Fick ett brev från cmore där dom erbjuder mig byta mottagare, tydligen så skall livekanalerna cmore live 2, cmore live 3 och cmore live 4 kräva ny mottagare?
Det är på dessa som SHL sänds på. Hur löser vi detta?
Utskriftsvy
Fick ett brev från cmore där dom erbjuder mig byta mottagare, tydligen så skall livekanalerna cmore live 2, cmore live 3 och cmore live 4 kräva ny mottagare?
Det är på dessa som SHL sänds på. Hur löser vi detta?
är alla MPEG4-kanaler pairade ?
Nya Cmore Live 2-4 som MPEG4 (DVB-S2) är inte pairade.
Däremot så är CMore Fotboll och CMore Hockey pairade och även dom kommer endast sända i HD efter 5 Maj.
Till slut blir det nog pairing, egentligen är det inget fel på detta om det skulle förhindra cardsharing. Det som är tråkigt är ju att man inte kan använda tredje-parts mottagare om man vill. För att det ska funka, har jag för mig man måste ha kortet + CA modul och en mottagare som stödjer CI+ och kanske göra något mer. Bolagen har ju tidigare inte varit så pigga på detta, utan man går ett steg längre och låser in folk med sina egna boxar. Tråkigt, men man kanske kan komma runt detta med piratboxar och annat, åtminstone för att kunna köra med den boxen man vill, å andra sidan kommer detta kanske inte innebära att cardsharing fungera.
Bra om dom plockar bort flera SDTV kanaler, med HDTV kanaler nu.
Så fort en majoritet av kunderna har dom nya boxarna, t.ex. den vita (ADB boxarna), så kommer dom säkert slå på mer och mer pairing, bara en tidsfråga.
Om alla kanaler blir pairade utan att man kan använda fristående boxar kommer jag säg upp mitt abonnemang.
Här hittar du informationen hos CD det står under boxar.
https://www.canaldigital.se/1box
Det innebär också att operatörer som Comhem som pairar HD kanaler att dom kanalerna inte kommer gå se där heller om det inte är deras boxar eller CA modul.
Jag tolkar det annorlunda. Jag tror dom menar att DVB-S av C More Live 2,3,4 kommer upphöra 5 maj. Hur kan dom upphöra med SD-sändningarna då C More Live 2,3,4 inte sänds i HD på Canal Digital? :SCitat:
Det krävs en HD-box för att se kanalerna C More Live 2, C More Live 3 och C More då sändningarna i SD kommer att upphöra den 5 maj.
Det går att sända SD-kanaler med mpeg4 komprimering och då krävs en HD-mottagare för att ta emot dem fast det är SD-kanaler.
CD vill säkert gärna växla över så många kanaler som möjligt till mpeg4 eftersom de då kan få in fler kanaler per transponder.
C More Live kanalerna sänder just nu på två stycken frekvenser ena DVB-S och den andra DVB-S2.
För att se C more live 2,3,4 måste man ha en HD box för att dom byter frekvens till DVB-S2 som äldre boxar inte har stöd för.
Det möjligt att C More Live kanalerna även kommer att sändas i HD senare i år nu när den nya satelliten Thor 7 skjuts upp i morgon
Den nya frekvensen till C More Live 2,3,4 är 10872 V 25000 3/4 DVB-S2 8PSK
Jag vet att Canal Digital inte är C More.
Det är inte bara Bredbandsbolaget utan det gäller alla operatörer.
Tele2 kunder som inte blivit överförda till Bredbandsbolaget än kommer helt bli utan dom kanalerna fram tills bytet.
Sen är det ju iofs inte omöjligt att nån operatör väljer att omvandla signalen och sända ut i SD i fortsättningen med.
Och som jag sa tidigare så gäller det även C More Fotboll och C More Hockey.
Här kan man också läsa om det http://www.bredbandsbolaget.se/tv/al...d-kanaler.html
Bara bra anser jag, alltså om vi får flera HD kanaler, finns ingen anledning att sitta kvar med gamla boxar. Det tråkiga är dock om möjligheterna till att köra med kort + CA modul och sedan tredjeparts tillverkad box försvinner.
Vi får hoppas att eftersom CI+ är på framfarten att man börjar fixa hårdvaran så att den möjligheten finns i framtiden. Kan inte tänka mig att man i Kina kommer kapitulera och inte fixa detta så att man ändå kan använda "fulboxar" för att titta på kanalerna.
Om Live kanalerna blir pairade eller inte låter jag vara osagt men då SD versionerna försvinner av CMore Fotboll och CMore Hockey så går åtminstone inte dom att se. Sen är det ju möjligt att operatörerna förväxlar HD med MPEG4 då det gäller Live kanalerna då dom skickar ut informationen men det är fler än Bredbandsbolaget som gjort det.
T.ex dom här http://www.connecttv.se/forandringar...-more-55-2015/
Då Cmore Live HD inte är pairad idag så misstänker jag att det bara är Cmore Hockey och Cmore Fotboll som kommer fortsätta vara pairade tillsvidare. Men vi får se efter den 5:e maj om så är fallet.
Det blir ju mer plats nu eftersom DVB-S2 ger mer bandbredd per transponder och att dom släcker ner SD/MPEG2 kanaler.
Sen som nämnts skjuts ju Thor 7 upp med nu. Ser det inte osannorlikt att det finns utrymme för det efter 5 Maj.
Dessutom kommer några kanaler försvinna i sommar som Silver, Star och Showtime då som väljer att inte satsa på nordiska marknaden längre.
C More kommer även att starta en Golf kanal senare med. Fast den sporten är lika intressant som se färg torka tycker jag.
Kan någon förklara varför de inte bara pairar allt en gång för alla?
dåligt för oss men är ändå nyfiken då man tycker att de borde tjäna mer då vi måste börja betala för tvillingkort osv....
För att många sitter med gamla mottagare men nu då alla snart har bytt till nyare mottagare så finns de inget som hindrar att både paira och släcka ner SD versionerna av alla kanaler.
Kan tänka mig att standardkanalerna som sänds ut i kabelnäten lär köra SD ett tag till pga det.
Ge inte upp ännu kompisar....
MVH
Det är det inte.
Det är i princip ointressant om det inte är CWPK.
Bifogad fil 2330
Så säg mig återigen tack. Är det CWPK eller ej. Att utnyttja billigt slarv från CD:s sida är inte hållbart i längden...
Lite ödmjukhet skadar aldrig :)
MVH
Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44
Står vel her! Brukes kanskje i kombinasjon....