Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad kan vara fel?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger

    Vad kan vara fel?

    Har en Vu+Ultimo den äldre modellen.

    Plötsligt började skumma saker hända, boxen tappade wifi och klockan gick fel. Sedan nästa dag startar boxen ej.

    Nu har jag haft lite mer tid undersöka.
    Med HDMI på tv bilden helt svart.
    Med HDMI inkopplat via en hdmi -> composit, bild blinkar sedan "no signal" sedan blink o ingen "no signal"......
    Med Scart en rullande mess, man ser bara ränder mest grönt men ingen bild direkt.

    Är det powersupply som är kass??

    Öppnade nu boxen, men jag ser inget konstigt.

    Hade gärna bifogat bilder, men forumet tillåter bara 79kb och man får ingen kvalitet med den storleksbegränsningen på bilderna....
    Senast redigerad av kisumisu den 2020-05-31 klockan 02:27.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Provat att byta till ett äldre operativsystem?

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Nej har inte gjort någonting, den blev bara såhär plötsligt. Kan det hjälpa att ominstallera image?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Om du uppdaterade den du hade precis innan det hände skulle det kunna fungera om du installera in en äldre som har fungerat tidigare. Om du har en mottagare med extern transformator, låna en strömsladd från någon med en fungerande och eller kolla om du har en passande hemma. Kolla om tuner sitter fast ordentligt. Ta bort anslutningarna till tunrarna och det som är anslutet via usb och starta om mottagare. Googla och se om ansra haft samma problem.

  5. #5
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Nej har inte gjort någonting, den blev bara såhär plötsligt. Kan det hjälpa att ominstallera image?
    Prova ta ut tunern ur boxen och se om den startar utan den.
    Startar den då upp utan några fel, så är troligen tunern paj.
    Kan vara värt att kolla att boxen får rätt spänning med, d.v.s. mäta strömadaptern.
    Annars så kan man prova flasha om boxen med ny image och se hur den fungerar efter det.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Prova ta ut tunern ur boxen och se om den startar utan den.
    Startar den då upp utan några fel, så är troligen tunern paj.
    Kan vara värt att kolla att boxen får rätt spänning med, d.v.s. mäta strömadaptern.
    Annars så kan man prova flasha om boxen med ny image och se hur den fungerar efter det.
    Tack för dina svar! och förlåt för mitt sena svar!

    Har boxen nu liggandes på hyllan och skall undersöka den närmare när jag har tid. Har köpt lite begagnade vu+ boxar nu att leka med eventuellt ta lite delar ifrån.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Jag har inte hunnit göra så mycket än. Har lekt med dessa VU+Uno boxarna jag köpte begagnat. Dessa verkar fungera 100%. Köpte en bulk dvs flera boxar i ett paket.
    Nu har jag kommit så långt att UNO och ULTIMO verkar ha identiska tuners? Ser iaf ut så.

    En annan sak jag funderar är nätdelen, tror ni man kan använda UNO nätdel till ULTIMO?

    Nätdelen är inbyggd i boxen, men går ju skruva loss. Ser stort sett identisk ut och är 12V. Men är ändå nån liten skillnad.

    UNO:
    UNO1.jpg

    ULTIMO:
    ULTIMO2.jpg

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Nu har jag testat med multimeter får 12V, så nätdelen verkar väl ok?!

    Har tagit ut alla tuners, sedan kopplade jag bort hårddisken men boxen är lika kocko.

    Satte tillbaka allt och försökte uppdatera boxen från usb minne, men ingenting händer. Boxen bootar bara upp så det står SVT1HD och är lika död. Går ej byta kanal och bilden går igång stängs igång stängs....

    Testade även att koppla in min mobil till usb uttaget och mobilen börjar ladda dvs det kommer ström där även om USB minnet är helt dött där!

    ...Får väl bli en reservdelsbox.

    Vet ni om produkten "VU+ Turbo USB 1x DVB-C/T2 Tuner" fungerar bra med VU+Solo2 och en VU+Uno?
    Saknar nu marknät på dessa boxar eller finns den nån billigare DVB-t2 tuner jag kan koppla in via USB i dessa?
    Senast redigerad av kisumisu den 2020-07-03 klockan 01:44.

Liknande ämnen

  1. Vad kan vara fel ?
    Av tjosan i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 22:45
  2. NU FÅR DET VARA NOG!!!!!!!!
    Av bajen i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 22:29
  3. Kan det vara den här???
    Av Lantto i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-01, 13:24
  4. Kan det vara möjligt?
    Av sarre i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-01-31, 16:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss