Enligt uppgift kommer norska abonnenter få tillgång till svenska och danska kanaler.
Undrar just om vi i sverige då får tillgång till norska och danska?
https://www.ntbinfo.no/pressemelding...aseId=13778400
Utskriftsvy
Enligt uppgift kommer norska abonnenter få tillgång till svenska och danska kanaler.
Undrar just om vi i sverige då får tillgång till norska och danska?
https://www.ntbinfo.no/pressemelding...aseId=13778400
Norska CD och Viasat kunder har SVT1 o 2, kunskapskanalen, DR1 o 2 och TV2
Viasat kunder har även Barnkanalen
Danska CD och Viasat kunder SVT1 o 2, TV4 och NRK1
Vågar CD och Viasat ge oss Svenska nordiska kanaler?
Politikerna i Sverige skulle inte gilla att vi få se nyheter som inte är kontrollerade av statsmakten ;)
svenska viasat kunder har alla nrk samt dr kanalerna, 3+ och tv3 i svensk och dansk upplaga samt några norska till, i varje fall om man har 090f kort
sveska cd kunder har inga nordiska alls, inte ens tv3norge och tv3 danmark
Du kan titta på Sky News och CNN. De kan du väl knappast kalla vara statsmaktskontrollerade. Vill du ha andra nyheter så finns det de religiösa kanalerna. Dessutom så finns det ett antal ukrainska kanaler på Astra 4.
På andra satelliter, vilka det är lätt att ställa in, finns det ett antal nyhetsprogram på olika språk.
Finns även radiokanaler.
Nu har jag någon form av prova på "alla kanaler" i 3 månader, men jag får in Norska och Danska kanalerna.
Detta har jag tjatat om länge.
Har heller ingen annan förklaring än att det måste vara politiskt eller något allvarligt fel på Canal Digital Sverige.
Nä, inte jämfört med SVT eller Nordkoreas nyheter.
Frivisning. Njut så länge det varar.
Ni har väl internet, där kan ni läsa, höra, vilka nyheter ni vill.
Om ni frågar mig så är alla nyheter på något sätt vinklade beroende vem som framför dom.
ps
Jag hoppas att vi slipper politik på detta forum.
Annars går dom att få in deras kanaler på Play genom VPN eller liknande.
En del kan gå med X-Forwarded-For=<IP i det landet>
Topic är: Grannkanaler till CD?
Alltså NRK och DR. Via satellit. Inte streaming eller nyheter i allmänhet över internet.
Att titta med sin satellit-box med sitt dyrt betalda legala CD abb och få se dansk och norsk publik service.
Som både danskar och norrmän numera kan göra med SVT.
Inte Play som många gånger är geoblockat och kräver VPN:
"Videoen kan ikke afspilles. Vi har desværre ikke rettighederne til at denne video udenfor Danmark.
Befinder du dig i Danmark, kan problemet skyldes, at du sidder på en computer med en udenlandsk ip-adresse."
Tydligen så är det ingen som kan komma på en vettig förklaring.
Sist jag fick nytt kort så öppnades alla Canal Digitals kanaler i två veckor, även danska och norska.
Vad jag förstår har det varit grönt ljus sedan länge från politikerhåll, problemet är Cd Sverige att komma överens med avtalsparten.
Ok, låter bra men det verkar ta tid att komma överens i så fall....
https://www.minhembio.com/forum/inde...5#entry4397053
Notera datumet: December 2016.
Vet inte om det är någon idé att registrera sig och tjata även på minhembio.
Andra har redan frågat. Man lär bara få det vanliga goddag yxskaft-svaret.
Det kostar 6.90 kr/ månad för 2 kanaler och 8.60 kr för tre nordiska kanaler
Copyswede som ska ha pengar för kanalerna, och se man hur de får agera när det gäller hårddiskar och annat här i detta land!
Vad motsvarigheterna i Norge och Danmark agera känner jag inte till
Tittar på CDs prislista från förste mars och där finns danska,finska och norska kanaler med. Kostnad 50-60 kr per land.
Ändå glad över att kunna se dem.
Det tycks vara så att just CD samt Viasat i Sverige är sämre än i de andra nordiska länderna. NRK verkar ju vara riktigt bra, dom skickar ju
även ut all radio via satellit också om man behöver ta in det den vägen. Som vanligt har vi sämst utbud och kan inte ens få någon utbyggnad
av DAB+ radio. Inte för att den digitala radio är bra då man prioriterar pressa in massa kanaler istället för kvalitet på ljudet.
Det vore i alla fall trevligt om man fick de norska och danska statsfinansierade kanalerna. Om dom inte ändrat något så kommer
man i alla fall åt alla radio kanalerna men dom är inte krypterade sist jag tittade. Däremot är det bara Viasat som sänder ut en
del svenska radiokanaler som inte finns på hos CD dessutom är dom krypterade.
Lite off topic men SR suger verkligen ordentligt, dom har lagt ner massa saker etc. mellanvåg samt SVT kanalen som sände
på C-band i Asien. Men trots allt detta, dom kan inte tänka sig skicka ut alla radio kanaler via Viasat samt CD satelliterna. Faktum
är ju att en del kommersiella kanaler inte har täckning över allt och visst kan man streama men om man inte har någon fast uppkoppling
om man är ute i skogarna.
Förut kunde jag i alla fall titta på t.ex. Eurosport DK, N och FI versionen, gick med flera kanaler faktiskt men dom kanske har tagit bort detta,
ganska smidigt då man fick mycket mer utbud då det sänds olika program. Har inte gjort mig besväret att kolla om det fortfarande fungerar.
Du får köpa dig en Internetradio. Där finns alla SRs kanaler.
Jo, har tittat lite på dessa apparater tidigare men tycker dom suger ordentligt. Men för just internet radio blir det nog en Raspberry Pi med
en touch screen och köra deras operativsystem. Så länge det går att fixa så att det går att automatiskt återansluta om streamen bryts
så länge man har programmet igång för att lyssna så funkar det bra.
Jag hoppas verkligen vi kan få norska och danska kanaler, det vore trevligt. Varför får dom ta emot de Svenska kanalerna men vi får inte
ta del av deras utbud. Såklart om man är norsk så kan man ju fixa kort till norska Viasat osv, men det är ju inte riktigt det som tråden tar upp.
För 50kr per paket och månad till CD får du finländska och norska kanaler. För 60 kr de danska.
Jo, det visste vi ju, men varför kostar det inte extra för norrmännen och danskarna?
Sverige: Familjepaketet (55) 389 kr /månad
Norge: Norgespakken (22) + Familiepakken (43) 488 nkr /månad
Danmark: Familypakken (57) 565 dkr /månad
Det norska paketet är väl ungefär som det svenska i pris, det danska verkar jättedyrt. I och för sig innehåller det fler kanaler.
Tur att streaming ingår och är gratis, det är mer värt än att kunna titta på norska kanaler osv. Enda fördelen är väl om man ursprungligen
är född där. Kan tänka mig många finländare använder abonnemang som fixar dom finska kanalerna. Det som är sämst dock med själva
streaming grejen är att appen inte fungerar på äkta android TV enheter om man nu har en sådan.
Iofs är det lite tokigt, om nu Norge kan titta på svt1, svt2 och tv4 gratis eller det ingår i abonnemanget varför kan vi inte få nrk1 och nrk2 gratis
eller inkluderat. Åtminstone förstår man ju det mesta av norska. Det är värre med danska och finland går ju inte för det är ett helt annat språk.
Nu blev jag påmind om att jag måste göra ett försök med min 1.8m parabol om jag kan få in lite BBC osv från 28.8 positionen.
Tror fan att det är copyswede och politikerna som ställer till det...
Norsk standard kabelnät: SVT + tv4 +tv6
Så var det senast jag besökt Oslo..
https://www.get.no/v3/kundeservice/artikler/kanalliste
Inte konstigt att norrmännen förstår svenska och vi fattar nada, mangler og tränger norske kanaler......
våra politiker tycker det är ok att kebabsvenska snackas i skolorna men våra grannländers kanaler ska inte visas..
NRK borde frivisas i alla nät. Då skiter nog våra folkvalda på sig eftersom en del reportage inte följer SVT's rödgröna moral..
.
Vad jag vet så frivisas inga arabiska kanaler heller på CD eller VIASAT.
För min del kan jag vara utan norska kanaler, men danska och tyska vill jag ha.
Schwede30, 19 och 13 positionerna tar man lätt emot över allt i norden. Inga problem annat än att man kan behöva större parabol osv längre norr ut.
Så för tyskar och fransmän samt italienare etc är det enkelt ta emot i hela Europa då många kanaler finns just på dessa satelliter.
Sedan kan man ju fråga sig, har man någon nytta av norska kanaler och finns det något att titta på. Förstår man språket utan problem. För danska
fattar jag inte mycket av och finska kan man ju glömma för det är ett helt annat språk.
För mig är i alla fall nyttan med norsk och dansk TV nyhetsrapporteringen, som är avsevärt bättre än SVT:s, som närmast påminner mig om TV i öststaterna.
Vilka Öststater menar du idag, Tjeckien , Polen, Kroatien eller Ryssland.
Kan du nämna några tydliga exempel så att vi vet vad du skriver om.