efter att den fått fabriksinställning så
klicka på operationsmode
klicka i Ethernet Converter
klicka på på apply
klicka på Wirless settings
Klicka på Site Survey
nu ska du se ditt trådlösa nätverk förutsatt att du visar SSID
klicka på connect
Skriv in ditt lösen
klicka på apply
klicka på Profile
klicka på Add
Skriv in ditt SSID samt välj Security mod och den kryptering du har
skriv in ditt lösen
klicka på Apply
Markera ditt nät
klika på Activate.
starta om rotern med att dra ur/sätta i spänningssladden.
logga in igen och se så att den anslutit automatiskt under Link status.
Om inte gör om ovan.
Klart! anslut din Drembox till en vanport.
starta om Dreambox som du har satt i dhcp innan.
Nu ska du ha anslutning till ditt trådlösa nätverk.
Fungerar för mig :-)
Vilken firmware kör du i routern? Original eller aceex eller Linkpro. Jag kör aceex firm i min. Jag har testat som du säger men inte med dreambox utan en laptop, men jag kan inte ansluta till internet. Dx routern ansluter fint till min huvudrouter, men jag kommer inte ut på nätet. Några tips någon?
Har nu testat med en router med original fw. Exakt samma problem! kan inte ansluta till internet genom dx routern som är i ethernet converter läge,ansluten till dir-855 huvudrouter.Den ansluter perfekt till min dir-855, och jag får ip adresser utdelade. Provat att starta om, provat med annan dator. Vet inte vad jag kan göra mer, blir galen på detta! Snälla någon hjälp mig!
Vet inte riktigt hur din mjukvara i DX routern ser ut, jag kör en Dir-300 bridgead och ställde in den enligt denna guide (fick ju flasha med DD-wrt före)
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php..._DLINK_Dir-300
Funkar kanon för mig, lite ledtrådar får du säkert i den guiden gällande inställningarna.
Har nu testat hos en polare men samma problem där. Dx routern kopplar upp sig perfekt mot hans router och får en ip adress. Men ingen kontakt mot nätet.
Sitter nu hemma igen och testar, DX routern kopplar upp perfekt mot dir-855 men sen är det stopp. 855:an ger en ip adress till dx routern, dx routern ger en annan adress till laptopen. Verkar inte vara något med krypteringen då uppkopplingen är perfekt routrarna emellan.
Jag kommer inte åt mitt interna lan heller från laptopen med denna uppkopplingen.
Har ej testat i bridge läge då det är ethernet converter läget jag vill åt. Är inte helt klar över vad som skiljer ec läge från bridge läge.
Tror det är nån jävla skitinställning i någon av routrarna som jag inte fattat. Ger snart upp skiten!!
Tack för all hjälp sålänge. Provar vidare när jag får nya uppslag.
Puttiplatt
Vilken IP får din DX router?
192.168.0.190 ,detta syns i dir-855:an
Och vilken IP får din laptop då den är kopplad mot din DX router?
192.168.0.100 ,detta syns i dx routern och i laptopen
Har du ställt in så att din DX router använder din huvudrouters DHCP för att dela ut ipadresser?
Lite osäker på om det går, har letat runt och hittar bara om dx routern ska agera som dhcp server, vilket den gör mot laptopen. Och att den ska få wan ip via dhcp.
Edit: Även provat med fabriksreset och gjort precis enligt guiden, ingen skillnad, ingen kontakt med lan eller wan, men bra kontakt mellan routrarna.
Testat både wan och lan portar, tror dock att det ska stå lan och inte van.
Testade att plugga in en nätverkskabel från 855:an i wan porten och laptopen i en lan port, då funkade det att komma ut på nätet!!! Det verkar som om den då agerade som en switch istället. Ska prova att stänga av dx routerns dhcp server och se om det hjälper. Fan tro´t.
Tack för hjälpen så länge
Puttiplatt
Edit: Hjälpte inte att stänga av dhcp servern, det enda resultatet var att jag inte längre kunde logga in på routern utan fick köra en reset med knappen där bak. Tar nu lite smärtstillande och gråter mig till sömns och hoppas att lösningen uppenbarar sig i en vacker dröm.
Ha det bra allihopa
Puttiplatt
Varför köper ni inte bara en dongel? fungerar skitbra här iafall :)
@ assnike och Freelock
Vilken router ansluter ni emot?
Provat med att ansluta en dator till dx routern med nätverkskabel?
Vilken isp och modem använder ni?
Tacksam för svar så att jag kan felsöka mitt nätverk.
Puttiplatt
@ Bogdan
Jo det är en lösning, men routern ska klara det om jag bara får rätt på det.
Ni som fått denna router att fungera i ethernet converter läge, kan någon skicka en settingsfil till mig eller lägga upp den här. Ni får gärna editera bort era personliga uppgifter som lösen mm.
Tack på förhand
Puttiplatt
ok,ska göra detta, men inte nu. imorron tror jag.
Update!
Har nu fått igång det! Dx routerns ip krockade med d-linkens. Jag provade att byta detta redan innan men min dx router funkar mycket dåligt, åtminstonde med original fw. Den kopplade upp efter MÅNGA försök, och jag lät den vara uppkopplad. Efter 2 timmar funkar det inte längre. Har provar allt, reset, strömlös, laddat i settings igen mm mm.
Kör nu på min andra dx router med aceex fw och sitter och skriver detta via den. Funkar än så länge stabilt, även med 2 laptops inkopplade samtidigt. Ska nu låta den vara igång några timmar så får vi se om det håller. Jag återkommer med rapport!
Puttiplatt
Den funkar fint - W-lan > ethernet converter
Här är det som står i filen, vet inte om det är till så mycket hjälp, verkar lite krångligt.
Jag tog bort texten,För lång
Vill du att jag mailar filen till dig?
Jag har en belkin N+ som jag ansluter mot. Har nu gjort 4st precis som det står i guiden. Men jag har märkt att jag måste skriva exakt samma ssid som det står i site survey som i profile. Sen har jag kabeln i wanporten när den är ansluten till dreamboxarna, vet ej om det gör någon skillnad men det fungerar bra, riktigt bra. Har 1st till en laptop som står i andra sidan av huset som har haft fruktansvärt dålig täckning men nu är det kanontäckning och inga problem längre.
Har också märkt att dir-655 och dx-routern inte direkt gillar varandra. Hur löste du det hela? Var det da shit att uppdatera med aceex NR22/Y och sen köra via Freelocks guide eller?
Jag lyckades dock att få den i Ethernet Converter läge i original firmware och sen hittar dir-655 den i nätverket men får ändå inte igång det med dm:en.
@ assnike
Jag hann kolla igenom texten lite lätt och fick bekräftat mitt ursprungliga problem. Din belkin router har ip 192.168.1.1, min d-link har 192.168.0.1. Dx routern har också 192.168.0.1 dvs den krockar med d-linken. Jag provade en massa inställningar och kom fram till att det lättaste är att ändra dx routern till 192.168.1.1. Detta gör att dx routern skapar ett sub nät med sina egna ip adresser som den delar ut. Detta gör den i vilket fall som helst i EC vilket gör att man ej kan komma åt utdelade resurser på övriga nätverket.
Finns säkert en lösning på detta också men det är en annan fråga. Dx routern med aceex fw tickar på mycket stabilt. Jag ska titta lite närmare på den med original fw och se om det är fw eller hw relaterat att den lägger av efter en stund och det ej går att kontakta wan utan en komplett nollställning av boxen.
Tack för hjälpen så länge
Ha det bra
Puttiplatt