-
Hårddisk till DM600
Jag beställde tre DM600C från Mydalle. Tänkte uppgradera hushållet från DM500C. Klantarsel som jag är så beställde jag tyvärr tre st Samsung HDD 320gb S-ATA. Jag slarvade och utgick ifrån att de inte skulle skicka med hårddiskar som inte passar till boxarna...
Är det någon som är intresserad av att köpa 1-3 st helt nya och oanvända hårddiskar (S-ATA)?
Samt, har någon tips på var jag hittar 320gb P-ATA till ett vettigt pris?
Tack på förhand!
-
Kan du inte skaffa SATA>>PATA converters, de är realtivt små...
-
Jag har kollat lite lätt på nån sån men tror du att den får plats?
-
Nej det gör den troligtvis inte så jäkla ont om utrymme som det brukar vara..men Modifiering är lösningarnas moder =)
men det är billigare än att försöka hitta nya diskar, 2,5" med IDE interface är snuskigt dyra
-
Hmmm, får väl kolla om man hittar nån och prova sig fram till nån lösning... Tack för tipsen!
Ingen som vill köpa mina nya SATA 320 GB?
-
Håller med wildone, hittar du några så är de ganska "dyra" ja. Å andra sidan kan det vara svårt och rätt dyrt att hitta 320GB PATA. Just nu har jag diskar så det räcker, men lycka till att sälja dem :)
-
-
-
Bra tips truckis, tyvärr skickar de inte till Sverige. Har mailat, får se vad de säger!
-
okej, jag kollade aldrig det. Såg bara på priset, och det var de ju inge fel på :P
-
-
Den verkar väldigt intressant! En dum fråga bara, funkar den åt båda hållen tror ni? Dvs SATA->PATA/IDE och PATA/IDE->SATA?
-
-
http://www.dealextreme.com/p/2-5-ide...%20full%20view
Den här verkar minst och smidigast. Funkar den "åt rätt håll" tro?
-
ab12cd34 Har du någon egen erfarenhet av den? Vet vi att den funkar i en DM600 med en SATA-disk?
-
Ingen som helst erfarenhet. Men eftersom den kostar 60-70 kr inkl frakt kan du beställa en och prova.
-
Beställt nu! Återkommer med resultat...
-
Gött, det skall bli intressant att höra :)
-
Har fått adapterna (konverterer) nu. Men har fortfarande problem. Boxen identifierar hårddisken i alla fall. Först gick det inte att initiera eller formatera. Använde mig då av kommandot mkfs.ext3..... utan resultat. Har nu lyckats initiera med hjälp av Gparted. Nu står det "initierad, men filsystemet okänt"... Med Gparted valde jag att formatera till filsystem ext3. Ska hårddisken stå som SLAVE-ansluten i boxen? Om inte, var ändrar jag det? Använder openpli.
-
Jag vet inte hur den skall stå, men jag hade samma problem och testade runt lite. Jag tror jag valde Master till slut.
-
Tackar, men det står fortfarande att filsystemet är okänt....
-
Är det filsystem ext3 man ska använda sig av?
-
Hmmm.
mkfs.ext3 /dev/sda1
-
"Could not stat /dev/sda1 ---No such file or directory
The device apparently does not exist; did you specify it correctly?"
Jag har testat mkfs.ext3 kommandot tidigare.....
-
hur har det gått, nyfiken på om en det funkar med sata disk och konverter
-
Jag är också nyfiken på SATA -> IDE konverter för DM600C, finns det någon adapter som får plats så man kan stänga dreamboxen helt?