Citat Ursprungligen postat av Polisen
"

Konsumentombudsmannen, KO är kritisk till det uppsägningsvillkor som Viasat AB och flera andra företag inom samma bransch tillämpar gentemot sina kunder. Den automatiska förlängningen av avtalet på ett år i taget blir orimligt betungande för konsumenterna och binder upp dem onödigt lång tid.

lngArticleId=3855&lngCategoryId=509
Som sagt, det är flera än viasat som kör med samma taktik:

14. UPPSÄGNING FRÅN KUND
Kund äger rätt att säga upp avtalet efter avtalsperiodens slut. Uppsägning ska vara CD tillhanda minst 30 dagar före abonnemangsperiodens slutdatum. Om uppsägning inte sker förlängs avtalet med ytterligare en avtalsperiod. Skulle kunden bryta avtalet under avtalsperioden debiteras kunden en slutavgift. Avgiften utgår enligt de bestämmelser som gäller för varje abonnemangsform. För att säkerställa att rätt person säger upp avtalet kräver CD kundens underskrift vid uppsägning. När kunden kontaktar CD för att säga upp avtalet skickas därför en färdigskriven uppsägningsblankett till kunden för denne att skriva under och returnera till CD.