Hej !
Jag flashade min dm800hd se igår med Openpli 2.1 allt funkar perfekt utom klockan
man kan inte rätta till tider har valt även rätt tidszon men fortfarande 25 minuter skiljer sig
hur kan man fixa detta?
tacksam för ett bra svar
Utskriftsvy
Hej !
Jag flashade min dm800hd se igår med Openpli 2.1 allt funkar perfekt utom klockan
man kan inte rätta till tider har valt även rätt tidszon men fortfarande 25 minuter skiljer sig
hur kan man fixa detta?
tacksam för ett bra svar
Välj SVT1 kanalen. Stäng av boxen från menyn. Dra ut strömsladden och vänta en minut.Starta boxen igen så ska klockan gå rätt.
Har också haft det här problemet. Tog hem en plugin där man kunde växla mellan att synka klockan mot ntp-server eller mot transponder. Funkade ju iofs bra, men om man tog klockan från ntp så kom det ingen epg-uppdatering. Tog man transponder så började tiden helt plötsligt balla ur.
Nej, får ingen ordning på det här. Om jag bläddrar mellan kanalerna så brukar klockan oftast hoppa rätt. Efter en stund är den fel igen. Verkar som om den ibland kommer rätt men inte fortsätter ticka på som den ska. Det här är mycket irriterande när man t.ex. ska spela in något och sätter en timer i epg:n. Har man tur kan man få den att starta inspelningen men den slutar inte eftersom klockan inte tickar på.
Har provat olika images så det verkar vara nåt annat knas. Nån mer med de här problemen? 800SE Mydalle-klon.
gör så här välj rätt tidszon och Välj SVT1 kanalen. Stäng av boxen från menyn. Dra ut strömsladden och vänta en minut.Starta boxen igen så ska klockan gå rätt. inga problem här jag har också klon med openpli image 2.1
Mmm, jag har inga problem alltså att få klockan att gå rätt ibland. Dock stannar den eller går saktare än vad den ska göra.
Jag har precis pelat lite med det, idag faktiskt.
Jag installerade ntpdate och la in i crontab att den skall synca 1 gång per timme.
Verkar fungera ialla fall.
opkg install ntp ntp-bin ntpdate
Installerade, ändrade /etc/ntp.conf så att den synkade mot svensk ntp. Testade ntpq -np och fick svar att daemon var igång och synkad. Efter omstart så är den inte igång längre. Men ntpdate synkar rätt tiden igen, så nåt rätt måste jag gjort. Hur fick du tjänsten att funka?
också intresserad av att få klockan att fungera korrekt.
är boxeni standby läge så fastnar klockan verkar det som och jag har en felaktig tid på 6 7 timmar när man kommer hem efter jobbet.
konstigt. sen har den på grund av detta då(misstänker jag) problem med att hitta ta ner epg info osv. whatodo
Gör ett inlägg, eftersom jag fick se att jag stått på fel inlägg, när jag tackade dig för receptet, hur man botar en klocka på displayen som visar på tok del. Min gick ca 34 timmar efter. Lite enerverande såklart. Händer det igen, så vet jag nu, hur lätt det är att "ställa klockan". Jag har en DM800SE med Gemini3. Ser att andra som råkat ut för problemet haft andra image, så felet verkar vara image-oberoende.
Verkar vara ett generellt problem med 800se. Däremot, efter att jag installerade ntpdate så har den faktiskt gått rätt hela tiden och epg:n stämmer, även fast servicen inte verkar starta upp.
hej, har samma problem, kan någon lägga upp ntpdate-filerna som funkar med 800hdse?
Mvh
Någon som kan förklara hur man får ntpdate att synca klockan? har installerat ntpdate men vet inte riktigt hur jag ska göra sen.
ntpdate ntp1.sp.se
När jag backade image och tog bort lpluginet epgrefresh verkar det fungera. Har även ett plugín som heter dvb2time, eller något liknande.
Det är ställt på DVB tiduppdatering. Kan även fungera med enigmatime valet. Kör man NTP time som nämns tidigare i tråden får man inga EPG.
har någon en lösning på problemet?
Kan någon skriva några snabba rader vad man ska göra?
Gött mos
Trevlig helg
har någon fått genuin bukt med problemet?hur?
För er som inte fått det att funka så finns det en lösning.
Gå in i telnet och skriv opkg install ntp ntp-bin ntpdate
Detta görs för att boxen ska synka klockan vid start.
Gå sedan in i /etc/enigma2/ öppna filen settings, lägg till
config.misc.useTransponderTime=false
Detta är för att klockan inte ska synkas via transpondern.
Starta sedan om boxen och problemet är ett minne blott.
Har aldrig behövt göra autostart då den fixar det automatiskt vid install av ntpdate.
Sent from my HTC Sensation XL using Tapatalk
Jag har gjort grejen med ntpdate så varje gång boxen startar upp får den rätt tid. Men när den står i standbye så sackar klockan av efter ett tag. Hur gör jag för att få ntpdate att snurra t.ex en gång i kvarten för att hålla rätt tid. Någon som vet. Jag har kollat med cron men blir inte klok på hur och var filerna skall finnas. Jag kör med OpnPli 2.1 beta.
jag har exakt samma problem som ldjoha.
jag kör newnigma2. sätter jag boxen på s tandby läge kl 8 på kvällen och kommer upp på morgonen kan klockan stå 20.30 eller 21:00. och jag märker att epg information för respektive kanal också är jävligt lame ibland. Får liksom typ byta kanaler 2 ggr innan info kmr.
Jo jag har gjort allt. Det enda som jag inte gjort är cron och crontab. Jag har skickat tillbaks moderkortet till kina. Dom ville ha det för rep eller utbyte. Får se hur det går. Nån som kan det där med crontab till 800se? Hur jag än försökte så fanns inte filen eller biblioteket :-(
Här på http://www.digital-kaos.co.uk/forums...-clone-238382/ har det konstaterats att det är ett hårdvarufel. Troligen på en hel batch som sålts runt jultiden 2011.
är det någon som har detta problem och skulle kunna testa att byta tuner i sin 800se.
så fort jag går från via till cd eller tvärt om så hoppar ju klockan rätt. provade att sätta i min 800 tuner med då starta inte boxen alls.
Har på 800se boxen ca 14-16db men tar jag bort 800se och sätter dit min 800 får jag ca 18-20db. så tänkte om det har något att göra med tunersarna i dom?
Det känns inte helt omöjligt att det kan vara tunern, för något har de gjort med den som är i de modellerna som krånglar, eftersom den har orange diod istället för grön som det är på den tidigare modellen som fungerade. ska se om jag har bägge varianterna så ska jag prova, är väl lite långsökt, men värt ett test.
Vore grymt bra om man fick veta hur de gick för dig crash
Hej jag får inte till detta med klockan.
De står i tråden att den är LÖST.
E lösning att göra så att klockan inte synkas via transponder eller e de att byta moderkort i boxen ???
Jag har testat att installera ntpdate och stängt av att den skall uppdateras via transponder.
Men jag får de inte att funka ändå e boxen på så stannar klockan till jag byter kanal då hoppar den rätt igen.
Om den e i standby så stannar klockan ochså tills jag startar upp boxen och byter kanal.
Funka för mig, än så länge iallafall. Kört Newnigma2 innan och ej haft problemet men på OpenPLi. (SVT grejen)