Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: adsl fråga

  1. #1

    adsl fråga

    Jag ska tydligen få adsl men min fråga är vilken router ska jag köra med. jag har valt telia som leverantör??? de sägs att alla routrar inte fungerar med telia,gärna en 8 portars
    mvh axl

  2. #2
    Jag kör åttaportars Netgear med inbyggd brandvägg på Telia. Funkar prima!

  3. #3
    de låter kanon men om man inte vill ha inbyggd brandvägg då finns de utan också? :lol:

  4. #4
    vad vill du ha egentligen?
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  5. #5
    Hade Netgear innan...nätet dog 1 gång varje dygn!
    Slängde ut routern och införskaffade mig saker till Virtuell router istället... Aldrig haft problem! Stabilt som bara den!

  6. #6
    jag har en repotec router kör telia 8000 har inga problem har tre datorer en kör jag dc hub på :smile:

  7. #7
    D-Link DL804 funkar utmärkt 4portar.
    Telia har en egen varian på att dela Adls upp kopling med flera datorer i hemmet:

  8. #8
    jag vill ha en router som e stabil till telia och med 8 portar

  9. #9
    ska du ha en dator som alltid står på??
    Isåfall så är den stabilaste lösningen:
    1st Modem (D-Link 300T funkar skit bra)
    2st Nätverkskort
    1st 8ports swtich

    Modem -> Dator som alltid står på -> Switch -> alla andra...

    Det blir en Virtuell Router...

  10. #10
    Först får du fundera på om du vill ha en utan eller med ADSL-modem funktion. De flesta har externt ADSL-modem istället, men vill man dra ner på antalet prylar och kablar så kan ju det vara en sak att titta på.

    När du sedan tittar på olika "bredbandsroutrar", titta på vad dom klarar för throughput kontra vilken ADSL-tjänst (hastighet) du ska använda. Även om den har 100 Mbit portar så är det inte alls säkert att den klarar 24-26 Mbit (snabbaste "utbredda" ADSL-tjänsterna) internt för trafik som ska ut på internet. (iofs är väl telias snabbaste 8Mbit, och det klarar säkert de flesta nya. men kolla!) Detta kan tyvärr vara svårt att hitta.

    Sen är det bara lätta på pluskan och tuta och köra.

    Skälet att jag frågade vad du ville ha var din kommentar om att du inte vill ha en brandvägg, och det är ju det du behöver, om du ska använda NAT/PAT för att låta fler datorer dela på ett mindre antal externa ip-adresser.

    Själv använder jag en cisco pix-brandvägg och en cisco IOS-brandvägg, men det är bara för att jag jobbar med cisco-produkter. Annars hade jag nog valt en billig 3com, men märket spelar nog mindre roll.

Liknande ämnen

  1. ADSL problem
    Av razorx i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 21:08
  2. adsl 2
    Av larsjon i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 09:02
  3. Fel i Telia adsl
    Av ekno_ i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 13:42
  4. Billigaste ADSL?
    Av hakank i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 18:18
  5. PEI is FASTER than ADSL.
    Av Johan i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-07, 18:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss