Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: chromecast ?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Bara ett litet påpekande om säkerhet. Man kan inte tänka som så "att det gör inte så mycket om någon utifrån skulle hacka sig in på denna boxen". Lyckas de ta över någon enhet på ditt nätverk så är de inne på ditt hemmanätverk och kan i lugn och ro jobba vidare med att hacka allt du har på hemmanätverket.

    Var och en gör som den vill och man får själv bedöma vilka risker man tar. Men har man en sårbar enhet på sitt hemmanätverk så är hela nätverket utsatt för risk. Det kan vara bra att tänka på.
    Okej så du menar att när någon kommer åt boxen så kan dem från boxen surfa vidare till mitt interna nät?

    Som du kanske märker är jag ingen nätverks expert
    Går det att eliminera detta med någon router före min ordinarie router?
    Att jag sätter in nån gammal router först dit jag kopplar in boxen och min vanliga router, då måste jag väl ha stängt trafiken till min ordinarie nätverk där jag sedan håller dessa portar stängda.

    Jag hade för några år sedan en gammal dator med Debian baserad NAS programvara installerat på. Körde tom os från en USB sticka en dag hade servern kraschat. Anledningen var att den kördes från stickan med just och just lagring kvar. Loggfilen hade blivit för stor var en massa löst folk som försökt hacka in med diverse standard löseord mm.

    Min huvudbox blev hackad fast den var bara uppkopplat på wifi och utan att jag lyckades få den här sharen fungera. Så den är helt på eget nätverk (utan internet) ihop med de andra.
    Senast redigerad av kisumisu den 2023-02-02 klockan 11:36.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Okej så du menar att när någon kommer åt boxen så kan dem från boxen surfa vidare till mitt interna nät?

    Som du kanske märker är jag ingen nätverks expert
    Går det att eliminera detta med någon router före min ordinarie router?
    Att jag sätter in nån gammal router först dit jag kopplar in boxen och min vanliga router, då måste jag väl ha stängt trafiken till min ordinarie nätverk där jag sedan håller dessa portar stängda.

    Jag hade för några år sedan en gammal dator med Debian baserad NAS programvara installerat på. Körde tom os från en USB sticka en dag hade servern kraschat. Anledningen var att den kördes från stickan med just och just lagring kvar. Loggfilen hade blivit för stor var en massa löst folk som försökt hacka in med diverse standard löseord mm.

    Min huvudbox blev hackad fast den var bara uppkopplat på wifi och utan att jag lyckades få den här sharen fungera. Så den är helt på eget nätverk (utan internet) ihop med de andra.
    Nu vet jag inte hur du har det. Men de flesta har bara ett nät hemma. Och blir man då hackad på en enhet så går det att därifrån se vilka andra enheter som finns på samma nät. Då kan man försöka hacka dem med. Alltså om du har öppnat portar till en enhet så kan man "mellanlanda" på den för att därifrån hacka övriga enheter på samma nät.

    Din lösning med två routrar är säkerhetsmässigt bra men har vissa nackdelar. Om du först sätter en router mot internet och ansluter boxen till det nätverket och sedan sätter en annan router bakom den och har dina övriga prylar bakom den andra routern så går det inte att nå dem från boxen. Men du får då problem med att du själv inte når boxen via nätet om du skulle vilja det. Och du får "dubbel NAT" på ditt andra nät som kan vara en nackdel i vissa sammanhang. Det blir mer komplicerat att öppna porter och sådana saker.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Nu vet jag inte hur du har det. Men de flesta har bara ett nät hemma. Och blir man då hackad på en enhet så går det att därifrån se vilka andra enheter som finns på samma nät. Då kan man försöka hacka dem med. Alltså om du har öppnat portar till en enhet så kan man "mellanlanda" på den för att därifrån hacka övriga enheter på samma nät.

    Din lösning med två routrar är säkerhetsmässigt bra men har vissa nackdelar. Om du först sätter en router mot internet och ansluter boxen till det nätverket och sedan sätter en annan router bakom den och har dina övriga prylar bakom den andra routern så går det inte att nå dem från boxen. Men du får då problem med att du själv inte når boxen via nätet om du skulle vilja det. Och du får "dubbel NAT" på ditt andra nät som kan vara en nackdel i vissa sammanhang. Det blir mer komplicerat att öppna porter och sådana saker.
    Ok tack för svaret, får väl klura ut näst vad göra.
    Tänkte sätta igång en "dummy box" som har bara fria kanaler från finska, svenska marknät och fria kanaler från sattelit. Dvs inga uppgifter om kort eller kortdelning. Bara för att streama detta vidare till en adress som har varken parabol eller täckning för finska marknätet! Lite som ip tv men hemmabygge

    Behöver heller inte komma åt boxen från mitt hemmanät. Men det kanske finns smartare sätt göra detta själv utan att behöva ta externa iptv abb?
    Senast redigerad av kisumisu den 2023-02-02 klockan 16:22.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Liknande ämnen

  1. Chromecast connected to HDMI IN
    Av ricki i forum Övriga mottagare
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2023-02-05, 11:30
  2. Viasat to go - Apple TV - Chromecast
    Av Guldkorven i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-09-12, 22:03
  3. Tivo + Chromecast?
    Av DragonII i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-04-03, 22:04
  4. chromecast eller annat usb mediasticka?
    Av wba i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-04, 21:11
  5. Streama dreambox till chromecast
    Av Gremlins i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-09, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss