För att få bra bild från en (någorlunda ny och modern) projektor är det egentligen bara två saker som är riktigt viktiga. Det första är att ha en bra duk av hög kvalitet, det andra är att ha en projektor med så hög kontrast som plånboken tillåter.

Många många stirrar sig blinda på ansilumen men det är egentligen väldigt ovesäntligt. Det finns knappt någon projektor idag som presterar mindre än 800 Ansilumen vilket är fullt tillräckligt för dom allra flesta förhållanden, såvida man inte ska använda den i en fullt upplyst lokal.

Det finns ingen projektor som fungerar i rum med direkt solljus, så någon form av mörkläggning är nog nödvändig. Ju mörkare desto bättre, det gäller alla projektorer. Det finns inte en projektor i hela världen som klarar att lysa svart. Så titta på väggen, eller duken, eller gardinen, eller vad du nu tänkt projicera på hur den ser ut i det ljus du tänkt ha i rummet. Mörkare än så kommer dom svarta partierna inte att bli. Mest trolgt är att dom blir ljusare, iaf om du satsar på DLP eller LCD.

CRT-projektorer är överlägset bäst än idag, men dom kostar en hel del, åas räcker rören minst tio gånger så länge som en lampa i en LCD eller DLP.

LCD är billigast och för ett par år sen gav dom också bättre bildkvalitet än DLP-projar, men det har ändrats rätt rejält på sista tiden. Priset på dlp har sjunkit och bildkvaliten har höjts. Jag törs nästan säga att DLP är framtiden efterssom dom ger betydligt bättre svärta och betydligt högre kontrast än en LCD. Men som elwings sa så är det en del personer som upplever obehag av DLP. Men även det är på bättringsvägen med dubbla färghjul och snabbare rotationshastighet. Det måste man dock testa själv för att se hur man reagerar.

Skulle jag byta ut projektorn jag har idag (vilket jag borde göra snart) skulle jag först läsa en massa tester i olika hemmabiotidningar och liknande, sen köpa en DLP i 15-25000-kronorsklassen.