-
Backup
Jag vill skapa mig en backupfil som jag kan använda när/om jag behöver köra om boxen.
Och jag hittade det här o tror mig lyckats göra en backup av ena boxen.
Jag telenetade mig till boxen o skrev "cat /dev/mtd/3 > /tmp/backup.img" och då skapade den en img. fil, sen ftp:ade jag den till den andra boxen o la den i /tmp.
Men när jag sen skrev detta i telenet så gick det inte. "cd /tmp && eraseall /dev/mtd/3 && cp backup.img /dev/mtd/3 && reboot"
Jag hittade det här på någon sida här på comhit o försökte skriv precis som det stod, men jag kan ju inget om linux så jag vet ju inte vad det betyder egentligen. Så vad är det jag har gjort fel??
-
Jag har 2st DM500hd med pli inlagt. Om det spelar någon roll så är det 2 st kloner.
-
Det där sättet att göra backup funkade på en gammal DM500 (utan HD).
DM500HD som du har är en helt annan maskin med en helt annan version av mjukvara.
-
För att göra backup på en DM500HD behöver du nog hitta någon lämplig plugin. Eftersom jag inte själv har en Dreambox av HD-modell vet jag inte säkert vad som fungerar på DM500HD.
På min Vu+ Duo så finns det en lysande plugin som jag beskrivit i denna tråden:
http://www.comhit.net/showthread.php...up-OpenPLI-3-0
-
Dit med en HD drive klart
-
Hmmmm.
@shalle. Hur gör du då för att ta en totalbackup ?? Dvs. med bootloader osv. Du ska få en .inf fil med HELA innehållet.
-
1 bifogad(e) fil(er)
lite OT då (VU+)
Det var ju nån som föredrog Openpli framför BH för den var "slimmad" i ngn annan tråd
Men jag tycker det är bättre att grejerna är med typ backup och man disablar/avinstallerar de man inte vill ha
Då så slipper man leta paket.
Bifogad fil 1632
-
hmm flashen har begränsat utrymme, bara ram du sparar vid disable, så helt klart bättre att installera dom plugins man behöver från välfylld pli addon server :)
Glömde skriva att vid avinstallation stannar mycket skit kvar
-
-
undrar du vad som blir kvar ? många som gör ipk filer orkar inte lägga in ex rm /usr/lib/enigma2/python/Components/Sources/ och filnamn för samtliga filer som installerades utan enbart binären åker, även om vissa gör det så är det fel i sökvägen så filen stannar kvar endå
Citat:
Ursprungligen postat av
cyborgpunte
Nja, tex vaddå
-
Kollade just, det var inget iögonfallade där,
Typ något att ta bort på en gång, med hänsyn taget till ledigt.
(vi pratar ju ingen maxvar box typ här)
Men tack för tipset, tacksamt mottaget,
-
he he bara ett exempel tagit ur luften, moddar skin själv och ser att dom flesta renderes och converters byggs på, man kan till slut ha 5 av vardera som gör samma sak med olika namn, men samtliga läses in vid upstart, detta gör boxen seg till slut, det mesta som installeras I phyton libbet blir kvar, typ windows lämnar I system