Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Information sökes

  1. #1

    Information sökes

    Mitt första inlägg :smile:
    Jag är intresserad att lära mig lite mer om kabel, mark och satellit tv. Både mjukvarumässigt med kryptering mm och hårdvarumässigt hur boxarna är uppbyggda och behandlar TV signalerna.

    All information är uppskattad, svår som lätt.
    T.ex. vad står "CA" för i CA-modul, hur fungerar det?
    Vad har Viaccess med Viasat att göra? Är de från samma företag etc etc.
    Hur fungerar krypteringen för conax, och viaccess mm.
    Har hittat lite om hur kryptering fungerar för TV men inte så mycket.

    Så det jag söker är länkar till sidor där information om detta och allt annat som har med boxar, kodning mm för TV finns.

    Posta gärna länkarna i denna tråd så får vi se om vi kan bilda lite fler än mig i detta område.
    Är kunnig inom elektronik och data så tekniska sidor är inget problem.

    Någon kanske t.o.m. har tid över att skriva en FAQ eller någon artikel om sånt här på forumet. Om inte annat för att hjälpa folk att köpa rätt grejer och förstå de tekniska diskussionerna som finns här på forumet.
    Om det här är fel plasts för sånt, vad är då rätt?

    Tack på förhand :wink:

    (obs! jag är inte intresserad av att knäcka något system för tillfället)

  2. #2
    om du bläddra genom forumet,så hittar du de mesta.
    Arbete är hälsosamt!!! Därför skall det överlåtas till dom sjuka.

  3. #3

    Re: Information sökes

    Citat Ursprungligen postat av magmode
    Mitt första inlägg :smile:
    Välkommen!
    Svarar på ett par enkla frågor och hoppas att jag inte skämmer ut mig genom att svara fel

    Citat Ursprungligen postat av magmode
    T.ex. vad står "CA" för i CA-modul, hur fungerar det?
    Det står för Common Access, om jag inte missminner mig och är en standard liknande den för PCMCIA-kort. (förutom att det finns åtminstånde två PCMCIA-standarder - mig veterligen finns bara en CA-standard)

    Citat Ursprungligen postat av magmode
    Vad har Viaccess med Viasat att göra?
    Inte ett något, förutom att de båda råkar ha Via i början av namnet. Lika mycket som de har något med chipset-tillverkaren Via eller tvättmedlet Via att göra.

    Annars rekommenderar jag dig, precis som killen ovanför att läsa och söka i forumet. Det finns mycket där. Men kan krävas lite letande med sökfunktionen. Lycka till.

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Jojje_115
    http://www.duwgati.com/
    Till magmode@ !
    Det står mycket inf på den sidan, har kollat själv.

  6. #6
    bra sida,men inte updaterad sen 2003
    Arbete är hälsosamt!!! Därför skall det överlåtas till dom sjuka.

  7. #7
    Tänkte bara på det här vad CA betyder. Betyder inte det Conditional Access??

    En bra länksida med länkar till allt möjligt är www.sverigesat.ubb.cc/

    Ett tips är även att gå med i något internationellt eller Europeiskt forum. Där kan man lära sig mer om den internationella sat scenen.
    Länkar till forum hittar du på sverigesat. Två bra forum är Satdudez och Toecutters. För filer så hittar du allt möjligt hos Tony doe's. Allt som är knäckt finns samlat där.

    Dessutom som andra har sagt, är det något speciellt du undrar över.....SÖK här på forumet så lär det finnas besvarat. Men var inte rädd för att fråga!

    MVH SOPRANO

  8. #8
    Sökte på google.

    12.000 träffar på "common access"
    17.000 träffar på "conditional access"

    Det lutar åt ditt håll men det verkar vara stor osäkerhet
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av frejac
    >Vad har Viaccess med Viasat att göra?
    Inte ett något, förutom att de båda råkar ha Via i början av namnet. Lika mycket som de har något med chipset-tillverkaren Via eller tvättmedlet Via att göra.
    He he. okej. Trodde först att Viasatbolaget utvecklade systemet pga. det liknande namnet och att de använder det också.


    Citat Ursprungligen postat av Jojje_115
    http://www.duwgati.com/
    Tack, det var precis en sån länk jag ville ha. Behöver inte vara det allra senaste rönen, bara det beskriver den nuvarande tekniken på ett bra sätt. :smile:
    Synd bara att inte Conax och Viaccess delen var klar.

    Citat Ursprungligen postat av tony_soprano
    En bra länksida med länkar till allt möjligt är www.sverigesat.ubb.cc/

    Ett tips är även att gå med i något internationellt eller Europeiskt forum. Där kan man lära sig mer om den internationella sat scenen.
    Länkar till forum hittar du på sverigesat. Två bra forum är Satdudez och Toecutters. För filer så hittar du allt möjligt hos Tony doe's. Allt som är knäckt finns samlat där.
    Tackar tackar. Ska kika på de sidorna.

    Tack allihopa för eran input. Jag har provat att söka på detta forum och hittat lite, men rätt information är svår att hitta om man inte vet vad allt betyder och heter. Sen är den ofta flertydig när flera users har lite olika uppfattning om saker och ting, som t.ex. vad "CA" står för i CA-modul sammanhanget. :?
    Inge fel med diskussioner men jag vill först och främst ha fakta så långt det går.
    Så därför önskade jag dessa länkar. :wink:

    Om nån mer har bra forum eller länkar att föreslå är det bara att posta. Helst inte länkar till diskussioner utan istället mer faktabetonad som de jag fick ovan.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare här, information sökes.
    Av Fructis i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 06:43
  2. hjälp sökes
    Av stiss i forum Canal Digital
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-05-04, 20:48
  3. mentor sökes
    Av palledg i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-14, 20:49
  4. Ny box sökes.
    Av thomh i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-19, 12:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss