Jag har haft min projektor i snart tre år. En NEC VT45. Lampan i den räcker 2000 timmar om man kör i ekonomiläget (800 ansilumen) Nu har jag sådär 20% brinntid kvar. Men då har jag en vanlig tv också och använder bara projektorn när jag ser på film från dvd eller om det är något särskilt på tv. Sen jag skaffade xbox vid jul så har det dock gått riktigt fort med timräknaren.. :-/

Lägst driftskostnad har vilken crt-projektor som helst. men dom är som sagt väldigt dyra i inköp (räkna med minst 60-70000), samt att dom är skrymmande och ganska kniviga att ställa in riktigt. Åas får man överlägsen färgrenhet, kontrast och svärta. samt att om man stoppar en tia i en burk varje dag har man råd att en ny projje i 100.000kr-klassen när rören i den gamla börjar gå sönder.

CRT har också fördelen att andrahandsvärdet på dem fortfarande är ganska hyffsat, iaf om man jämför med LCD och DLP.

Jag vet inte vad en ny lampa till min VT 45 (LCD) kostar idag, men när jag köpte projektorn för 26000 kostade en ny lampa 6500.- vilket jag inte tror att projektorn kostar idag ens. :-/