Jag undrar alltså vad man kan göra med en dreambox och vad man behöver för att kunna ha en?
Utskriftsvy
Jag undrar alltså vad man kan göra med en dreambox och vad man behöver för att kunna ha en?
Se tv på dom kanaler du abonnerar. Dela utbudet till tex sovrummet via ditt hemmanätverk.
Du behöver 500 - 10000 kr att köpa valfri box.
o så här i jakttider så kan man måla ett kryss på den o använda den som inskjutningsmål för studsar'n, är nog bara fantasin som sätter gränserna ;)
Är själv nybörjare på DreamBox men tycker ändå att den tar TV(dator) till en helt annan nivå. Skickade själv ett meddelande till mina ungar precis från sommarstugan direkt ut till TV(dom såg svensson)...
Men du bör ha lite IT kännedom för att kunna nyttja den fullt ut har du inte det så är det fortfarande en mycket trevlig TV upplevelse. Dock så måste du flasha om den från orginal image tex: Gemeni2 detta kan du förmodligen få hjälp med eller bara sök här i forumet.
Betyg av mig 10/10 Drömmar :D
Känns nästan att den kostar mer än den smakar pga att det krävs ganska mycket kunskap inom Linux,IT, koder...bla bla...sen ska den flashas höger vänster upp och ner..osv massor med plugins att välja i mellan...den är kanske för den händige...xD
Du är nog inne på rätt spår. En Dreambox eller annan Linux-mottagare köper man för att man vill kunna konfigurera den så som man vill ha den. Kunna byta utseende, funktioner m.m.
Har man en gång vant sig vid friheten att kunna "mecka" med sin box, prova olika mjukvaror och ställa in allt efter sina egna önskemål så tycker man att Viasat:s eller CD:s standardboxar är ett stort nerköp. :(
Har man intresset så tycker man det är värt det. Vill man bara titta på TV så duger väl en standardbox lika bra.
Man kan jämföra det med mobiltelefoner. Tänk om det bara fanns 3-4 modeller av mobiltelefoner och ingen av dem hade alla de coola features du vill ha? Lite så är det väl med programföretagens standardboxar...
Då blir ju följdfrågan, med tanke på Forhike´s länk, hur i jösse namn ska de se var kortet sitter å sätta dit personen ifråga som innehar abbet???
El Lokko
Med tanke på hur många boxar som lämnar in på service med fullt konfigurerade softcams...ja, behöver jag avsluta den meningen eller räcker "människans inneboende dumhet" som svar?
Dreambox används uteslutande för kortdelningsnätverk.
Folk ute på gatan förknippar Dreambox=gratis TV
Ett tillägg till posten om it kunskap. Jag vill hävda att det kräver hyggligt mycket mer än normalkunskap. Men det beror ju på vad man refererar till iofs. När saker inte går exakt som som de ska så krävs det stora portioner fantasi och tålamod när man måste söka genom en massa forum på internet för att hitta hjälpsamma personer som du vill ska hjälpa dig.
Är du helt ny i gemet så kan du räkna med långa nätter/dagar för att få en fungerande setup med server/klienter om du inte hittar någon som gör det åt dig. Sen när åskan slår ner är det bara att börja om...
Finns otroligt nog en del nackdelar :whistle:
Kul att se att Via$at har anställt Bagdad Bob.
Inte ett rätt.
Själv undrar jag hur detta företag kan fortsätta att överleva.
Antar att det är rättigheter och avgifter i andra hand från C0m hem och liknande som gör att dom fortfarande existerar.
Sämst encoders, sämst bild, sämst bitrate, sämst utbud, pairing på HD-kanaler. 16:9 var man väl sist i Europa med att införa.
TV6 är enda ljuspunkten och den finns gratis i marknätet.
När det gäller satellit...vilka är ni som fortfarande sponsrar dessa bakåtsträvare med pengar?
Skäms!
Lite överdrivet, dom är inte sämre än Canal Digital som i mitt tycke är rena skitkanalerna.
Viasat var först i Norden sända i 16:9, de sände faktiskt TV1000 i 16:9 redan 1990, dock var det bara under ett halvår för de slutade med det för svenssons var inte beredda vid den tidpunkten köpa 16:9 TV, utan det var bara entusiaster som hade.
Viasat var bäst en gång tiden men tiderna har förändrats, dock tycker jag inte Canal Digital är bättre heller, Viasat Sport HD är dock en grym kanal, bättre bild kan man inte få.
Jaha, och sen la dom ner det i nästan 20 år för att riktigt vänta ut medelsvensson och införa det sist av alla?
Den fanns analog HDTV också på den tiden, tänk vad alla ligger efter.
CD har överlag bättre kvalitet på sina SD-kanaler.
HD kan jag inte uttala mig om men det finns säkert någon som kan mäta och jämföra.
Via$at hade faktiskt högre bitrate i början på 2000-talet men har sänkt den successivt.
Tack för att du besvarade min sista frågeställning.
Är själv helt ointresserad av sport och pairade kanaler, oavsett bildkvalitet.