Bildkvalitet hos Samsung GX-CM700CF ?
Tack Swehawk för att du startade tråden, fast det är synd att den verkar ha mojnat - Tivo blir ju ett så dominerande inslag i Comhems tjänster. Tack även för din utförliga "recension" av hårdvaran och tjänsten. Du skrev att bild och ljud är "Så bra man kan önska, även för uppskalad SD". Jag har precis fått den nya Tivo-boxen på prov, men inte hunnit installera den. Jag är mest orolig för bildkvaliteten från Samsung-boxen jämfört med den Humax HD-box vi haft de senaste två åren. Humax är en suverän box, med bra menyer och fantastisk bildkvalitet, inte minst på inspelningar. Begränsningarna är en hårddisk på endast 320 Gb och bara två tuners.
Vi har en mycket avancerad hemmabioanläggning med Panasonics 65'' plasma VT60 och Oppo BDP-103 blu-ray/universalspelare, som har en HDMI-ingång + sofistikerad bildbehandling och fungerar därför också som bildprocessor i anläggningen. Jag har letat efter professionella tester av Samsungs Tivobox GX-CM700CF men inte hittat någon, såvida man inte vill kalla artikeln i PC för alla för "professionell" (det vill inte jag). Boxen finns inte på Samsungs svenska och internationella hemsidor, så den verkar vara framtagen speciellt för Comhems Tivo-satsning.
Signalen från boxen kommer at gå till Oppo, som gör "de-interlacing" från 1080i till 1080p och skalar upp lägre upplösningar till detta format. Givetvis måste jag själv bedöma bildkvaliteten när jag kopplat in boxen, men eftersom det gått ytterligare 1½ månad sedan du skrev din "recension" så är jag mycket nyfiken på vilka ytterligare erfarenheter du fått i fråga om bildkvaliteten från boxen.