Jo som rubriken lyder varför får jag röd undertext på en del kanaler ?? Har valt att jag vill ha vit, men på en del kanaler blir det röd ändå.
Kör med gemini 5.1 och 2sub.
Utskriftsvy
Jo som rubriken lyder varför får jag röd undertext på en del kanaler ?? Har valt att jag vill ha vit, men på en del kanaler blir det röd ändå.
Kör med gemini 5.1 och 2sub.
Hmmm.
Har du råkat slå på den inbyggda textningen oxå på de kanalerna ?
Lösning på problemet.(Röd text,eller annan färg med inbyggd textare)
Editera den skin.xml som ligger i det skin som du använder. I mitt fall är det:
/usr/share/enigma2/dTV-HD_LE_CN_Transp/skin.xml
dTV-HD_LE_CN_Transp skall bytas ut till det skin du använder.
Editeringen görs med fördel mha ftp .
Leta upp <subtitles>
Ändra
<sub name="Subtitle_TTX" font="Regular;30" shadowColor="#40101010" shadowOffset="3,3" />
Till
<sub name="Subtitle_TTX" font="Regular;32" foregroundColor="#DCDCDC" shadowColor="#40101010" shadowOffset="2,2" />
32 ger lite större text
foregroundColor="#DCDCDC" ger nästan vit text
shadowOffset="2,2" ger en skugga som ligger lite närmare texten
Passa på att ändra övriga teckenstorlekar från 30 till 32 och övriga shadowOffset till 2,2 så blir det riktigt snyggt.
Vill du även snygga till texten på HD-kanalerna letar du upp subtitledisplay och ändrar den till:
<screen name="SubtitleDisplay" position="280,110" size="720,576" zPosition="-1" flags="wfNoBorder" backgroundColor="transparent"/>
Gör en omstart av GUI
Blev ju jävligt läckert de där, men vart ändrar man för att få lite större text på HD kanalerna ??
Hur stänger man av den inbyggda textningen?
DVB textning som HD kanalerna kör med använder sig av bilder istället för text så du kan inte ändra på samma sätt där.
Det du kan göra är leka med SubtitleDisplay raden och ändra upplösning där.
<screen name="SubtitleDisplay" position="0,0" size="1280,720" zPosition="-1" flags="wfNoBorder" backgroundColor="transparent" />
Hej hur ändrar man färg på undertext på dem vanliga canal+ kanaler och inte HD kanaler. Har en DM800 HD med Gemini 5.1?
/Sirahq
Ja DVB textning är bilder.
Det är samma sak på DVD filmer t.ex med.
Men du kan ändra storleken genom och ändra upplösningen på texten.
Kan tänka mig att vissa boxar kanske mixtrat med färgerna på själva bilderna och därför kan påverka det.
Lär dig fakta innan du uttalar dig.
Du har fel som vanligt.
Men det går självklart mixtra på lite olika sätt som ändra upplösning och man kan mixtra med färgerna på bilderna med och på så sätt få det att se annorlunda ut.
Nu är det faktiskt du som få kamma till dig, DVB texten kan skilja sig mellan mottagare (olika märken). Och om det vore bilder så skulle också texten vara likadan oberoende av vilken mottagare du har, kan du förklara varför bilderna ser helt olika ut på olika mottagare (olika typsnitt beroende på mottagare) så är jag givetvis benägen att ge dig rätt.
Om du INTE kan det så bör kanske du lära dig fakta innan du uttalar dig? :rolleyes:
Ja du börjar bli jobbig som kommer med felaktigheter hela tiden.
Ta och lär dig vad DVB textning är innan du uttalar dig mer.
Uppenbarligen så vet inte du hur det funkar i alla fall, det enda jag vet är att du kan få olika typsnitt på samma program om du har DVB aktiverat på båda boxarna. Skulle det vara bilder så skulle det inte vara på det viset, det tror jag att du är medveten om själv också.
Då är det inte DVB textning utan texttv textning och det är 2 olika saker doh.
DVB textning är bilder hur mycket du än håller på dummar dig.
Men nu har jag inte tid längre då vissa ska upp och jobba här.
http://www.comhit.net/showpost.php?p...4&postcount=10
Du måste vara internets tjurigaste människa:lol:...
Jag vet att man kan få det att se olika ut men det är bilder oavsett vad du säger och inget annat.
Jag kan få det att se olika ut genom och ändra SubtitleDisplay raden i skinnet vilket jag redan tipsat om innan du började käbbla.
Diskussionen i den tråden handlade mer om ifall det gick att ändra på textningen och man kan uppenbarligen göra ganska mycket med texten även fast det är bilder.
Om du läser så står det även där förklarat att dom löst färger genom och att ändra DVB color map och olika utseenden har med skalningen och göra. Det med färger har jag däremot inte lyckats med än när jag suttit och lekt med skinnet.
Ännu en gång det har med SKALNINGEN att göra.
Ett exempel med enbart skalning och med ändring av DVB color map hade jag kunnat få andra färger också som på bilderna i andra tråden.
Sen så är det ju varierande utseende på textningen beroende på vilken kanal man tittar på.
Jaja gonatt
Det går inte och ändra typsnitt och jag har visat hur man kan ändra utseendet genom och ändra skalning.
TA OCH GE DIG OCH LÄS DVB STANDARDEN VAD DVB SUBTITLING INNEBÄR!!!!!
Pinsamt lädret, visst är det pixeldata men att påstå att pixeldata är samma som bild är ju för fan patetiskt. Det handlar om data som beskriver hur texten skall se ut OCH det är fullt möjligt att ändra färgen beroende och detta skulle inte vara möjligt om det vore en normal bild. Ibland kan det vara bra att vara lite ödmjuk innan man får frispel på folk, det blir så pinsamt annars.
[media]http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300700_300799/300743/01.03.01_60/en_300743v010301p.pdf[/media]
:popcorn
ska vi säga 1-1?
"service containing the textual and/or graphical information"
What is DVB code-base subtitling?
The DVB code-based method operates by transmitting each character within a subtitle using a unique character code.
This method relies on the use of character code look-up tables that are shared between encoding systems and the font processor of the receiving hardware and for there to be at least one subtitle font resident in the
receiver.
Jag har hela tiden sagt att man kan ändra färger (i den här tråden) genom och ändra color mappen (som vi kom fram till i tråden du länkade till) också men du kan inte ändra font.
DVB subtitles är bilder precis som det är på t.ex DVD också eller bitmap om du hellre vill kalla de det.
Jag har genom mina bilder visat hur man kan ändra utseende genom att skala om bara.
Det som inte funkar i enigma2 är ändra colormappen på DVB subtitles.
Och det är orsaken till att textningen ser olika ut på olika HD kanaler.
Det är likförbenat så att det inte är en bild, för om det vore en vanlig bitmap så är det faktiskt omöjligt att ändra färg på den utan ett redigeringsprogram, då det gäller just Font så är det kanske så att just den inte går att förändra, men genom att såväl bakgrund på DVB-text och förgrundfärg går att förändra så innebär detta DVB-text INTE är vanlig bitmap (bild) utan att det är information som tolkas av processorn och därefter läggs in i rutan.
Skulle det vara rena bilder så skulle det vara helt omöjligt att förändra detta och all text skulle se identisk ut på TV-skärmen oavsett vilken mottagare du använder. Att man kan förändra vidd och höjd på en bild är en lätt sak mot att förändra färgen på den vilket tyder på att informationen inte enbart avkodas utan behandlas "djupare" av processorn.
Nej du behöver inte alls nåt redigeringsprogram för att ändra color mappen.
Det är bitmap inse nån gång att du har fel.
Jag trodde först också att det inte gick att ändra färgerna men tänkte inte på att man kan ändra colormappen.
Och just det är det dom har gjort som vi diskuterade i den andra tråden.
Och genom det + olika skalning kan man förändra textningen ändå en hel del.
Bakgrunden skulle jag nog förklara med att dom har ändrat det transparenta till svart istället.
Men då snackar du ju om en file-description och inte en bild...
Det står klart och tydligt vad DVB-text är om du ids läsa länken högre upp i tråden.
Och vanliga bilder kan du inte ändra colormap på utan att detta sker i processorn, med andra ord så är det en imformation via DVB-strömmen som går att modifiera på helt annat sätt än en vanlig bild. Eller påstår du att det vore skitenkelt att göra en svart gubbe genomskinlig i boxen utan involvera lite mer än bara rå avkodning?
Har en 800HD (ej klon) och har lite problem med textstorlek och kulör. Kör med Gemini 5.0. Vilka skins ska man egentligen ha?
Vilken rad ska man redigera
<subtitles>
<sub name="Subtitle_TTX" font="Regular;30" shadowColor="#40101010" shadowOffset="3,3" />
<sub name="Subtitle_Regular" font="Regular;30" foregroundColor="#DCDCDC" shadowColor="#40101010" shadowOffset="3,3" />
<sub name="Subtitle_Bold" font="Replacement;30" foregroundColor="#DCDCDC" shadowColor="#40101010" shadowOffset="3,3" />
<sub name="Subtitle_Italic" font="Regular;30" foregroundColor="#DCAAAA" shadowColor="#40101010" shadowOffset="3,3" />
</subtitles>
ä glöm det såg nu att det var TTX raden
Finns det möjlighet att flytta ner texten en aning? har även försökt förstora texten på HD kanalerna men lyckas inte. Den blir lite liten tyvärr.
Skönt att den röda färgen är borta hur som helst!
Om du byter till pli 2.0 så är det kanontextning helt outstanding av alla image, alla settings finns typ flytta ner text, storlek, färg outline detta utan att behöva (cpu ätande 2sub) Det enda man behöver göra manuellt är byta font går inte från menyn.
Jag har lagt in den nya Dream Elite 2.0 och undrar om någon vet exakt hur jag ändrar positionen på textningen?