Det stog i sista räkningen från Canaldigital att man måste göra en ny kanalsökning för att C+ byter satelit...
Måste man uppdatera till en ny Satellites.XML åxå då???
Utskriftsvy
Det stog i sista räkningen från Canaldigital att man måste göra en ny kanalsökning för att C+ byter satelit...
Måste man uppdatera till en ny Satellites.XML åxå då???
Troligen, eftersom de nya transpondrarna använder andra frekvenser så finns de inte med i gamla versioner av satellites.xml.
Detta är en bra sida:
http://satellites-xml.eu/
De har väl inte flyttat än? Om man gör en kanasökning nu så, som jag förstod det så ska man få de nya kanalplatserna? Eller? Har jag missförstått? Söker inte dm500 osv igenom alla transpondrar och tar därigenom nya frekvenser?
En del kanaler har redan flyttat. SVT HD + en del andra HD-kanaler. Nu är även flytt av bl.a. Discovery World, Science m.fl. på gång.
Jomen, säg att man har en dm500 tex, funderar på om man måste in å hakka me transpondrar den söker per default på cd´s sattelit el. om det räcker med en kanasökning likt en vanlig box. Den nya satteliten kommer väl antagligen att bara överta samma "område" så att säga.
Jag är inte säker på hur det funkar med DM-500. På min IPBox 9000HD har jag varit tvungen att lägga in de nya transpondrarna för hand och sedan göra kanalsökning på dem. Det beror på att de nya transpondrarna ligger på frekvenser som inte använts förut och finns därför inte med i den image jag har.
På vissa boxar tror jag man kan göra en s.k. nätverkssökning och då hitta de nya transpondrarna automatiskt, men jag vet inte om det funkar på DM-500.
Här kan ni enkelt skapa en ny xml snabbt o smidigt. http://satellites-xml.eu/
Någon som kan bekräfta/säga hur, eller om man kan göra en sk. nätverksskökning på någon av de imager som finns till DM500 varianterna, så man slipper rapplet med xml filer osv för att hitta kanalerna igen?
:confused:
Har stora problem med detta, testat att göra en ny satellites.xml på sidan som det tipsas om, men får i alla fall inte ner alla transpondrar, inte på långa vägar. På dom kanaler som hittas står det bara (Old) Kanalen byter frekvens och thats it......
Jo, har startat om flera gånger, varje gång efter att jag testat ny satellites.xml. Tack för ditt svar förresten :)
Jag går till satellites-xml.eu och skapar en ny fil då, har Thor, Sirius, Astra 19.2 och Eutelsat W3A-paraboler kopplade till db:n. laddar upp den nya xml-filen, ser till så den gamla skrivs över, startar om db:n, Sirius, Astra och Eutelsat inga problem, Astra t ex över 1000 kanaler hittas vid sökning. Thor, inte bra, max 126 kanaler hittade jag idag.
Jättehyggligt, tack skall du ha. Provar så fort som möjligt
Ja, man skulle kunna tro det, men jag bor i Alanya på turkiska Medelhavskusten och här har den inte snöat sedan 18 februari 2008 och då kom det visst 47 flingor :lol:
Oki ingen snö i Alanya än alltså :thumbup: Är det grannens (norrmannens) 5m Wok som du tar ner thor med till en dreambox? Hur många kanaler brukar du få när du kanalsöker? ca 700 är ju normalt i norden
Får inte längre in Discovery World ser klart att det finns en Discovery World (old) och en Discovery World men på (old) har jag bild men inte på den andra. Övriga discovery kanaler fungerar bra ingen annan som har problem?
Hur ser det ut för folk, räcker det att byta satelites.xml filen?
Jag bytte filen. Startade om boxen. Gjorde kanalsökning. Fick sedan plocka in de "nya" kanalerna manuellt från listan över alla kanaler. Fick den inte att göra det automatiskt. Allt fungerar dock som det skall nu. Tog som allt 30 minuter med allt pillande för att fixa det.
Jag använde denna för att skapa en fräsh satellites.xml
http://satellites-xml.eu/
Ujujuj, nya bud igen här. Nu har vi kunnat konstatera att min 3.2-metersdisk har ett fysiskt fel i geometrin och inte duger till att ta in vare sig Sirius eller Thor. Nu kör vi Astra1 på den och det funkar fint, men fy för fanken vad mycket schit det finns där. Telefonsexannonser bl a......Skall se till att få den riktad mot Astra2 28.2E istället.
Nu har vi monterat två LNB:er på grannens disk (som visade sig vara 3.2 meter den oxå) och det funkar klockrent på Sirius med dom kanaler/transpondrar vi får in (ca 500). Däremot är Thor/Canal Digital heldött fortfarande, ca 120 kanaler, den enda riktigt svenska är TV8.
Tjenixen Paddy97, det där låter intressant som fanken, kan du närmare beskriva för en nybörjare hur du bar dig åt? Gjorde du en manuell transponderscan? I så fall, från vilken lista? Jag har oxå en fräsch satellites.xml från samma ställe.
Om man inte ids lägga in en ny sattelites.xml så verkar det räcka med att editera den gamla transpondern i listan (setup, service searching, transponde edit, välja extended networks search, spara) och göra en ny kanalsökning. Då dyker de nya kanalerna upp så man får lägga in dem i sina buketts.
Jag skulle vilja "låna" tråden lite och fråga vilkan satelliter man "bör" ha i sin box?
Man kan göra egnen satellites.xml men sedan finns det ju ett antal satelliter i denna lista.
Nu vill jag se på CD och VS.
Thor satelliten finns på dessa grader: 0,8 0,9 1,0
Astra finns på dessa grader: 4,8 5,0
Vilka 2 satelliter är att föredra??