Först får du fundera på om du vill ha en utan eller med ADSL-modem funktion. De flesta har externt ADSL-modem istället, men vill man dra ner på antalet prylar och kablar så kan ju det vara en sak att titta på.

När du sedan tittar på olika "bredbandsroutrar", titta på vad dom klarar för throughput kontra vilken ADSL-tjänst (hastighet) du ska använda. Även om den har 100 Mbit portar så är det inte alls säkert att den klarar 24-26 Mbit (snabbaste "utbredda" ADSL-tjänsterna) internt för trafik som ska ut på internet. (iofs är väl telias snabbaste 8Mbit, och det klarar säkert de flesta nya. men kolla!) Detta kan tyvärr vara svårt att hitta.

Sen är det bara lätta på pluskan och tuta och köra.

Skälet att jag frågade vad du ville ha var din kommentar om att du inte vill ha en brandvägg, och det är ju det du behöver, om du ska använda NAT/PAT för att låta fler datorer dela på ett mindre antal externa ip-adresser.

Själv använder jag en cisco pix-brandvägg och en cisco IOS-brandvägg, men det är bara för att jag jobbar med cisco-produkter. Annars hade jag nog valt en billig 3com, men märket spelar nog mindre roll.