https://www.canaldigital.se/siteasse...naldigital.pdf
Viasat tog bort Kanal 11 och nu ger inte SBS Discovery ett vettigt avtal till Canal Digital och Bredbandsbolaget. SBS Discovery lär förlora lite på att inte skriva vettiga avtal med operatörer. Alltid SBS Discovery som bråkar. Vill minnas att Telia hade samma problem med SBS Discovery för något år sedan.
Precis 1 April 2015 släcktes det ner nån vecka för Telia och före det var det Boxer som hade problem med.
Vore lite kul om kanalerna slocknade, det vart ju ett attans liv när kanalerna försvann i Telias nät. Så numera vet dom hur man på bästa sätt driver upp priserna. För Canal Digitals del är det ju bara flytta över kostnaden till kunden. Sedan vill dom såklart ha så bra avtal som möjligt, så är det ju alltid. Men det blir ju ändå kunden som får betala räkningen till slut.
SBS Discovery har otroligt mycket makt numera för att man vuxit och blivit så stora, lite som hur IKEA är, det dom säger gäller. Har man stora bjässar så är det dom som dikterar villkoren, tacka politikerna för det att vi fått ett sådant samhälle.
Även Viasat är drabbad av det här
https://www.viasat.se/nyheter
Hade detta lite på känn förra året att det skulle även kunna hända Canaldigital och Viasat och det har det gjort nu.
Men det är för jävligt rent ut sagt, ingen tjänar på att göra så här.
Kanske lika bra att kanalerna tas bort. Borde bli billigare för kunderna då, eftersom utbudet minskar.
Kanske att SBS inte vill ha några tittare alls? Kan ju inte direkt kalla deras kanaler för "premium", d.v.s. så som dom vill få betalt för dom. Är väl egentligen endast Kanal5 som inte är uppbyggd på att köra repriser av program producerade i USA..
Gold Rush och andra "viktiga" program på Discovery finns ändå tillgängliga på andra media..:rolleyes:
Förstår inte att Discovery lever jävel över 100% svenska kanaler som endast är intressanta för svenskar, och sverige är en vääääldigt liten marknad, så verkar helt sjukt allting.
deas, nja.
Discovery, History och andra kanaler (vet inte exakt vilka som ingår i just detta fallet) sänder i många länder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Discovery_Communications
Dom kanalerna som vi har här finns i andra länder också, en del kanske dubbar vissa program men i stort sett är det samma innehåll där som här, det som skiljer är själva textningen av program, inte alla men många. På grund av ökade kostnader (som sker i övriga samhället också) har många nätverk vuxit sig allt större genom uppköp av andra bolag och kanaler. Vi får då stora jättar som kan diktera villkoren, att dom vill stänga av visar bara att man inte vill acceptera deras villkor, vilket jag antar innebär höjda priser. Sedan är ju frågan hur mycket och om det följer någon utveckling, index på normal prisökning.
Sedan kan det också vara så att andra bolag (typ viasat, CD) redan betala högre priser och att vi är dom sista som ska förnya, förlänga kontrakt, det normala är ju att man förhandlar. Vill man inte betala eller kommer överens så kan kanalerna upphöra, för det är ju Discovery som äger själva kanalerna och i slutändan bestämmer, även om dom i sin tur är beroende av bolagen som återsänder deras kanaler, som viasat och CD. Det här är egentligen bara ett sätt från båda sidorna att försökas spela ut varandra (som i poker), vem bluffar osv. Allt för att försöka få till bästa möjliga kontrakt. Inget konstigt med det egentligen, däremot inte så vanligt att det går så långt som det gjorde i Telias fall.
Jag vart själv förbannad när BBC Lifestyle försvann från utbudet, men vad kan jag göra åt det. Tyvärr är det så att kanaler kommer och går, och saker förändras. Man får leva med det, men visst kan man bli förbannad och bygga upp aggressioner, hat mot saker. Mänskligt.
Ja jo klart det är mer än bara Kanal 5,9 och 11. Men det är ju dom som flest folk kommer leva jävel över om dom försvinner. Discovery är ju mest reality serier nu för tiden och inget intressant alls längre ...
Samt ungefär lika många danska, norska och finländska kanaler.
Fortfarande en väldigt liten marknad att bråka med, känns som att dom förlorar mer på detta.
Deas, visst jag håller med dig, jag bara påpekade hur det brukar gå till, oftast är det sådant man inte ser, förhandlingar om avtal, kontrakt och allt sånt där. Det är inte ofta det mynnar ut i konflikter, strejker eller som i detta fall att man inte lyckas komma överens. För vanligast är ju strejker och konflikter vad gäller avtal och löner. Det andra ser eller hör man nästan aldrig något om.
Nu minns inte jag vad som hände i fallet med Telia, jag antar att dom skulle ha mer pengar av Telia men dom tänkte inte betala detta och så gick det så långt att det blev kaos. Jag undrar dock hur mycket mer det var frågan om, och om det verkligen var värt att tjata så mycket om det. För dom har ju alltid möjlighet att skjuta över kostnaderna på kunderna. Och om jag inte minns fel så var det vanliga förhandlingar mellan två parter för att ett kontrakt skulle förnyas eller förlängas. Det är ju skillnad om kontraktet bryts eller man vill gå in och höja, då blir det ju oftast avtalsbrott och finns en massa klausuler runt detta. Slutar ofta i någon form av förlikning eller uppgörelse.
Jag är minst sagt förvånad över detta, det som hände med Telia visade ju att dom verkligen kan stänga av kanalerna och att det inte är tomma hot, så varför man börjar skrika om detta fattar jag inte. Det är ju slutanvändaren som blir lidande, vi som är kunder. Man kan ju undra om det är en ännu värre höjning denna gång, för Telia har ju inte lika många kunder, om man jämför med CD i hela norden, det är betydligt fler kunder.
För övrigt gillar jag discovery, history, natgeo osv. Det är typ bara massa gubb-TV !
Gubbar som fiskar
Gubbar som bygger bilar
Gubbar som letar skrot
Gubbar som kör truckar i alaska
Gubbar som bärgar trasiga bilar och truckar
Gubbar som fäller träd
Gubbar som köper säljer bilar
Gubbar som letar efter klassiska ovanliga bilar
Gubbar som renoverar olika gamla prylar till nya
Gubbar som driver pant affär
Bara gubbar över allt, DOH.
Alla inblandade utom kunderna tjänar på det, så varför är någon förvånad över att man årligen vill ha mer pengar?
CD/operatörerna kommer att höja priserna och SBS får vad man vill ha.
Ingen vågar protestera mot denna höjning (eller pairing) utan knyter näven i fickan och betalar...som vanligt.
Visst kan det bli svart, men inte lär det vara länge.
Och det är inte direkt småpengar...
Gissar på att Via har 500 000 abonnenter med Sportpaketet, alltså 500000x70kr = 35 millar i månaden!!!! :mad::mad::mad:Citat:
"Viasat kommer att höja priset med 70 kr/månad den 1 mars 2016 för både nya och befintliga kunder med ett paket där Viasat Sport ingår."
Discoverys verkar ha en en helt annan uppfattning. Vet inte riktigt vad man ska tro.
Citat:
"De säger ju att ni vägrar förlänga förhandlingen för att hindra att det blir svart i rutan?"
-Det de glömmer att säga då är att avtalet egentligen löpte ut redan vid nyår, och att vi alltså redan är inne på en förlängning.
"De säger att ni kräver orimliga priser som tvingar fram en prishöjning för mig som kund."
- Faktum är att Telenors ersättning till oss legat helt stilla i tio år. Däremot har exempelvis Canal Digital under samma period höjt priset för sitt familjepaket för dig som kund med över 60%. Det enda vi önskar är att Telenor betalar för vårt innehåll på samma nivå som övriga distributörer redan gör.
Och nu svarar CD att det inte stämmer... :rolleyes:
Citat:
Ursprungligen postat av Canal Digital Sverige/Facebook
Vad jag vet har väl Telias priser på paketen höjts kraftigt efter uppgörelsen med SBS Discovery förra året.
Kostade 198:- för Lagom för nåt år sen och kostar 279:- nu.
Räkna med 350-400:- för Familjepaketet om SBS Discovery får igenom sitt krav.
Vem orkar bry sig? Släck ner tack
Tja, vem vet vad som stämmer, men om dom nu vill ha mer pengar för att det inte hänt något på 10år, så är väl det inte konstigt. Då är det bara för CD att bita ihop och fixa biffen. Å andra sidan kanske dom kan fixa ett lååååångt avtal så dom får ett bra pris och att det håller i sig. Så slipper dom nya problem framöver.
Leatherface, mmm, undra hur mycket höjningen blir i faktiskt slutpris för kunden.
Discovery Networks har i natt dragit in Canal Digitals tillstånd att sända deras tolv kanaler, däribland Kanal 5. Förhandlingarna pågår fortfarande.
Påverkar även Kanal5 på Viasat, eftersom dom har ett avtal med Canal Digital.
Bifogad fil 2478
..........
Hehe, verkar som att SBS (Kanal5, Discovery m.fl.) webbsidor har gått ner :-)
Det är väl ingen mening att ha de igång om kanalerna inte visas. Playtjänsterna åker ju de med.
Det handlar enligt Discovery om att man vill höja med 2 kr per kund och månad. Personligen tycker jag att det inte är något större problem.
Det handlar även om hur kanalerna kan packeteras mot kund, som jag har förstått det.
Att jag som kund måste prackas på skräp-kanaler för att få 1-2 premiumkanaler.
Vem väljer t.ex. att betala för Eurosport1/2??
rolrn, nej det där stämmer inte. Problemet har alltid varit att man måste ha paket av olika slag för just kanaler som sänds ut där man behöver använda kort för att titta på kanaler, det finns en del tekniska begränsningar som gör att det har varit på detta sätt sedan typ den analoga tiden. När det gäller t.ex. IPTV finns inte samma problem, därför har t.ex. Telia bra många fler olika paket, även att man kan prenumerera på specifika kanaler. Det går inte med den äldre tekniken så därför är det på det här sättet, tekniska och praktiska faktorer som gör att det ser ut som det ser ut. Dessutom bara för att du inte tittar på vissa kanaler, mycket bygger på vad kunderna vill ha, inte vad DU vill ha specifikt.
Dåligt av SBS att använda maffiametoder, precis som dom gjorde mot Telia, bara för att man sitter med bättre kort på handen behöver ju inte innebära att man spelar ut dom, det här är inget annat än dålig förhandlingsteknik, eller så kan det vara från andra hållet. Jag vet inget om hur det var när Telia hamnade i trubbel.
Gav CD en rejäl känga nu, tur man inte köpte en ny box och band upp sig i 1 helt år till. Ingen La liga eller Serie A, Inge Cmore längre för pairing och nu ingen Discovery med dess kanaler. Priset behåller man som ligger typ 40 % över viasat. Man vill istället ersätta med 10 hyrfilmer på deras skitutbud? haha wtf!?
Ge oss tillbaka våra pengar som motsvarar avtalet med discovery, hur svårt ska de vara.
Va i helvete, 12 kanaler borta o CD ersätter med deras C More Sport paket, jaha, vi som inte kollar sport då?? wtf!?
Säger som arsenal, 10 hyrfilmer som kompensation. Vilket SKÄMT!
Återstår att se hur länge avbrottet blir och vad konsekvenserna blir..
Discovery vill så klart att vi säger upp våra avtal med CD, då det pressar CD att gå med på Discoverys krav.
De som inte hade CMORE sport innan gör en bättre deal än oss som hade...
10 hyrfilmer stog det inget om i mitt mail jag fick iaf, där står det:
Citat:
Din ersättning
Du kommer att ersättas med hela kanalpaketet C More Sport under konfliktperioden. Du behöver naturligtvis inte själv göra någonting utan C More Sport är nu påkopplat för dig och kommer automatiskt att kopplas bort igen när konflikten är över.
Frågan är snarare, vad händer om CD inte kan nå ett avtal med SBS ?
Det är ju ganska många kanaler som är borta, blir ju knepigt med hur dessa kanaler ska ersättas eller vad som händer, skulle kanalerna verkligen försvinna tror jag CD får problem, då blir det nog många som överväger att byta till boxer eller någon annan leverantör för att få tag i kanalerna dom vill ha. IPTV eller andra alternativ. Men om det verkligen skulle bli så då får dom ju sänka priset en hel del, eller ändra en massa saker i sitt utbud.
Men det är minst sagt märkligt att vi inte hört något vad som händer. Är det verkligen så att SBS kräver jättemycket betalt, det tror inte jag, utan det är nog snarare att man är sniken och inte vill betala mer, men varför frågar man inte kunderna, det är ju dom som ska betala. Iofs så förstår jag att dom vill ha så bra avtal som möjligt men det börjar bli lite löjligt.
Först var det Telia som drabbades, och sedan detta. Kom igen nu.
För er som saknar Discovery kanalerna, Animal Planet och Eurosport1,2 så rekommenderar jag att ni registerar er hos Magine.com där ni kan se kanalerna gratis i en månad :).
Vad konstigt, det var inte länge sedan man kunde se alla kanaler gratis i en månad.
Verkar som dem dragit ner på det till bara 7 dagar, detta måste dem gjort efter årsskiftet.
Den vanliga Discovery Sverige och Animal Planet ligger i kanalpaket Magic medans dem övriga Discovery kanalerna ligger i ett separat kanalpaket.
Dåligt att dem har gjort om så här.
Det kan ju vara ett bra tips ändå med Magine!
Förhoppningsvis räcker en vecka för att de ska hinna få ett avtal mellan SBS och CD...? :)
Ett annat tips är att de svenska programmen från Kanal 5, Discovery m.fl. går att se gratis på http://www.dplay.se/