Jag undrar om tv4+ är gratis?. På comhem boxer?
Utskriftsvy
Jag undrar om tv4+ är gratis?. På comhem boxer?
nej
är det inte ? jag har då haft det gratis, den enda kanalen som funkar sen piratkort slutade fungera ... och jag har INTE 3 hål i väggen ... så det är inte därför som jag kan se kanalen ...
har du dit gamla pirat kort i
Min e gratis. kanalplats 19 på standardlistan (A)....
Jajjemänsan ... 8)Citat:
Ursprungligen postat av Evex
men det fungerar utan piratkort i oxå faktiskt ... tror att kanalen sänds fritt hursomhelst ... men det finns 2 st olika tv4+ i tablån ... bara den ena som är okodad ..
varken tv4plus, kanalplats 7 (kodad)eller tv4+ på kanalplats 19(myrornas krig) fungerar hos mig. inte har jag den om jag kör ny kanalsökning på tv'n heller.
Jag har precis samma fenomen :cry: .Citat:
Ursprungligen postat av smack
jag har den analoga okodade varianten, med riktigt dålig bild .. det som är konstigt är att kanalen fungerade när jag använde dvb-c kortet förut, men nu funkar det inte där heller.. :(
...fungerar Tv4+ på kanal 19 oxå.Det är väl samma fenomen som Big B som också bara funkar hos vissa.//MVH :?:
Har själv gjort lite efterforskningar eftersom vi i vårt hus har en kanal 4+ med en lätt kornig bild i det anloga grundutbudet. Det som framkom var att äldre fastigheter har ett fastighetsnät (koaxial) som ska klara upp till ca 450 MHz. ComHem kräver vid ombyggnad till "tre-hål-i-väggen" att nätet ska uppgraderas för att klara av upp till ca 860 MHz.
Detta innebär att man måste byta ut antenn-förstärkare och ofta antenn-uttagen man har i lägenheten, samt i värsta fall (i en gammal fastighet) alla koaxial-kablarna i huset. I det fall man inte vill ha s.k. bredband i fastigheten behöver man inte göra alla ovanstående modifieringar. Det kan räcka med att byta ut antenn-förstärkaren för att få ok bild på kanal 4+.
En del har provat med att vrida upp uteffekten från förstärkaren, vilket kan vara tillräckligt, men risken är att man överstyr signalen och de i huset som har kort avstånd till förstärkaren kan få problem med andra kanaler.
Nu till det sista som är ComHem "i ett nötskal": De vill kränga sitt s.k. bredband och därför ser de kanal 4+ som en premie till fastighetsägare som uppgraderar till "tre-hål-i-väggen". Ni kan alltså sitta i en fastighet med ett helt nytt nät och förstärkare som klarar upp till ca 860 MHz, men ändå ha problem för att ComHem har satt i ett låg-pass-filter vilket gör att ni inte kan se kanalen eller att ni får en kornig bild.
TV4 plus finns endast i uppgraderade fastighetsnät
Gäller from 2003-11-17. så om du inte har kanalen får du ta kontakt med fastighetsägaren angående om uppgradering av nätet är på gång eller inte.
(detta gäller för 03 området)
Precis det som ComHem vill uppnå ... att kränga sitt s.k. bredband med hjälp av 4+. En vettig fastighetsägare satsar på ett separat LAN i fastigheten och monterar en ny antennförstärkare (samtidigt som man tar bort eventuella filter som hindrar användandet av frekvenser upptill 862 MHz.Citat:
Ursprungligen postat av smack
Vad kostar det för en fastighet att uppgradera ComHem kabelnätet så att man får "tre hål i väggen"?
Jag får fortfarande in en okodad variant samt en kodad variant av TV4+ med mitt DVB-C kort. Däremot syns inte den okodade i min Sagem comhem-mottagare. Jag har inte "3 hål i väggen" i min lägenhet utan det är bara två hål, dvs radio och TV. Får inte in TV4+ analogt.
De siffror jag har bygger på att den koax som är dragen i huset är ett stjärn-nät och att kablarna inte behöver bytas. Då kostar det cirka SEK 500 till 600 per antenn-uttag och cirka SEK 4000 till 5000 per antenn-förstärkare (ungefär en på 20 lgh).Citat:
Ursprungligen postat av Polisen
En fastighet på cirka 40 lägenheter med två uttag per lägenhet hamnar då på någonstans mellan SEK 44000 och SEK 58000. Alla priser exklusive moms! Vet inte om ComHem lägger på något extra när man "bara" uppgraderar ... för nyanslutning tar de bra betalt för att ta sig fram till avlämningspunkten i fastigheten.
Har ni för dålig koax eller ett kaskad-nät i fastigheten sitter ni på en betydligt högre kostnad.
Ovanstående tål att jämföras med ett anslutet datanät (LAN) i fastigheten för ca SEK 2400 per lgh och två nya antennförstärkare (som klarar upp till 860 MHz)