Har du uppdaterat din 5350 till Videoguard (NDS) och kom på att det kanske inte var så bra ? Ingen fara. Om du VILL är det lätt fixat så du får tillbaka Viaccess igen.
Om du aldrig har pysslat med att ladda ner programvara i din mottagare men ändå vill pröva att nergradera en 5350 så kan jag inte annat säga än försök. Det är tämligen "busenkelt".
Har du frågor. Ställ dom gärna i denna tråd så slipper vi mängder med olika 5350 inlägg.
Så här gör du:
Hårdvara:
Skaffa/låna en noll-modemkabel. (Standard korskopplad seriekabel. Kan köpas i alla normala Data-butiker.)
How to wire a Nullmodem cable:
http://fly.hiwaay.net/~jfrohwei/tech/null-mod.html
Dessutom behöver du en dator med en Com-port. Och JA !. Det MÅSTE VARA EN NOLLMODEMKABEL. INTE en vanlig rak seriekabel.
Mjukvara:
Ladda hem "loaderprogrammet" WDN40AK+ och den programversion du vill lägga in.
Exempel: "Viafnatt-anpassad" OVC10805 eller, i mitt tycke ett BÄTTRE val, orginal-Humax HOVC10007.
Använder du Guldkort så kan du INTE köra med 10007 !
Programvaror hittar du exempelvis här :
http://www.humax-zone.net/index.php?page=5300_firmware
http://home.online.no/~chrhinna/nor/index.htm
Eventuell Loader mjukvara:
OM du ska byta Loader-version är det
MYCKET VIKTIGT att du väljer
RÄTT loaderversion !!
Om du inte vet vilken loader du har i din Humax gör så här: Dra ur nätsladden, tryck i nätsladden igen medan du tittar på displayen på mottagaren. Direkt den tänder upp ser du din loaderversion, ex. L-503 eller H-503 eller ...
Det finns L-504 och H-504 som senaste loaderversioner. Har du någon av dessa behöver du inte byta. Ska du lägga in senaste OVC10805 och tidigare har kört 10007 så bör du uppgradera till loader 504 INNAN du laddar ner ny OVC-programvara i mottagaren.
OM du ska uppgradera loaderversion är det alltså YTTERST viktigt att du inte förväxlar "L" och "H" versioner !!
För all nerladdning av programvara till din Humax gäller:
Installera WDN40AK+ på din dator. Detta program använder du sedan för att överföra data till mottagaren.
VIKTIGT ! Ta bort alla kort och CA-moduler ur din mottagare.
(Tack @Labbo för påpekandet.)
Dra ur nätsladden för din Humax, anslut nollmodem-kabeln till RÄTT Com-port och till porten på baksidan av mottagaren.
Starta WDN40AK+ och kolla inställningarna. RÄTT Com-port och hastighet 115200 bps. (Får du senare problem kan du testa att sänka överföringshastigheten, jag har aldrig behövt göra det.)
Klicka på den lilla "mappen", strax efter texten "File information", och välj den fil du vill överföra.
Exempelvis HOVC10007.hnf Klicka på "Download-knappen" och ett litet statusfönster för nerladdning av programvara dyker upp. *Waiting for connection ....*. sätt NU i nätsladden till mottagaren. Om du har gjort rätt så startar nu nerladdning av ny programvara till din Humax. Efter några minuter är det klart och du uppmanas att trycka på StandBye.knappen på mottagaren. Gör så och ta bort nollmodem-kabeln.
Klart:
Beroende på tidigare Viaccess-version och vad du nu har laddat ner i burken så kan det vara nödvändigt att göra en ny kanalsökning. Läs i bruksanvisningan om uppsättning av diseq-sw och övriga inställningar.
Om ingenting vill fungera eller om mottagaren verkar "trög", gör en fabriksreset.
= "Mute" > 3 7 1 7 5 . OBSERVERA ATT ALLT RADERAS ! = "Fabriksny" mottagare.
Se nu vidare på Viasat så länge dom kör med Viaccess
NOTERA ATT:
Skulle du lyckas sabotera din mottagare så tar jag inte på mej något ansvar för detta. JAG har bytt "soft" på min burk många gånger och aldrig fått några problem av det.