Vem som äger vem eller vad står skrivet i stjärnorna, kanske.
Datum: 20040819 Källa: RUE
Garbergs tar över Canal+
Förra veckan kunde Resume avslöja att Canal+ lämnar sitt nordiska
byrå-samarbete med Storåkers McCann. Nu står det klart att det blir
Go Garbergs som tar över.
- Vårt innehåll består huvudsakligen av två ben - film och sport.
Den största utmaningen för oss blir nu att hitta ett uttrycksätt för
HELA Canal+, utbudet med sport, film och serier, som blir det mest
attraktiva och optimala. Det ska Go Garbergs hjälpa oss med, säger
Taina Malen, ny nordisk marknadsdirektör för Canal+.
Anledningen till byråbytet är de förändringar som har skett på
företaget. I höstas köpte svenska Nordic Capital och amerikanska
Baker Capital bolaget. Canal+ har också en ny vd i Marc Antoine
dHalluin. Även marknads- och säljorganisationen har omorganiserats.
Helen Tibblin är ny nordisk varumärkeschef, Jenny Tidbeck nordisk
reklamchef, medan Tina Rolen är ny nordisk pr- och informationschef.
Nordisk huvudbyrå målet
- Det är och har varit mycket förändringar på Canal+ vilket har gett
oss anledning att se över såväl interna som externa behov och
samarbeten. Detta ledde i sin tur till ett byråbyte. Garbergs
presenterade ett kreativt upplägg som vi föll för. Det handlar inte
om färdiga annonser utan ett sätt att tänka som vi gillar och som
passar oss, säger Taina Malen.
Tidigare arbetade Canal+ med byråer i varje nordiskt land via
McCannätverket. Nu är målet att Garbergs ska vara nordisk huvudbyrå
på riktigt. Nu ska reklamarbetet centraliseras och det tänker byrån
lösa - trots att man i dag inte ingår i något byrånätverk.
- Vi presenterade flera olika modeller för hur vi skulle lösa det. Nu
arbetar vi med lokala copywriters i varje land, säger Peter Westling,
strateg på Go Garbergs.
Samarbetet är helt nytt och som bäst pågår diskussioner om
kommunikationskoncept och framtida kanalval, där tv förmodligen blir
viktigt.
- Det är frågor vi diskuterar med Petter Nylander på OMD. Det gäller
att både driva preferens och tittare, säger Håkan Karlsvärd,
projektledare på Go Garbergs.
Mediebudgeten kommer dock inte att förändras nämnvärt under kommande
år.
- Vi kommer däremot att fördela mediebudgeten lite annorlunda mellan
länderna. Vi ser till exempel en stor potential i Finland och kommer
också att satsa mer där under nästa år, säger Taina Malen.
PIA GRAHN BRIKE