Min Solo4k ger ingen HDMI signal ut, har provat med ny kabel
och min andra box fungerar på samma in och utgång.
Vad göra?
Utskriftsvy
Min Solo4k ger ingen HDMI signal ut, har provat med ny kabel
och min andra box fungerar på samma in och utgång.
Vad göra?
Hmmmmm.
Har du en 4K TV då ?
Jag skulle kanske skriva lite tydligare, Har fungerat minst ett år.
Prova att installera om imagen. Eller passa på att uppdatera till en nyare version. Många konstiga hängningar/låsningar löser sig med ominstallation.
Får väl använda usb som jag inte har använt på ett tag, eftersom jag inte kan se vad som sker
vid installationen.
har du provat web-interfacet ? :rolleyes:
http://192.168.0.147/images/remotes/vu_normal_02.png
http://192.168.0.147/grab?format=jpg...#1559749008488
Vad menar du att jag ska göra med web-interfacet?
Det hjälpte i alla fall inte att flasha på nytt.
kommer du in i boxen mha ip-adressen i webbläsaren ? eller dcc2 ? om det är fel på hdmi så kanske du kan se felet på detta sätt.
Allt är normalt vad jag kan se förutom ingen bild via HDMI. är det något särskilt jag ska leta efter?
Tror att jag har haft ett liknande fel, men kommer inte ihåg exakt vad som stod fel men jag fipplade runt med olika inställningar och till sist hoppade boxen eller TV´n igång.
Gissar att jag hade fått en olycklig kombination av uppdaterningsfrekvens och "läge" , "Allow unsuported modes" låter ju lite farligt.
har du sett detta ?
http://www.vuplus-community.net/boar...nnector.22109/
mvh Hasse
Jag har flashad med en ny image utan några sparade inställningar , får ingen bild ändå.
Jag tror något har hänt med HDMI kontakten, kanske en dålig lödning.
Var i kontakt med Tyskland, garanti på 2 år har utlöpt hoppades att den var tre år.
Frågan är om det är värt att lämna in den eller att köpa en ny box?
Finns det någon som reparerar Vu+ boxar i Sverige?
Har du testat med en annan hdmi kabel?
Jag har testad men nya kablar, som jag skrev i det första inlägget.
Sorry
Har du testat med en annan tv också?
Har du provat ändra upplösningen i boxen?
Om du har provat dessa då är det hdmi port tyvärr.
Jag har flashat flera gånger, då skulle det komma bild på inställningen.
Inte provat med en annan tv, men provat samma ingång på tv med en annan box.
ja det är förmodligen HDMI porten precis som du tror.
Någon som vet var man kan få tag på förpackningsmaterial och kartong om man skickar den på service?
Jag hade problem med HDMI och min DM7080. Bild men inget ljud. Fixade ljudet via optical cable. Men så småningom beslöt jag mig för att testa ljudet via HDMI. Och då funkade det! Felorsak? Vet ej., Men gissar att det var ett mjukvarufel som fixade till sig automatiski så småningom.
Det kan inte vara ett mjukvarufel, eftersom kan har flashat med olika img och till sist med VU+ original.
Såna problem händer ofta när boxen är på,man drar ur hdmi kabel och sätter in när boxen är på.
Boxen måste vara avstängt när man kopplar eller drar ur hdmi kabel.
" Boxen måste vara avstängt när man kopplar eller drar ur hdmi kabel."
Du har alldeles rätt, men hur hjälper det mig med mitt problem?
Skulle stänga av boxen med strömbrytaren och låta den stå av ett par timmar. Koppla sedan in kabeln till box och till TVn eller förstärkare. Starta utrustningarna i rätt ording. Hoppas på det bästa. Vad som är rätt ordning finns på nätet och troligen i kommande inlägg här.
Det gjorde jag redan första dagen.
I morgon åker den till NL
I morgon åker boxen till Holland.
Om du inte har skickat iväg boxen skulle jag ta och se vad står det i logen.
cat eller more /var/log/messages
Någon som har en kommentar?
We tested your VU+ solo 4K and saw the problem. BGA processor is defect (HDMI output).
Defective parts are no longer available in Europe, and we have to order them from China, but that can take 7-9 weeks.
You can watch and stream via a network, but HDMI output is the processor is defect and repair is unfortunately not possible.
BGA processor replacement is an option, but parts are not available quickly.
It is also not sure if new BGA processor type can work on old motherboard?
So, unfortunately we don't want to take a risk
Ps
Boxen köptes för tre år sedan i Augusti
Inga fler Vu boxar för mig.
Det var tråkigt att höra.
Men Ricki denna Problem kan hända med vilken box som helst...hdmi port är oerhört känslig därför man måste vara mycket försiktigt med den.
Men nackdelen med nya boxar,de har endast en enda hdmi port..de borde ha minst två port en hdmi port med en dvi eller DP port.
Man riskerar mycket när man kopplar ur och sätter in hdmi kabel ofta.
Vu boxar fortfarande är bästa boxar ärligt talat.
Det jag blir arg på är att det inte finns en reservdel till en Box i Europa
som inte är mer en 3 år gammal.
Sen får dom vara hur bra som helst.
ALDRIG MER EN NY VU+ BOX
Prova Zgemma boxar de är mycket bra boxar har haft en i 4 år funkar fortfarande hur bra som helst.
Zgemma H7S 4K riktigt bra box funkar med många olika original image.
Kostar kanske 1300kr
Tack, har redan tittat på dom.
Var hittas H7 boxar till det priset?
Jag köpte nyss en H7C från World-of-satellite och det blev 1818sek med frakt.
Fjärren funkar inte alls bra, extremt dålig räckvidd. De flesta gånger jag trycker så reagerar den inte. Måste liksom försöka peka rakt på boxen. Är det bara mitt ex, eller har ni andra med H7 box samma problem?
PS. Funderar på att prova box med HiSilicon, kanske Zgemma H9, undra om de funkar bra.
Jag kollade snabb på detta men han skickar inte till sweden
https://www.ebay.com/itm/Decoder-Zge...UAAOSwtmdc7owg
1600kr ungefär inkl frakt på ebay
Om det är samma hdmi-kort i vu+ uno 4k kan du köpa min som verkar att ha problem i strömförsörjningen internt i boxen.
Citat från verkstaden
BGA processor replacement is an option, but parts are not available quickly.
It is also not sure if new BGA processor type can work on old motherboard?
So, unfortunately we don't want to take a risk.
Avstängd box vid anslutning av HDMI? Hade jag ingen aning om. Jag har aldrig stängt av boxen när jag av någon anledning kopplat HDMI-kabel. Inte på nåon box sedan HDMI blev standard, Säkert 10 boxar ett antal gånger...Men tack för denna info!
Det blev en Gigablue UHD Quad 4K, hittills är jag mycker nöjd.
Intryck om Gigabluen? Hur bra är tunrarna? FW något att ha? Blindsökning? Med mera.