Hej någon som har koll på ett bra tv-kort med stöd för DVB-T2 med CI+ ?
Som funkar med mediaportal helst
Utskriftsvy
Hej någon som har koll på ett bra tv-kort med stöd för DVB-T2 med CI+ ?
Som funkar med mediaportal helst
Tror inte det finns kort med CI+ alls, har ngt med certifiering att göra. Tror heller inte att du behöver det till Boxer.
Har själv tittat på Digital Devices kort men jag har ännu ingen egen erfarenhet av dessa. Har för mig att de finns på listan över kort som funkar i MP.
/Jonas...
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Jag har kört ett kort som heter TBS 5881 i ett par år nu (i MediaPortal). Har en boxermodul och ett boxerkort i och alla kanaler som ingår i abonnemanget, inklusive TV3 HD, TV4 HD och Kanal 5 HD, fungerar. Det enda man måste tänka på är att ladda ner en patch som man hittar i MediaPortals forum för att MediaPortal ska kunna prata med CA-modulen.
Minns du vad patchen heter?
Har kört VDR innan med samma kort men funderar på att gå över till MP.
Kör du med Kodi front eller direkt på MP?
Vid en snabb googling visar det sig att det finns något som heter MediaPortal medans jag menade Windows Media Center.
Skall läsa på lite.
Patchen finns i den här tråden https://forum.team-mediaportal.com/t...1#post-1051247
Jag kör ingen Kodi eller något annat utan bara MediaPortal. Men som jag fattar det kan man använda Kodi som klient till MediaPortals TV-server om man vill. Har inte provat själv.
Coolt. Ska prova. Har lekt lite med MP.
Har korten upplagda men får dom inte att söka efter kanaler.
Eller dom söker men jag får no signal på alla muxar efter ca 2 sec så det känns som dom inte öppnar som dom ska.
Måste man starta något mer än tvserver config?
Tanken är att köra en tv server bara och sen använda kodi som front.
Har du uppdaterade tuning-filer då?
Dom innehåller de frekvenser som du vill att MP skall söka kanaler på.
Teracom har ju under hösten flyttat runt en del för att frigöra 700MHz bandet..
MP är inte uppdaterat med nya frekvenser sedan dess..
Funkar inte om jag skriver in en frekvens heller.
Använder senaste MP1 men utan några patchar då jag inte luskat ut hur man gör det än.
Att du får no signal på alla muxar låter som att du inte har någon bra antennsignal. Precis som rolrn säger så har de flyttat runt kanaler men att inte något dyker upp verkar konstigt. Vad för TV-kort är det du testar med?
Jag har två st TBS5881. Har använt dom med VDR några år så jag tror inte det är något problem med antenn eller kort.
Mina muxar verkar inte vara flyttade men det fungerar inte när jag stoppar in en enskild frekvens heller.
Det jag har gjort är installerat senaste MP1 och drivrutiner från TBS.
Lagt dll filerna från 1.6 patchen i installationsmappen.
Något som jag missat/gjort fel?
Låter som du gjort allt rätt, men bara för att kolla:
Om du startar TV server config och går in på TV Servers (i menyn till höger i config-programmet) och klickar på pluset vid namnet på din dator så listar den vilka kort som TV servern känner till (där ska alltså bägge dina kort synas). Klicka på ett av TBS-korten i listan. Till höger ska du nu ha två flikar: Scanning och CI-menu. Välj Scanning. Där väljer du Sweden som land och sedan den region/provider som din antenn tar emot signaler ifrån och klickar sedan på "scan for channels" och den hittar inga kanaler alls?
Just så. Har lekt lite med inställningarna på tvkorten utan resultat. ska prova söka med vdr i kväll. Men det va inga problem där förra veckan.
Provade söka med w_scan nyss. Hittade 77 kanaler så det känns inte som det är fel på antenn eller kort.
Från TVServer-Erros loggen
2017-01-19 16:22:11,297] [Log ] [6 ] [ERROR] - Exception :System.IO.FileNotFoundException: Hämtningen av COM-klassfabriken för komponenten med CLSID {FC50BED6-FE38-42D3-B831-771690091A6E} misslyckades på grund av följande fel: 8007007e Det går inte att hitta den angivna modulen. (Undantag från HRESULT: 0x8007007E).
vid TvLibrary.Implementations.DVB.TvCardDVBIP.BuildGra ph()
vid TvLibrary.Implementations.DVB.TvCardDVBIP.DoTune(I nt32 subChannelId, IChannel channel, Boolean ignorePMT)
[2017-01-19 16:22:11,298] [Log ] [6 ] [ERROR] - Exception :System.IO.FileNotFoundException: Hämtningen av COM-klassfabriken för komponenten med CLSID {FC50BED6-FE38-42D3-B831-771690091A6E} misslyckades på grund av följande fel: 8007007e Det går inte att hitta den angivna modulen. (Undantag från HRESULT: 0x8007007E).
vid TvLibrary.Implementations.DVB.TvCardDVBIP.BuildGra ph()
vid TvLibrary.Implementations.DVB.TvCardDVBIP.DoTune(I nt32 subChannelId, IChannel channel, Boolean ignorePMT)
vid TvLibrary.Implementations.DVB.TvCardDVBIP.Scan(Int 32 subChannelId, IChannel channel)
vid TvLibrary.Implementations.DVB.DvbBaseScanning.Scan (IChannel channel, ScanParameters settings)
vid TvService.ChannelScanning.Scan(IChannel channel, ScanParameters settings)
Är inte expert på det här men när jag googlar på HRESULT: 0x8007007E dyker det upp träffar som alla verkar ha gemensamt att det är en dll eller drivare som inte ligger där den ska, eller saknas helt. Skulle nog provat att avinstallera Mediaportal helt och sen installera om och testa att scanna efter kanaler igen innan man installerar patchen för TBS-korten (ifall nåt har blivit fel där).
Provat med samma resultat. Har även provat andra drivrutiner med samma resultat.
Skumt. Det verkar ju som Mediaportal hittar korten, men inte lyckas prata med dem. Har du något annat igång som försöker använda korten samtidigt?
Hittade de här trådarna på Mediaportals forum. Den första stämmer mer eller mindre exakt med det som du råkar ut för (fastän den handlar om Mediaportal 2 och inte Mediaportal 1.
https://forum.team-mediaportal.com/t...orking.132232/
https://forum.team-mediaportal.com/t...ystems.133285/
Det verkar alltså som problemet uppstår om inte VC++ har installerats som det ska. Du kanske kan kolla av den här listan och se om allt har blivit installerat som det ska.
https://www.team-mediaportal.com/med...l/requirements
Fortfarande inga kanaler men jag kommer in i CA menyn.
Detta kanske pekar på något
2017-01-21 09:13:42,421] [Log ] [20 ] [ERROR] - Exception :TvLibrary.TvException: Unable to start graph
Prova först få igång MP utan CAM. D.v.s. får igång FTA-kanalerna.
Om du får det att fungera vet du åtminstone att du inte har problem med drivrutiner till TV-kortet.
Hittade en tråd i Mediaportals forum som beskrev exakt samma sak som du råkar ut för. Där verkar det bero på att Visual C++ inte installerats korrekt i samband med att Mediaportal installerades. Det som fattades var VC++ 2013 x86 som tydligen behövs även om man har ett x64 system.
Det skall provas.
Provade på en NUC i dag. där funkar det kanon men inte när jag kör på min virtuella server.
Skall undersökas mer.
Problemet LÖST eller iaf kringgått
Det blir något fel i och med att jag virtualiserar servern och det gör att jag inte kan söka kanaler med mina TBS5881.
Men med min Ministick går det bra att söka. Sen kan jag lägga över dom kodade kanalerna på TBS kortet vilket funkar kanon.
Hej funkar HD Kanalerna än?
Har läst på flera sidor som säljer tv tuner att de inte stödjer CI+?
Daarn, tja, sist jag tittade så kunde jag inte hitta ett enda DVB kort som hade stöd för CI+ jag vet inte hur det ser ut med saker som dreambox osv
men finns det externa boxar som har CI+
Jag antar att CI+ endast är för leverantörs boxarna och ett system där man vill försöka få slut på kortdelning och allt annat, dvs dom som förstört
för oss vanliga, dom som säljer kortdelning via internet osv.
Okej tack alltså inte värt att skaffa ett tv-kort för 2-3 tusen för det kommer inte funka så många år till eftersom mer går över till ci+
Daarn, ja det är en risk med det. I alla fall om man tänker använda TV-kort i datorn för att titta på betalkanaler osv. Det är nog bättre
att kanske satsa på en dreambox eller liknande.
Som skrivits tidigare i forumet så är det ju numera flertalet kanaler som inte ens fungerar med kortdelning och dreambox, så som det ser
ut så är nog risken hög att fler kanaler flyttar över till den sidan så att säga, att man inte kommer åt kanalen om man inte har en box
från leverantören. Återstår att se hur det blir men det saken.
Ingen vet vad som händer med Viasat närmaste året men det där teknikomläggningen kommer påverka mycket.
Boxer funkar utmärkt med TVkort och CI+ modul på en dator sålänge kortet sitter i en sån så att säga.
Även om korten bara har CI interface så är CI+ bakåtkompatibel med dom.
Enbart Viasat vad jag sett än sålänge som är knepigare.
Leatherface, precis.
Viasat är svarta fåret, inget som vet vad som egentligen gäller efter omläggningen, det är bara vänta och se.
Dom andra, Canal Digital, Boxer funkar fortfarande som dom gjorde förut, jag har inte hört något i alla fall. Och jag
utgår från att Comhem inte ändrat i sina system.
Frågan är väl om CI+ ens kommer att användas, Canal Digital använder det inte antar jag, även om dom knyter
vissa kanaler till boxen, eller modulen. Eller hur det nu fungerar. För dessa möjligheter fanns även innan CI+
i Conax systemet om jag inte minns fel. Tror dom kör på Conax v5 fortfarande men det kan ju vara fel.
Menar ni att jag kan använda en CI modul om den CD registreras hos dom?
Tillåt mig tvivla.
Ja CD funkar alldeles utmärkt med en godkänd CA modul om kortet är pairat till den.
Sen om CA modulen sitter i en Dreambox, dator med TV kort med CI plats osv spelar ingen roll.
Det är möjligt att modulen måste vara CI+ men boxen behöver inte ha stöd för det.
Jag talar om en CA modul inte CI+ modul.
Det som folk kallar CI+ modul är en CA modul.
CI/CI+ är bara namn på själva interfacet där + ger extra säkerhet och kryptering.
Och då det gäller CD så funkar modulen även med CI dvs CI+ är inget krav på själva interfacet.
Därför kan du stoppa modulen i valfri Linuxbox och få bild på HD kanalerna.
Vad jag sett så funkar Boxers modul på samma sätt och jag vet att folk kör Boxer tillsammans med t.ex. TVheadend och får bild på HD kanalerna.
Leatherface, just det.
Sedan kan man ju fråga sig om CI+ kommer att användas, visst är det så att detta inte än så länge används av Canal Digital
och när dom knyter boxar till kort, det gjorde man ju även tidigare innan ens CI+ kom i i bilden. Tror att CAS7 fortfarande är
det nyaste som finns men sist jag körde med CA-moduler för 10år sedan så var det enda kravet att man hade CAS5 på
CA-modulerna och att dom då såklart hade stöd för Conax systemet.
Fungerar alla kanaler i tredje-parts box om man har en Canal Digital CA-modul med CI+ stöd ?
Hmmm. Satellit kort med stöd för CI+ undra om det kommer dyka upp eller om det aldrig blir så.
Vet för lite om CI+ och hur det fungerar.
Bara vad jag sett hos andra.
CI+ modulen som är för HD kanaler är ett krav men inte på själva interfacet.
Om inte nåt ändrats senaste året så ska det fungera fortfarande.
Kan tala om att min conaxCI+ modul inte fungerar med vilken img som helst.
Leatherface, det stämmer nog. Canal Digital t.ex. brukar ju införa ny teknik, dvs krav på att man måste ha prylar och sådant,
sedan dröjer det många år innan dom ens tar tekniken i bruk eller om dom ens bryr sig. Ett tag så var det ju massa tjat med
att kanaler skulle knytas till boxen osv.
Men det verkar ju som det kommit av sig, visst en del kanaler är knutna, men långt ifrån alla vad jag har sett här på forumet
så något kanske har ändrats, dvs man inte har krav på sig eller någon panik att försöka hindra folk från att titta på kanalerna.
Det är väl främst sport kanalerna som haft problem, det ser man ju också på alla tillslag mot illegal kortdelning osv, folk
tycks vara mest intresserad att "pirata" sporten. Resten verkar dom inte bry sig om. Men vad vet jag, kan vara helt fel påstående
av mig.