Jag har en Dreambox 500HD men när jag kollar på Viasat kanalerna så tycker jag bilden är dålig, d.v.s skärpan så jag tänkte kolla om nån vet man kan göra för och fixa det?
Tacksam för alla svar.
Utskriftsvy
Jag har en Dreambox 500HD men när jag kollar på Viasat kanalerna så tycker jag bilden är dålig, d.v.s skärpan så jag tänkte kolla om nån vet man kan göra för och fixa det?
Tacksam för alla svar.
Hmmmm.
Och som vanligt, gärna lite mer info, vi är inte tankeläsare.
Vilken image ?
Hur har du ställt in A/V ?
Vad använder du för kablage ?
Vilken kvalitet på kablaget ?
Vad har du för TV ?
Image: APLI
A/V: Inställt på HDMI 1080i
Kablage: HDMI kabel v1.4
TV: Samsung 60 FULL HD och FULL 3D
Vad jämför du med.. HD kanalerna på canaldigital?
Nej jag jämför med förra gången då jag delade så var det mycket bättre kvalite, så jag tänkte om det kan bero på inställningarna.
Delade vad?
Delade mina comhem kanaler från ena rummet till det andra men dreamboxen krånglade och jag flashade om den och nu tycker jag skärpan är dålig på alla kanaler.
kollat att alla inställningar e som dom ska va? tex att du valt 1080 osv? vissa tycker de e bättre bild på lägre upplösning. sj tycker jag att man ska ha 1080 i. värt o pröva om de e det
Vad har du bytt från förra gången du körde?? Cam?? Image??
En del tycker det skiljer en hel del mellan olika imager.
Skulle göra samma gissning som Castro är inne på dvs kolla vad du valt att skicka upp till din TV på HDMI snöret... 1080 etc etc
mest blir ju inte alltid bäst...
1080i eller 720p ser man inte skillnad på, men däremot att skala upp SD kanaler syns väl på skärpa
Mja Crille jag ger dej delvis rätt tex om jag kopplar in min gamla lcd tv från 2009 så ser jag ingen skillnad mellan 720p och 1080p men däremot kopplar jag in min proje för 25k och på 105 tum som jag brukar de på ser jag faktiskt skillnad så man skulle kunna säga såhär desto bättre utrustning du har desto mer skärpa får du mm... även om det inte stämmer till 100% heller.
720p och 1080p ja jävla skillnad, men 1080 interlaced kan till och med bli sämre beroende på TV, med upskalning av SD från 576i till 576p ger kraftig skärpehöjning
ahh missuppfattade dej kompis 1080i är värdelöst i vissa avseenden
Nu lägger jag upp bild på mina inställningar så får ni se själva så jag inte har gjort nåt fel.
Bifogad fil 1261
skaffa 1.4 hdmi kabeel guldplatterad
lär inte vara ngn höjdare iallafal. jag kan tänka mig att du menar att de är typ lite "pixligt" ??
löste mitt problem iallafall. satt med en dålig hdmi sen vid snabba rörelser tex vid fotboll så blev de grötigt pixligt runt spelarna typ. sen fixa ja bät tre sladd nu e de perfekt
@Castro vet inte om det är mig du svarar/syftar på i dina inlägg 22-24.
Isåfall exakt vad i 1.4 standarden är det som gör att du får bättre bild ???
syftar på adriiiaanniii. De är la stor skillnad om man sitter på 50 kr hdmi än 2-300 hr krs? visst priset är inte allt men de e skillnad på signalöverföringen iallafall :) speciellt om man sitter på en silvrig eller guldig har ja märkt iallfall. sen visst de kanske inte e säkert att de löser hans problem men värt att pröva
prvöa och byt !!!
Skulle bli förvånad om kabelbytet hjälper... Men kan det vara så att HDMI kabeln passerar något som kan störa signalen ? Tex en mobil/laddare i närheten eller liknande...
Hur som helst här kan man ju som vad som hänt mellan dom olika HDMI versionerna http://sv.wikipedia.org/wiki/High-De...face#HDMI_1.2a
1.2a ?????
varför länkar du dit
Ja men klicka på länken så hittar du info kring samtliga HDMI standarder...
Har köpt en HDMI 1.4 guldplatterad kabel men det hjälpte inte, har fortfarande problem med skärpan.