Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: problem

  1. #1

    problem

    vet någon varför datorn lägger av när jag kör tyngre program, tex
    att göra om avi till mpeg?
    datorn lägger av och sen startar den om igen?
    jag använder xp!

  2. #2
    Processor?
    RAM?
    Hårddisk (Hastighet)?

    Hur mångaa program kör du i bakgrunden?

  3. #3
    Låter som värme problem

    När CPUn blir för varm så stänger den automatiskt ned
    Har du kollat vad du har för temperaturer?
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  4. #4
    Om du vill kan du få en blåskärm med lite data om vad som orsakade omstarten.

    Välj egenskaper för Den här datorn, under avancerat-fliken har du start och återställning. Ta bort bocken automatisk omstart.

    Funkar inte om det handlar om värme. Nyare moderkort startar om automatiskt om processorn kommer över en viss temp. Du kan stänga av den funktionen (rek. ej) eller ändra lite parametrar i bios

  5. #5
    trollhattan undrade vad jag har för dator!
    prosessor 3400 amd
    hårddisk 160 gig 7600 varv
    ram 1024

  6. #6
    99,9 % att det är överhetningsskyddet som löser ut. Testa att öppna chassit och kör samma program igen... startar den inte om då är det troligtvis processorn... observera att det kan vara grafikkortet med.. en kompis till mig med Radeon 9800 pro har haft stora problem med detta. fläkten till det kortet är officiellt kass... affären där han köpte det byter ut fläktarna till en annan modell så fort dom får in dom för reparation.


    Jag rekomenderar att:
    Om du inte vill investera i vattenkylning eller kompressorkylning så skaffa en till chassifläkt. detta bör räcka om det är så att datorn funkar med öppet chassi... om inte köp ny kylning till processorn och kolla att den är monterad rätt... Kan finnas fel/rätt håll på den (vrida 180 grader)

    hoppas det löser sig

  7. #7
    ps:

    kör du som jag med dubbla bussar på RAM:en så ökar naturligtvis tempen på processorn och kraven på kylningen. Är det en färdigdator du köpt så åk tillbaka och be dom sätta i tillräcklig kylning i den.

    det är lättar att veta vad som kan vara fel om man har en exakt lista på vad som sitter i datorn typ:
    grafikkort: märke, modell
    Moderkort: märke, modell
    Kylning: Fläkt, vatten, kompressor

    Nu går jag för dagen och kommer inte tillbaka förrän på måndag så jag kan tyvärr inte hjälpa till något mer men det finns säkert andra här som kan lika mycket eller mer än jag.

    Ha en trevlig helg och lycka till
    ds

  8. #8
    finns det något program som man lätt kollar tempen på processorn?

  9. #9
    Det här är enkelt o gratis, hette tidigare aida32, ingen installation bara tuta o köra
    http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1

    Annat alternativ är MBM5
    http://mbm.livewiredev.com/
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  10. #10
    Notera att det kan vara problem med vissa moderkort att köra dessa program. vet att det inte går på mitt t.ex. (en Dell Dimension 8500).

    /ElFeo

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss