Kör med Gemnini 4.5 på min DB800, funderar på byta till LT6 men den släpptes bara för några dagar sen
Är den bugg fri???
Fördelar????
Utskriftsvy
Kör med Gemnini 4.5 på min DB800, funderar på byta till LT6 men den släpptes bara för några dagar sen
Är den bugg fri???
Fördelar????
Finns inget som är buggfritt så testa på du.
Du lär inte bli besviken.
preview på youtube...
http://www.youtube.com/watch?v=ohgf5zH3oRo
Kan även rekommendera NewNigma 2.8.3 till 800'an.
Inte i närheten av LT6.
Testade LT6 igår och tyckte det var snyggt men hanteringen var väldigt seg tyvärr.
Byt till ett skin utan PiG om du tycker det går segt.
Tänkte prova det senare, något annat som slog mig var att jag inte fick 2sub att fungera. Har du nån idé lädret?
Står också i informationen att skinnet kan kännas segt eftersom den har en hel del PiG grejer kvar som inte funkar så bra på dm800.
Men att det kommer fixas i senare releaser.
Men det är ju indivudellt vad man tycker är segt också.
2sub funka fint om du använder senaste 3.0.11.
Men för HD kanalerna som använder DVB textning måste du aktivera interna textningen på varje kanal.
När kommer LT6 till 7025?
Hade får mig att då jag provade LT fick jag platsbrist på min 7025'a ....
Kommer ingen LT6 för dm7025.
Imagen är HD only nu.
Platsbrist går att fixa genom och ta bort onödiga språk och plugins sen kan man flytta plugins, cams, picons osv till CF minne och skapa symlinks dit.
LT images all the way säger jag bara, gillade aldrig Gemini2, LT är för finsmakare.
Jag kan meddela att LT6 är väldigt segt på DM8000 också.
Meny -> Installation -> System, särskilt när man väljer System i menyn tar det säkert 2 sekunder att komma in i menyn, det finns fler menyer som är riktigt sega...
Nabilosat 0.12 är överlägset snabbaste image med HD PiG skin... synd bara att Enigma2 och drivrutiner börjar bli lite gamla. Det går inte att köra drivrutiner nyare än 18/11 då det har ändrats något i Enigma2 som gör att spolningen inte fungerar som den ska på inspelat material...
2 sek måste ju vara nåt fel hos dig då för så segt gick inte ens LT5 SP8 på dm800.
När det gäller drivers.
dreambox-dvb-modules.bb: update dm800/dm8000/dm7025 drivers
changes for all:
- buffer empty detection changes for /dev/dvb/.../videoX, audio0 and /dev/pvr (this is needed for current enigma2)
changes dm8000 and dm800:
- more acurate timestamp queries (fixes seeking in some conditions)
- video freeze fixes (this fixes black picture in timeshift start)
- faster audio/video resync in some playback conditions
Inget fel på min installation. LT5 SP8 vs LT6 = Ganska stor skillnad på image...
Ja men alla tyckte LT5 SP8 var så seg och LT6 ska ju vara snabbare så hur kan det då vara segare än på dm800 med SP8?
Men som sagt det varierar ju vad man tycker är segt.
Finns många som tycker den är seg även på dm7025 medans jag tycker det går tillräckligt snabbt iaf.
Kanske inte blixtsnabbt men det känns då inte segt iaf.
Vad som segar ner också är en massa auto inställningar som finns där som standard bla som jag ändrat.
Är ju onödigt att den letar igenom en massa sökvägar för picons vid kanalbyte t.ex.
Sen behöver man verkligen ha all möjlig information om cams? Jag har stängt av allt sånt.
Kanalbyten är blixtsnabba, det är navigering i menyer som är lite segt i vissa steg...
Kanske ärr hårddisken som vaknar upp som tar några sekunder det kan hända ibland hos mig med.
Men i övrigt inga problem och inga problem med LT5 SP8 hos en polares DM800 iaf men då är PiG avaktiverat.
Håller med bpl.
Aven på på DM800 är LT klart segast i menyerna.
Den enda img som får fram spinnern om man bläddrar runt, LT6 är inget undantag.
Ett bra mediacenter och i övrigt snygg väger inte upp.
Nabilosat Black Hole 0.12 är tillbaka efter några timmar av LT.
PiG vill man ju inte avaktiver för då är det ju som ett steg tillbaka.
Väntar på sp1 då blir det ett nytt försök.
Nej det är inte hårddisken, alla images grupper har sega menyer om man jämför med Nabilosat's images.
Nabilo gjorde något med deras kod i 0.10 eller 0.11 som snabbade upp boxen markant.
Även spinner artefakten har Nabilo fixat som finns på alla andra grupper images (När boxen botar upp och bildförhållandet ändras syns spinnern som en lång sammansatt rad högst upp på TVn)
Jag tyckte inte att Nabilo var nå direkt snabbare då jag såg den på dm800.
Jag förstår inte vad det är ni tycker är så snabbt.
Är nog ganska marginellt om man jämför med LT skin utan PiG.
Annan sak man kan göra är avinstallera dom sakerna man inte använder för om du installerar allt som finns som standard i LT6 så lär även Nabilo bli segare.
Det är en av orsakerna till varför det inte kommer nån image för dm7025 då den inte orkar med.
Hoppas iofs fortfarande på en nerbantad dm7025 version men jag tror inte det kommer.
Och även om det nu är något långsamare så har LT så många fördelar att det finns ingen annan image som funkar om man kört LT ett tag.
Och LT6 gjorde den ännu bättre men tyvärr kan jag inte köra den längre.
Spinnern har jag avaktiverat då den bara är störande.
Vad som är ännu mer störande är när imageteams börjar kryptera grejer som skins t.ex och det är emot hela min princip att skaffa Dreambox överhuvudtaget.
Jag har skaffat den för att den är opensource och då vill jag inte ha en massa krypterade grejer.
har precis upgraderat från gemeni 4.5 till LT6
känns rejält bättre, dock funkar inte min trådlösa USB sticka längre....
hittar access-punkterna, testat 3 olika accesspunkter med både wep wpa wpa2 samt utan kryptering. hittar routern (AP), oavsett hur jag ställer in så blir det 0 i signal kvalitét... testade även Gemeni 4.6 samma med den... så det är någon Driver som ändrats, så jag måste hitta en patch för dom drivarna eller byta usb... alt. köra 4.5...
Dock känndes LT6:an mycket trevlig...... om någon har tips på hur man löser det trådlösa får ni gärna dela med er.... DM800
Om du vet vilken module det är för den så kan du testa kopiera över den från 4.5.
Det är ju samma kernel version så det är inga problem att göra så.
Lädret, när du en dag har en DM8000 ska du köra Nabilosat i en vecka och LT i en vecka, då märker du hur stor prestandaskillnaden är...
Med 0.10 kom detta och fler grupper borde införa det för boxen blir mycket snabbare:
Men men, jag ska ge LT6 en chans då den har fräsch Enigma och drivrutiner...Citat:
Nabilosat Black Hole System: this system represents a new approach to the communications exchange between the image core, the external environment and Enigma2. Making the image faster and more efficient.The Nabilosat Black Hole Socket allows also the following:
1) Introduction of Nabilosat Black Hole API
2) EMU and Application enhanced management, as they run externally to Enigma2
The following diagram represents the communication flow
What are the benefits ? When you start or restart your default EMU, Enigma2 will be busy at controlling this process, until it is started and initialized. As Enigma2 is busy with this process, the spinner will display. With Nabilosat Black Hole System, when you start/restart your default EMU, Enigma2 will only send a short signal to the Socket, and this Socket will be responsible for starting the EMU. Therefore, Enigma2 is free to keep running, and the spinner will not display. Additionally, the EMU will also be more efficient as it does not depend from Enigma2.
Another benefit is represented by the possibility to send command to Enigma2 from the Linux shell, or from a schedule custom script. This system is the new Nabilosat Black Hole API.
Ja har sett Nabilo på dm800 och det är skräp enligt mig.
Finns inget som lockar i den så jag kommer köra med LT6 eller hinner säkert bli LT7 innan jag har råd till en :(
Sen när behöver man starta om emu? Behöver då aldrig göra det här iaf.
Kör iofs direkt i boxen men det borde inte ha nån betydelse.
Sen förstår jag inte hur det där med köra EMU i separat process skulle göra menyer osv snabbare för det var väl det ni tyckte var segt.
Sen om man nu vill det ska köras i bakgrunden utan att låsa enigma2 så borde de ju gå editera cam scripten lite grann för att lösa det.
Nu då du har LT6 testa lek lite med LT's EPG grabber, ltlinks som gör att du slipper lägga tillbaka alla inställningar osv igen efter att ha flashat en ny image.
Lägger man lite tid på ltlinks så blir de väldigt smidigt sen.
Sen kan du ju leka med allt som finns i mediacentret.
Om du ska editera textfiler i boxen så finns "nano" där som jag gillar bättre än "vi"
När du upptäckt alla såna småsaker kanske du också är fast :)
/lib/modules/2.6.12-5.1-brcmstb-dm800/
men vad själva modulen heter vet jag inte.
Installera skin utan PiG om ni tycker det går segt.
Det handlar inte om att starta om någon EMU, det är BH socket som speedar upp imagen.
Varför köra skin utan PiG när det funkar utmärkt på BH 0.12 utan lagg i menyer?
Om du installerar ett 10 tal plugins i Nabilo så blir den nog segare också.
Jo. En undran bara. LT6 är ju enligt lädret supersnabb i menyer osv. Vad kör du för image i din 800 leatherface? själv har jag provat (inte bara sett) 5 olika Image och LT6 är sämst vad gäller snabbhet enl. mig. Däremot gillar jag LT5 sp8 som rullar i 7025an
Har aldrig sagt att LT6 är supersnabb men folk överdriver segheten och den beror främst på PiG i skinnet.
Har ingen DM800 själv men jag har installerat det hos andra på deras boxar.
Personligen tycker jag inte det går så segt med PiG heller att jag skulle vilja använda nån annan image som är sämre i övrigt.
Jämför det med att du har större och bättre program som kräver mer av hårdvaran igång på din dator.
När jag fått råd till DM8000 så kommer jag självklart köra LT6 eller LT7 hinner säkert komma innan dess.
För dm7025 vet jag inte om jag kan rekomendera LT längre då dom lagt ner sina images för den.
Mitt råd som ägare av DM7025: Har du en box som LT fortfarande lägger ner tid på(DM800/8000), kör på LT, annars är Nabilo nog den som är mest användarvänlig till 7025 numera.
Varför jag säger så är för att LT fortfarande inte fixat så att nätverket funkar bra med deras mediaspelare på 7025 och 7025+.
Jag upplever Nabilo som snabbare än LT, men vissa plugins som LT har funkar inte i Nabilos version t.ex. IMDB).
Nätverket funkar alldeles utmärkt hemma hos mig med LT.
Däremot är swapfil på CF minne ett krav för att det ska funka stabilt.
Men som sagt det kommer inga fler images till DM7025 så LT5 SP9 är den sista.
Har testat Nabilo och alla möjliga andra images och tyvärr håller dom inte måttet enligt mig.
Jag upplever inte Nabilo speciellt snabbare heller på DM7025.
Men då har jag inte en mssa onödig information vid kanalzapp och ställt in rätt typ för picon osv så den inte behöver söka igenom en massa olika paths och typer. Såna saker kan sega ner vid kanalbyten.
Visst segar PiG ner lite även på dm7025 jämfört med ett skin utan PiG men inte så mycket att jag upplever det segt iaf.
Jag kan bara hoppas att LTTeam ändrar sig ang DM7025 men är nog inte så troligt.
Ok, då är det väl något fel på min version av LT eftersom det är helt omöjligt att spela upp musik i deras mediaspelare utan att det hackar och buffrar konstant.
Inga liknande problem med någon annan image.
Och jag har provat att installera image både i flash och på CF-kort.
Har inte haft fel i nån version alls här då det gäller nätverket.
Kan tom streama SVT HD utan hack från min DM7025.
Nu sa jag inte att du skulle installera imagen på CF minne utan aktivera swapfil på CF minne.
Andra saker jag gjort är tagit obrt onödiga språkfiler, flyttat plugins och inställningar till CF minne etc.
Sen har jag konfigurerat allt det i ltlinks.cfg så finns allt kvar efter omflash utan att behöva göra nåt.
En av alla fördelar med LT.
LT6 är seg utan PiG skin också, testat! Jag flashade om min box och avinstallerade alla plugins jag inte använder, nu är installationen minimal + att jag inte kör med LT's externa EPG.
Slutsats: SEEEEEGA menyer...
Har du testat med ett CVS skin?
Deras icke PiG version som dom har för DM800 använder sig av PiG fortfarande och det kan man läsa i release texten.
Men tja det verkar vara väldigt individuellt då jag inte kan se vad det är som går så otroligt segt i LT iaf.
Både med och utan PiG.
Boxen blir lite snabbare utan PiG iaf men går alldeles utmärkt att kröa både och.
Menyerna behöver inte vara framme innan jag ens hunnit trycka på knappen.
Testade Yads HD skin från LT's forum. Nä det är väl inte så ofta man är inne i menyerna men det är väldigt irriterande segt när man måste...
Ska testa 'Dream Elite Black Hole 1.0' utbrytare gruppen från Nabilosat teamet. Skin kodaren från Nabilosat gör skinsen, vilket bådar gott...