Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 41

Ämne: OpenMultiboot

  1. #1
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger

    Thumbs up OpenMultiboot

    Det här är kanske välkänt för en del men jag hade aldrig pysslat med multiboot på satmottagare tidigare.

    De senaste dagarna har jag lekt med att installera OpenMultiboot på min Vu+ Duo2. Det var ganska enkelt, jag följde i stort sett denna guide:
    http://www.vuplus-community.net/boar...ck-hole.23270/

    Jag valde att installera OpenMultiboot på en USB-sticka som de rekommenderar i guiden. Det går att installera på hårddisk också men då måste hårddisken vara igång hela tiden. Jag tog en 16GB USB-sticka och det räcker gott och väl. Jag har nu sex olika images installerade på USB-stickan och det har bara tagit 2GB av de 16. Så det går med mindre USB-stickor också. Ett kul användningsområde för någon gammal USB-sticka man har liggande hemma.

    OpenMultiboot ger möjlighet att på ett lätt sätt pröva att installera olika images och experimentera med dem utan att "förstöra" sin vanliga installation och utan att behöva krångla med backuper om man skulle vilja gå tillbaks till det gamla. Använd den installation du redan har och trivs med i flashen och sedan kan du lägga till hur många olika nya installationer du vill på USB-stickan. Jag har just nu BlackHole 3.0.6 i flashen och på USB-stickan har jag BlackHole 2.1.3, OpenBlackHole 4.2, VTi 14.0.0, OpenATV 6.3, OpenPLi 6.2 och OpenVIX 5.2. Sju olika installationer alltså och jag kan välja mellan alla vid omboot av boxen.

    Det här ger väldiga möjligheter att experimentera och prova olika images och skins och vad man vill. Skulle man fucka upp en installation är det väldigt enkelt att i OpenMultiboot radera den installationen och sedan kan man ganska enkelt göra om den.

    Så, ett litet tips bara på en kul aktivitet för de som inte har provat det ännu!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #2
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    Var hämtade du OpenMultiboot? Jag körde det på mn gamla Duo2, men tyckte att det blev litet rörigt. Vill gärna ha OpenPLi som grund.
    Senast redigerad av Stickan den 2019-01-19 klockan 20:40.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Stickan Visa inlägg
    Var hämtade du OpenMultiboot?
    Den finns som plugin i de flesta images.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Färsking
    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    20
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Den finns som plugin i de flesta images.
    Hittar den ej i OpenPLi 7.0

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av frosthans42 Visa inlägg
    Hittar den ej i OpenPLi 7.0
    Nu har jag bara kört RC av OpenPLi 7 men där finns den med. Jag tror t.o.m. att den var installerad som default om jag minns rätt. Har du kollat så att den inte redan ligger i listan över Plugins som följer med installationen?

    Annars får jag väl prova att installera OpenPLi 7 nån dag och kolla hur det är.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    Jag hittade den! Tack!
    Jag kör fortfarande RC-varianten, efterom Stable av någon anledning inte låter mig avkoda kanaler på 27,5w, Litet märkligt....

    ---

    Laddade ner men sedan hittar jag inte OpenMultiboot någonstans i menyerna. Märkligt!
    Senast redigerad av Stickan den 2019-01-20 klockan 09:41.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Stickan Visa inlägg
    Jag hittade den! Tack!
    Jag kör fortfarande RC-varianten, efterom Stable av någon anledning inte låter mig avkoda kanaler på 27,5w, Litet märkligt....

    ---

    Laddade ner men sedan hittar jag inte OpenMultiboot någonstans i menyerna. Märkligt!
    När du ska använda OpenMultiboot så går du in i Plugins menyn och trycker på OpenMultiboot så får du upp ett litet GUI där du kan göra olika saker.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    Jag laddade ner OpenMultiboot. Men när jag sedan går in på Plugins så finns den inte där.Laddade ner igen, och upptäckte att jag fick felmeddelande *opkg_download_failed etc
    Så jag låter det vara tillsvidare. Kör min 7.0 RC-version efterom Stable av någon anledning inte låter mig avkoda kanaler på 27,5w.

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Stickan Visa inlägg
    Jag laddade ner OpenMultiboot. Men när jag sedan går in på Plugins så finns den inte där.Laddade ner igen, och upptäckte att jag fick felmeddelande *opkg_download_failed etc
    Så jag låter det vara tillsvidare. Kör min 7.0 RC-version efterom Stable av någon anledning inte låter mig avkoda kanaler på 27,5w.
    Du borde inte behöva ladda ner den. När jag installerade OpenPLi 7 RC så fanns den med som default bland Plugins. Likaså när jag idag provade att installera den stabila versionen av OpenPLi 7 så finns OpenMultiboot förinstallerat bland Plugins.

    Jag har nu installerat ganska många olika images på min box och jag tror att OpenMultiboot funnits med bland de förinstallerade Plugins i samtliga. Så den borde finnas tillgänglig direkt efter installation oavsett image. Detta gäller i alla fall på min Duo2, vet ej hur det är på andra boxar.

    Jag har nu elva olika images installerade på min box. Ganska kul!
    Och ännu har jag bara använt 20% av min 16GB USB-sticka. Så det finns gott om plats att installera några till!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    OK, jag skall jobba vidare på deta vid tillfälle. Kan ju lägga in stable och sedan köra min RC-variant under OpenMultiboot.

Liknande ämnen

  1. OpenMultiboot for openPLi
    Av ricki i forum Vu+
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-09-10, 12:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss