http://www.prylportalen.se/nyheter/h...-1.378889.html
Vad säger ni om denna ? .
Fortfarande lönsöst att få tillgång till HD kanalerna med Alex-cs inkopplad
Utskriftsvy
http://www.prylportalen.se/nyheter/h...-1.378889.html
Vad säger ni om denna ? .
Fortfarande lönsöst att få tillgång till HD kanalerna med Alex-cs inkopplad
Ja. det har varit känt ett tag att den ska lanseras via comhem-bloggen
För det första måste man ha en TV med stöd för CI+ för att det ska fungera, och inte ens då är det garanterat - de lovar endast att det ska fungera med vissa modeller från Samsung och Sony.
Och nej - det fungerar med största sannolikhet inte med Alex-cs
Tog med lite utrustning hem till en bekant som skaffat HDTV-modulen och gjorde några små tester.
HD-kanalerna fungerar som förväntat:
I en TV med CI+ - Ja
Tillsammans med Smartwi - Ja
Med Alex-cs - Nej (fungerar inte överhuvudtaget)
Med FloppyDTV (TV-kort) - Nej (fungerar inte överhuvudtaget)
Alltså på ungefär samma sätt som i ComHem:s HD-boxar.
Stoppar man i modulen i en TV som inte har CI+ fungerar den som en vanlig Conax-modul och man får in SD-kanalerna med orginal-kortet - men Alex fungerar inte.
Kör man med en "gammal" Conax-modul fungerar däremot Alex bra (SD-kanaler)
Får det inte att fungera med Smartwi Ver.8. Vet du vilken mjukvaruversion som fungerade?
Det vanliga kortet gick dock utan problem. Testat på en Sharp Aquos LC-52LE705E med Ci+.
Jag har smartwi 8 och kör med senaste officiella firmware 2.52
Det var bara att trycka i orginalkortet i mastern och klientkortet i CI+ modulen så fungerade det.
TV:n var en Samsung
Har nu stoppat i Firmware version 2.52 Conax utan framgång.
Några tips?
Nu är vi ju inne på smartwi så det är egentligen lite off-topic, men jag skulle tippa på att du kanske behöver para ihop klientkorten på ett annorlunda sätt mot vad du gjort (?)
När jag parar klientkorten med mastern drar jag ut dem innan de blinkat färdigt.
Har för mig att regeln är: mer än 10 sekunder men mindre än 30 - alltså ca 20 sekunder.
Vad jag kan minnas så hade jag problem med klientkorten när de fick blinka färdigt (mer än 30 sekunder) - men när de fick sitta i 20 sekunder så fungerade de.
Det var ett tag sedan jag gjorde detta nu - men det har fungerat med flera olika ComHem HD-boxar och nu även CI+ modulen.
Om du fortfarande har problem kan du testa vanliga firmware 2.52 - alltså inte den som det står Conax på.
Vet ej vad skillnaden är mellan de 2 men vad jag kommer ihåg så testade jag båda och den utan "Conax" fungerade bäst (den fungerar uppenbarligen med Conax)
När jag testade CI+ modulen stoppade jag först i orginal-kortet i modulen och kollade att det fungerade - tog ur det och stoppade i orginal-kortet i smartwi-mastern och ett klient-kort i CI+ modulen - och då kom HD-kanalerna igång igen.
Vi lämnade en HD-kanal på under ca 45 min så att vi kunde se att det verkligen fungerade (detta var inte under ComHem:s frisvisning - det försäkrade vi oss om)
Lycka till.
i dagsläget fungerat HD modulen endast med tv apparater från Samsung och sony
Nej, det stämmer inte.
Det är endast Samsung och Sony som är "Godkända av ComHem" - men det betyder inte att det inte fungerar på TV med CI+ av andra fabrikat.
Ungefär som med deras boxar - även om Dreambox inte är "Godkänd av ComHem" (och aldrig kommer att bli) så fungerar de med Comhem.
Det handlar mer om vad de på ComHem:s kundservice ger support på - i dagsläget ger de endast support till de kunder som försöker få CI+ modulen att fungera på Samsung och Sony TV.
Bebop skrev här ovan att det fungerar på hans Sharp TV - det är endast smartwi som inte fungerar för honom.
Funkar fiinfiint på min Samsung LE46C658, så det kan jag rekommendera ;) men tyvärr alltså inte med alex..
Är det nån som har provat HD modulen på en Philips PFL9704
Finns de inga CA moduler med CI+ stöd så man kan bygga en vettig htpc.
Det är ju just vad Comhems nya CA modul är för HD kanalerna.
Däremot vet jag inte om det finns några TV kort med CI+ plats.
Jag använder Com Hem`s HD-Tv Modul CI+ i min nya Philips 42pfl7675.
Det funkade inte först när jag kopplat in det men efter ett samtal till Com Hem där vi pairade ihop ca-modulen och mitt kort så funkar allt klockrent:)
Han på Com Hem sa att enda anledningen till att dom inte godkänt andra märken än sony och samsung ännu var att dom var begränsade via avtal med dom mm..
Alltså funkar det med alla tv`s med CI+ stöd men det är bara det att dom varken kan eller får garantera detta, men att det som han uttryckte sig "garanterat" fungerar!
Jag beställde HD modulen fick den igår fungerar bra med Philips PFL9704. Behövde inte ringa ComHem för pairing. Det tog 2 minuter så kom bilden på HD kanal.
Köpte du den från comhem så levereras den redan paraid till ditt kort. Jag köpte min på Mediamark och då fick jag inte in ett dugg. Efter ett samtal till comhem var det löst. Jag har provat den i LE40B535 (ej listad) och UE46C6005 (listad) med lika resultat i båda. Jag tror/tycker dock att modulen har lite barnsjukdomar som gör TVn segare med den i.
/Peter
Jag har även en modul utan HD är ingen större skillnad i hastighet. På min Philips PFL9704 blir bilden bättre med modul än från Humax 5000 HD digital box. Störst är skillnaden på vanliga kanaler.
Finns det någon linux baserad box som Com Hems HDTV- modul fungerar med?
Panasonic TX-P42X20E fungerar utmärkt med Comhems HD-modul.
MVH
Är det en linux baserad box?
Har jag fattat det rätt om jag:
1:köper 1 st. smartwi (med 2 klientkort, följer med 3 i paketet va?)
2:köper 2 st. ComHem CA Moduler för HD (CI+)
3:köper 2 st. Samsung LED TV UE40D7005
4:Köper 1 st. ComHem XL Paket
att jag då kan titta på alla kanaler ink.HD på bägge 2 TV apparaterna?
Följdfråga:
Gör Smartwi II samma sak som smartwi?
(jag vet, lite grovt ställd fråga, men om man vill förtydliga, kan jag använda smartwi II till case:et ovan , eller måste jag använda smartwi?)
/Dug
Jag har fått TV4 HD att fungera med smartwi och med comhems ca hd ci+ modul.
Ca modulen fungerar bra i både tv och i floppy dtv/c korten.
Jag kan dock inte se TV4 HD i floppyDTV korten pga att dom inte är godkända av comhem.
Just nu har jag 1 tv med comhems ca och smartwi kort
2 st floppydtv kort till den andra tv och smartwi kort dvs 3 mottagere och det fungerar mycket bra.
Det pratas om olika versioner av SmartWi och firmware för kompatibilitet. Vad är det som gäller för att det ska lira med HD-utbudet i comhem? Kan följande http://www.nettosat.se/product.html/...category_id=14 fungera tillsammans med en Humax CXHD-5000C?
Jag kör med SmartWi lite med firmware 2.52 r3 och korten satta i conaxläge.
Funkar både med Comhem HDTV CI+ modul samt Humax HDPVR-1000c
Funderar själv på att köra med SmartWi tillsammans med Humax HDPVR-1000c o Comhem HDTV CI+ modul på en anna HD TV. Har hört att inte Viasat HD kanaler ska funka men stämmer det? Har också hört att det är problem med att spela in på boxen samt att se på den andra tv:n samtidigt. Något du kan bekräfta?
Jag får inte beställa Viasat HD pga att jag inte har tre hål i väggen så jag kan inte svara på det. Men de vanliga pairade HD-kanalerna fungerar iaf. Har inga problem att spela in och titta på samsungen.
Gött, då kanske man ska slå till då. Har några ytterliggare frågor men de kanske du kan svara på via mitt msg.
Någon som vet om det skiljer mellan FW versionerna när det gäller kanalväxlingstiden?
Jag lyckas inte få igång min Samsung SMT-C7160 tillsammans med SmartWii 2 (Likadant med Comhems CA-modul för HDTV CI+).
Däremot fungerar det bra med Motoralas On-Demand box och en gammal CA modul, jag kör Firmware SmartWi II version 3.1 r2
Är det någon som har ett bra svar om det ens går att få igång Comhems CA-modul eller min Samsung SMT-C7160 tillsammns med Smart Wii 2 ?
Jag har SmartWi Lite. 2 Samsung SMT-7160 boxar och en TV med modul. Jag fick de att funka.
har själv testat på en panasonic med ci+ modul till comhem
och smartwii men funkar inte
sen har ja testa clone+ med
samma visa där funkar inte
Malla vilken modul kör du vanlig ci modul så funkar det men inte med ci+