Jag har en DM500HD-box som jag idag gjorde en mjukvaruuppdatering på vilket resulterade i att alla kanaler försvann.
Några idéer?
Utskriftsvy
Jag har en DM500HD-box som jag idag gjorde en mjukvaruuppdatering på vilket resulterade i att alla kanaler försvann.
Några idéer?
Lägg tillbaka dem?
Tack för tipset! Har dock försökt göra både kanalsökning och omstart utan något resultat.
Vad menas med "försvunna kanaler"?
Har de försvunnit från kanallistan eller finns de i kanallistan fast det inte blir någon bild på dem?
De finns i kanallistan men det blir ingen bild på dem.
Hmmmm.
ln -s /lib/libcrypto.so.0.9.8 /lib/libcrypto.so.1.0.0
Du har väl konfigurerat dessa mot din server någon gång i tiden?
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
Du kan inte prata med denna igen då det är ganska inveklat hur man går tillväga att få igång kortet igen. Du skulle ju kunna testa att stoppa in kortet i orginal boxen någon timme innan du går igång med att rota med cams vilket är ganska inveklat för en rookie...
Jag förstår. Eller, nej, det gör jag ju uppenbarligen inte.
Hur kan en sån här mjukvaruuppdatering skapa sån här oreda?
Jag vet inte heller exakt vad som har hänt eller hur man skulle kunna fixa till det...
Det är möjligt att matkoh:s tips kan vara något att prova. Jag har själv inte så mycket erfarenhet från typiskt Dreambox-specifika frågor eftersom jag mest håller på med andra fabrikat av boxar. De som håller på mycket med Dreambox kanske vet något som inte jag vet...
Edit:
För att förtydliga: matkoh:s tips är alltså ett kommando som ska skrivas på kommandoraden när man är inloggad i boxen. Men det låter inte som du har gjort såna saker förut så då säger det väl inte så mycket...
Jag svarade just på det. (se ovan)
Okej, men loggar jag in via ftp eller terminal?
Via terminal.
matkohs tips löste problemet (som jag ännu inte egentligen förstår vad det var eller vad jag egentligen gjorde för att lösa det)!
Hmmmm.
Det kommandot gjorde var att skapa en symlänk (genväg i windowsspråk) till en nyare drivrutin som ex. mgcamd använder. OpenPli har bytt ut den gamla som mgcamd använde.
Det är ett av de mest grundläggande linuxkommandona, som ALLA bör känna till.
Hej,
Jag har råkat sätta mig i exakt samma sits som TS,mjukvaruppdaterat(softcam=mgcamd) i boxmenyn-> tappat avkodningen, därav bumpen. Tänkte försöka mig på samma lösning. Är givetvis helt nollställd på detta, och rädd att ställa till med än mer oreda.
"Logga in via terminal", antar att det är Telnet terminal som menas? Om denna laddas hem och jag loggar in på DB via denna, hamnar jag då direkt i ett typ av "command prompt" varpå jag skriver in ovan nämnd kod i denna?
Eller kan jag via dreamboxen leta mig fram, via meny eller ngt plugin?
Tack.
Har nu via DCC Telnet kört kommandot som nämnts tidigare i tråden. Inte samma goda utfall dock. Tittade via ftp vad som ändrats i /lib efter uppdateringen 2014-01-04 och hittade tre poster. Klistrar in screenshots på /lib och hoppas på att någon med lite mer DB-vana ska kunna se om något ser skevt ut.
Bifogad fil 1929Bifogad fil 1930