var hittar man mpset?
testade bara knappa in mpset /dev/ttyUSB0
men inget hände
Utskriftsvy
var hittar man mpset?
testade bara knappa in mpset /dev/ttyUSB0
men inget hände
Hmmmm.
sudo apt-get install mpset
Du får hålla dig till en tråd och inte bara skapa nya trådar för varje sak när det bygger på samma grej du håller på med! Detta är liksom tredje tråden nu. Håll dig till den första tråden du skapade när det rör samma ämne!
Vad gäller mpset så hittar du det på ad-teknik's hemsida http://www.adteknik.se/swedish/phsmsoft.htm, finns inte att ladda ner via apt-get's officiella källor. Så man får själv ladda ner det och kompilera. Sen är det som jag sa också att du behöver inte mpset för att sätta ad-teknik's läsare i phoenix läge för det klarar newcs av själv, och tror även att oscam klarar detta själv utan extra programvara.
Som jag skrev så finns inte moset via apt-get källa, iaf inte bland de officiella. Då får man lägga till någon tredjeparts källa men om det finns någon sån med moset vet jag ej.
Finns massvis med exempel på newcs config här på forumet.
Allt är ju enkelt när man kan det.
Men jag skulle inte vilja påstå att det här med kortdelning är speciellt enkelt. I alla fall inte om man ska förstå vad man håller på med.
Förutom att lära sig begreppen när det gäller kortdelning som softcam, cardserver, protokoll m.m. så behöver man också som du märker kunna en hel del Linux och får man problem är det absolut en fördel med goda nätverkskunskaper. Lägg till det alla variationer med olika operatörer, boxar, operativsystem samt att verktyg och metoder kontinuerligt utvecklas.
Summan blir komplex och att skriva en lättfattlig steg-för-steg guide som passar alla låter sig inte göras. Det finns en samling guider som täcker delar av helheten. Det finns också ett antal wikis att läsa som täcker det grundläggande. Lämpligen läser man in sig på dessa dokument, sedan söker man i forumet efter trådar som handlar om liknande saker. Sedan testar man och när man kör fast ställer man frågor i forumet.
Det blir en ganska lång inlärningsprocess och mycket att lära innan man får kläm på det hela. Beroende på förutsättningar tar det olika lång tid, men man ska nog räkna med ett antal veckor eller månader innan kunskaperna faller på plats.
Om jag vänder på frågan och frågar:
Hur vet du att newcs är färdig? Hur vet du att newcamd är färdig?
Ofta fallerar saker p.g.a. en enkel skitdetalj. Men att hitta den skitdetaljen kan ta dagar eller veckor ifall man är ovan. Newcs kan balla ur för att man har ett osynligt skräptecken i newcs.xml. Nu säger jag inte att det är ditt problem jag bara belyser hur svårt det är att söka fel och hur enkelt felet kan tyckas vara när man väl hittar det.
Framgångsrik felsökning bygger som alltid på att man är systematisk och inte tar saker för givet. Du tar för givet att newcs är klar och att newcamd är klar. Men du vet egentligen inget om det eftersom det inte fungerar...
Du har rätt i att bland det första man bör göra är att se till att kortläsaren fungerar. Jag har läst alla dina inlägg men jag med min erfarenhet kan inte av din information utläsa något tydligt svar på vad som skulle kunna vara felet. Nu verkar du ha satsat på en ny/ominstallation. Ett bra beslut tycker jag. Installera Ubuntu eller valfri Linux på en maskin. Läs sedan denna gamla tråd: http://www.comhit.net/showthread.php...ll-Cardsharing som visserligen är gammal men innehåller mycket bra info om newcs.
Prova med den newcs.xml som finns i tråden. Du får byta ut <type>phoenix</type> mot <type>mp35</type> och <node>/dev/ttyS0</node> mot <node>/dev/ttyUSB0</node> om du har en USB-ansluten MP3.6.
Testa och se vad som händer. Funkar det inte så posta loggen och din newcs.xml samt beskriv problemet tydligt.
Newcs är egentligen väldigt enkelt. Det behövs bara en binärfil och en konfigurationsfil.
tackar verkligen dig för att du försöker hjälpa mig
först o främst vill jag uppgradera från 11 32bit till 14 64bit och passa på att lära mig
har redan en dator med 14 och det är på den jag vill få igång läsaren
newcs och newcamd finns från förr
så jag plockade ut newcs från 11 och la in den på samma plats på 14
trodde inte jag skulle behöva göra mer
när jag skrev
mpset /dev/ttyUSB0
på 11
så började kortläsaren lysa
men på 14 får jag upp
Kommandot "mpset" hittades inte. Menade du:
Kommandot "hpset" från paketet "djtools" (universe)
Kommandot "ypset" från paketet "nis" (universe)
Kommandot "ipset" från paketet "ipset" (universe)
mpset: kommandot hittades inte
och när jag skriver
newcs.i686.usb
så får jag upp
newcs.i686.usb: kommandot hittades inte
i newcs filen hittar man
-<readers name="Card Readers">
-<device>
<name>lower</name>
<type>Phoenix</type>
<mhz>357</mhz>
<node>/dev/ttyUSB0</node>
<parity>odd</parity>
<reset>normal</reset>
<export>Yes</export>
<enabled>Yes</enabled>
har jag långt kvar när det ser ut så ? :)
Hmmmm.
Då du har bytt från 32 -> 64 bitars så måste du även byta binären till en 64-bitars. newcs.x86_64 som finns i paketet som du packade upp tidigare, finns även här under filarkivet. Och GLÖM mpset, ändra bara din konf (newcs.xml) så att den använder din läsare.
Som sagt, glöm mpset. Om du ändrar i newcs.xml som jag beskrev till <type>mp35</type> så behövs inte mpset. Skaffa också en 64-bitars binär som matkoh påpekar om du ska köra 64-bitars.
Är du säker på att du har 32-bitars Linux?
Vad säger kommandot:
uname -a
Ja, då har du 32-bitars och du borde kunna återanvända din gamla binärfil.
Att du ändå får "newcs.i686.usb: kommandot hittades inte" kan bero på några olika saker. Sökvägen kanske inte stämmer eller att filen inte har rätt rättigheter.
Du måste vara användare root när du startar newcs.
Det enklaste är om du står i samma mapp som newcs.i686.usb filen ligger i.
Då startar du med kommandot:
./newcs.i686.usb
Till skillnad från Windows så letar inte Linux automatiskt i mappen du står i. Du måste därför specifikt tala om att filen ligger där. Därav "./" i början av kommandot.
Om du ändå får samma felmeddelande så har filen fel rättigheter. Du kan fixa rättigheterna med:
chmod +x newcs.i686.usb
och prova igen.
Antagligen får du då nya (andra) felmeddelanden p.g.a. att den inte hittar libcrypto men det får vi ta när du kommer så långt...
hittar fortfarande inget
om jag högerklickar på filen och kollar rättigheter
Ägare: Jag
Åtkomst: Läs och skriv
Grupp: cs
cs@cs-NC10:~$ newcs.i686.usb
cs@cs-NC10:~$ sudo -s
[sudo] password for cs:
root@cs-NC10:~# newcs.i686.usb
root@cs-NC10:~#
man blir galen ibland
säkert nått enkelt fel jag gör
Om du gör nåt annat än det jag skriver kommer det här att ta minst tre gånger så lång tid än nödvändigt... Och jag kommer troligen att tröttna rätt snart.
Läs mitt förra inlägg igen och gör som det står där!
Tips:
chmod +x newcs.i686.usb
./newcs.i686.usb
Varför tror du jag gör mig mödan att skriva exakta kommandon för dig att följa?
sorry uppskattar verkligen din hjälp
förstår om du tröttnar
jag är verkligen trög
du skulle säkert fixa det på några minuter med teamviewer;)
vad menar du med att stå i samma mapp?
newcs filen finns under etc
och när jag startar Terminal står det
cs@cs-NC10:~$
Tyvärr kommer jag inte att ge någon Linux grundkurs i den här tråden. Jag har skrivit väldigt tydliga kommandon och även en del förklarande kommentarer för att försöka göra det hela lättförståeligt. Räcker inte detta så är ditt behov av support så stort att det blir närmast en heltids-sysselsättning för den person som ska försöka hjälpa dig. Jag känner inte att min tid räcker till för detta.
Jag rekommenderar att googla på "Linux tutorial" eller något liknande.
Som atomized skriver så måste du göra newcs binära fil körbar genom att köra kommandot chmod +x newcs.i686.usb när du är i mappen där du har newcs filerna. Sen efter det kan du starta newcs genom att köra ./newcs.i686.usb -c <dinconfig.xml> givetvis utan <> då. Efter det får du se vad newcs säger för fel, för innan du kommer dit har vi svårt att hjälpa dig.
Alternativet är att få tag på 1.65 versionen av newcs för windows och köra denna istället om du känner dit mer hemma i windows miljö. Tror även oscam finns kompilerat för windows. Linux är inget krav, bara det att det fungerar lite bättre i den miljön.
Jo alltså newcs.i686.usb är den binära filen för newcs som följer med i newcs paketet, har du inte den får du hämta den från filarkivet.
Hmmm.
Lägg med fördel binären (newcs.i686.usb) i /usr/local/bin, samt konfigfilen (newcs.xml) i /etc så kommer det att funka direkt. (Om du har satt x-flaggan på binären förståss).
jag kan kopiera filer till/från etc men /usr/local/bin är låst
Hmmmm.-
/usr/local/bin är låst för "vanlig" användare, men du kopierar naturligtvis som "root" dvs.
sudo cp newcs.i686.usb /usr/local/bin
Följ de beskrivningar vi skrivit tidigare med att göra filen körbar och starta det
man blir galen
vill inte funka
har klistrat in
newcs.i686.usb
under
/usr/local/bin
sen skriver jag som du säger
sudo cp newcs.i686.usb /usr/local/bin
root@cs-NC10:~# sudo cp newcs.i686.usb /usr/local/bin
cp: kan inte ta status på "newcs.i686.usb": Filen eller katalogen finns inte
Du får nog läsa på lite mer om linux innan du ger dig på detta märker jag, eller så får du köra newcs på en windows burk. Du har fått hjälp in i minsta lilla detalj så finns tyvärr inte så mycket mer vi kan göra.
Som jag skrev redan i inlägg nr 8 i denna tråd så är kortdelning inte okomplicerat och man behöver ha en del datorvana + helst lite andra förkunskaper innan man ger sig in på en sådan sak.
Så jag rekommenderar att skaffa lite sådana förkunskaper och sedan prova på egen hand. Det enklaste är som Deas skrev att först prova att sätta upp en newcs-server på Windows. Hur man gör det står ganska tydligt förklarat i den tråden jag länkade till tidigare. När man sedan har fått kläm på hur newcs fungerar kan man överväga att ev. sätta upp den på Linux istället.
Jag skulle dock inte rekommendera att lägga en massa krut på att sätta upp newcs på Linux idag 2015. Newcs är föråldrad och låter sig inte köras okomplicerat på en modern Linux. Jag gjorde ett test igår eftermiddag och man får fippla en del med att länka till lib:ar som newcs inte hittar p.g.a. att newcs är en vid detta laget uråldrig programvara.
Skall man sätta upp en server idag bör man välja oscam. Det finns många bra guider för oscam i Guider-avdelningen. Installerar man t.ex. Ubuntu kan man följa oscam-installationen i min guide för Raspberry Pi rakt av sånär som på ett kommando som skiljer Ubuntu från Debian. Vilket kommando det är och hur man ska göra finns förklarat i kommentarerna till den guiden.
Så läs, läs och läs igen. Tyvärr ett tråkigt råd att få för en nybörjare, men det allra mesta finns faktiskt redan beskrivet och besvarat i Guider, Wikis och forum-inlägg.
tack alla för att ni har försökt hjälpa mig
men som du säger 2015
konstigt att inte finns installation program som fixar allt på direkt
folk kanske inte vill lägga ner tid för sånt
Hmmmm.
Men VARFÖR ska man lägga ner tid på en antik programvara, som har slutat utveckals för lääääääänge sedan, du kör förmodligen inte Win-95 på dina datorer heller. Installera oscam, som är den nya kortserverprogramvaran, och som är mycket mer flexibel, däremot svår att sätta in sig i.
Varför "klistrar" du in newcs.i686.usb i /usr/local/bin ??? Du skulle ju KOPIERA den som mitt kommando beskrev. Men OM du nu har filen i /usr/local/bin & x-flaggan är satt (den sätter du med kommandot: chmod + /usr/local/bin/newcs.i686.usb) så kan du sedan bara skriva "sudo newcs.i686.usb" & kortservern går igång.
Kortdelning är en hobby för entusiaster. Det är ingen dussinprodukt för massmarknaden. Det som finns är utvecklat av oavlönade entusiaster som gör detta på sin fritid för att de tycker det är kul. Entusiasterna har kunskapen och engagemanget att få det att fungera. För dem behövs inga idiotsäkra installationsprogram.
nix får inte det att fungera
här är filen
Bifogad fil 2361
Men OM du nu har filen i /usr/local/bin & x-flaggan är satt (den sätter du med kommandot: chmod + /usr/local/bin/newcs.i686.usb) så kan du sedan bara skriva "sudo newcs.i686.usb" & kortservern går igång.
cs@cs-NC10:~$ chmod + /usr/local/bin/newcs.i686.usb
cs@cs-NC10:~$ sudo newcs.i686.usb
[sudo] password for cs:
newcs.i686.usb: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0.9.8: cannot open shared object file: No such file or directory
cs@cs-NC10:~$ sudo –i
root@cs-NC10:~# chmod + /usr/local/bin/newcs.i686.usb
root@cs-NC10:~# sudo newcs.i686.usb
newcs.i686.usb: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0.9.8: cannot open shared object file: No such file or directory
vad gör jag för fel här då
är det bara att ge upp eller ? :)
Hmmmm.
Det står ju i klartext vad som är fel: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0.9.8. Du MÅSTE installera det paketet som innehåller libcrypto.so.0.9.8, sedan hade jag "missat" ett x i chmod, det ska vara chmod +X /usr/local/bin/newcs.i686.usb, MEN den är redan satt, annars hade du fått ett fel typ " Filen kan inte hittas". Google is your friend.
Se där! Nu har du kommit ett steg på vägen! :)
Du har inte längre samma fel utan ett nytt. Alltså du har lyckats fixa rättigheterna på filen men det nya felmeddelandet beror på att din newcs är gjord för Linux som det såg ut 2009 och nu lever vi i 2015. Linux har ändrats.
Du ska här få två kommandon för att fixa biffen. Du måste skriva exakt som det står (använd copy/paste):
apt-get install libssl-dev
ln -s /usr/lib/i686-linux-gnu/libcrypto.so /usr/lib/libcrypto.so.0.9.8
Du måste vara root när du slår kommandona. Det funkar på min Debian, förhoppningsvis är det likadant på din Ubuntu.