Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: 35 cm parabol?

  1. #1
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger

    35 cm parabol?

    Flytt på gång från radhuset till lägenhet med inglasad balkong. Jag gissar att jag inte får sätta upp någon tallrik på fasaden. Funkar Astra 19,2 E med en 35 cm parabol i Mälartrakten? Kan placeras "inne" på balkongen.
    Vu+Ultimo 4K DM900uhd DM920uhd DM7080HD

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Talking

    Nja, att balkongen är inglasad är ju inget problem, man bör köra öppet iofs så det är fri sikt och inget hinder. Men att ta emot från Astra eller Hotbird, typ 19.2 och 13.0 tror jag det var går bra med en vanliga canal digital parabol av plåt. Dom väger nästan inget och är inte svåra att montera fast. Måste du absolut ha en så lite parabol, det är ju ingen mening med att montera en jätteliten parabol om det absolut inte behövs. Monteringen blir inte lättare för att den är något mindre men det påverkar mottagningen av signalen avsevärt. Jag tror du kommer få problem med mottagningen om du har så liten parabol.

    Det normala är ju oftast 60-70cm här i norden.

    Du kan ju även använda en platt parabol antenn om du vill det, eller en som har transparent plast. Sedan finns olika typer av montering.

    Bara kolla på satpro dom har typ allt.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2021-09-23 klockan 15:25.

  3. #3
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    Jag vill ju ha en så liten prabol som möjligt. Visserligen är balkongen relativt stor, men inte så populärt om jag blockerar för mycket. Det får bli någon form av kompromiss, med iptv som kompliment. Men kollar rätt mycket på de tyska kanalerna och via parabol får man utmärkt epg.
    Vu+Ultimo 4K DM900uhd DM920uhd DM7080HD

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    291
    Tackad
    25 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Stickan Visa inlägg
    Jag vill ju ha en så liten prabol som möjligt. Visserligen är balkongen relativt stor, men inte så populärt om jag blockerar för mycket. Det får bli någon form av kompromiss, med iptv som kompliment. Men kollar rätt mycket på de tyska kanalerna och via parabol får man utmärkt epg.
    En sådan här går bra till 19,2.
    parabol.jpg

    Kom just på att den hade motor och den tog även in 28.2 denna bild har några år på nacken så 28,2 går inte få in idag!
    Senast redigerad av lus den 2021-09-23 klockan 16:14.

  5. #5
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    28.2 funkar nog bara på västkusten numera.
    Vu+Ultimo 4K DM900uhd DM920uhd DM7080HD

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    291
    Tackad
    25 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Stickan Visa inlägg
    28.2 funkar nog bara på västkusten numera.
    Där jag bor i västsverige behövs en 2,4 meter fokal till 28,2. Frugan blev rosenrasande
    när jag placerade den i uterummet? Nu sitter den på taket till uterummet.
    uterummet.JPG

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    162
    Tackad
    48 gånger
    På landet ca 20 mil söder ut har ja en Toroidal T55 som jag tar in 19,2 / 13 / 4,8 / 0,8 som funkar riktigt bra visst innan ett riktigt oväder kan bilden försvinna med det kan det göra hemma med min T90 också :-) Fördelen är att den inte är så djup som en vanlig parabol kanske det är en bra kompromiss????

  8. #8
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2016
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    Angående 28,2e fungerar en gammal ”europarabol” med ett par år gammalt canaldigital huvud riktigt bra i Halmstad. Antennen är ca 80cm och de flesta sd kanaler fungerar perfekt om vädret inte är emot mig fö mycket. Har också en gammal Viasat antenn på ca 35cm som tar 19,2e perfekt nu när den positionen åkte bort från den andra antennen. Mottagaren är en dm920.
    Trots perfekt funktion på tysk och engelsk tv saknar jag min gamla motorstyrda 2m tallrik från förra huset. Tog allt från 50w till 80e. Men var man lyckligare för det? Knappast…


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

  9. #9
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    Tack Kjell! Då kanske det funkar med en 35 cm och 19,2e. Dessutom har jag numera en dm920 somfunkar utmärkt. Min gamla dm900 som jag haft ett antal år, var en riktigt dåligt exemplar. Låste sig tätt som oftast. Ligger på hyllan numera.
    Vu+Ultimo 4K DM900uhd DM920uhd DM7080HD

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @Stickan, du kan ju alltid prova med en 35cm parabol men får du problem så finns det inget annat att göra än att uppgradera.

    Selfsat parabolerna kostar lite men dom är platta och lätta att placera utan att dom stör så mycket, den största fördelen är ju att man inte
    har en arm som sticker ut där LNBn sitter så det kan vara smidigare att montera på en balkong för då kan man ju använda balkongen till
    annat. Beror lite på vart man måste placera parabolen och hur den ska riktas in etc.

    @lus vad surt att du kan ta emot. Jag har alltid velat ta emot 28.8 men det har inte blivit något, dessutom räcker nog
    inte min 1.8m parabol ändå. Saken blir inte bättre av att det är radhus och grannarna skulle få frispel om jag monterade
    upp min 1.8m wokpanna tror jag. Inte så kul att den dessutom är svart, aluminium. Man kanske kan lackera om den
    men vad jag kan förstå så kommer jag ändå ha problem med mottagningen här i Stockholms området.

    Det finns ju någon här som har samma storlek, tror det var i Motala och där gick det tydligen bra.

    Jag får nöja mig med IPTV förmodligen, ska man montera upp 3-4m parabol måste man bo i villa
    där grannarna inte bor för nära inpå.

Liknande ämnen

  1. Parabol
    Av arcsky i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 19:32
  2. parabol
    Av bustabusta i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 10:55
  3. 40 cm parabol
    Av tropical i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-17, 00:00
  4. 40 cm parabol ?
    Av Lacariuz i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-04-19, 15:37
  5. Parabol
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-11-11, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss