Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Otroligt Billigt !!!

  1. #11
    Ändra lite i programvaran=EMU:n typ...så den kan "förbättras" aningen mot vad den kan.

    Liknande för ett vanligt datorprogram, som patchas. Man tar helt enkelt bort spärren/spärrarna om du tar hem en Demo- eller Trialversion. Då patchar du programmet så antingen tiden blir obegränsat för användandet eller att programet kan användas för fullt om det finns begränsningar.

    Lång förklaring kanske, meeen...Blev du klokare?
    MC-buren MV-Coach.

    SÖK via SÖK-funktionen! Frågor ställs i forumet, INTE till mig!

  2. #12
    saxad:

    De som INTE ha ett 'A' efter 9500 går att köra emulatorn i, om de har inbyggda kortläsare






    Emulatorn, som är en modifierad softvara baserad på "s/w version 118", laddas in i mottagaren från en PC via RS232-porten. En gång i tiden var RS232-porten öppen och gick använda bl.a. till att byta softvara, men senare tvingades tyvärr Samsung att stänga den för att mottagaren skulle få säljas som Viaccess-godkänd.

    Om du får tag på en 9500 med Bootloader Revision 500 eller 501 så är RS232-porten öppen, och du kan byta softvara i Sammy hur lätt som helst via en seriekabel från PC'n. Detta krävs för att kunna ladda in emulatorn.

    Får du tag på en 9500 med Bootloader 503 eller 504 så blir det lite krångligare att komma igång. Det första du måste göra är i så fall att nedgradera till en äldre Bootloader (500/501). Det gör du genom att koppla en s.k. "Jtag", d.v.s. ansluta kablar till ett antal lödpunkter på Sammy's moderkort och "tvinga in" en fullständig minnesdump som innehåller den gamla Bootloadern. Sådana minnesdumpar finns på nätet. Du ansluter då PC'n till Jtag-kopplingen med hjälp av en parallellkabel och kör ett program som heter "Jkeys". Detta behöver du bara göra en gång, sedan har du ju en öppen RS232-port som du kan göra vad du vill med.



    Mottagare med ett A i 'efternamnet' (AY, AX, AZ, A ViaCI, o.s.v.) går INTE att använda emulatorn i



    A-serien är egentligen 9510-mottagare fast med modemet bortstrippat. Dessa innehåller modernare hårdvara (ett 'dual channel' smartcard-interface i stället för två separata, t.ex.) och har en helt ny "säkrare" Bootloader (Rev 700 - 703) med nya funktioner som t.ex. inbyggt modemstöd och stöd för krypterad softvaru-laddning. Dessutom har man bytt minnesadresser för vissa funktioner, bl.a. har man flyttat videominnet. Detta innebär att varken hårdvaran, softvaran eller bootloadern är kompatibel med de äldre (icke-A-) modellerna. Därför funkar inte emulatorn på A-modellerna.



    Den A-seriemodell som blivit populärast här i Norden är AY, eftersom den har inbyggt stöd för både Viaccess och Conax. Den är normalt sett dyrare än t.ex. 'A ViaCI' som bara klarar Viaccess. Sen finns då den s.k. "patchade" varianten av 'A ViaCI', som innebär att den klarar allt som AY'n gör. (Den är helt enkelt omgjord till en AY; Man har tvingat in AY-softvaran i den istället, med hjälp av Jtag...)



    Fördelar och nackdelar:

    +++ Gamla Sammy går att köra emulatorn i.

    - - - Gamla Sammy har fler komponenter och blir betydligt varmare. (MYCKET varmare om man har CAM-moduler istoppade, vilket tyvärr kan skada andra komponenter, i synnerhet tuner-modulen som p.g.a. sin slutna konstruktion lätt blir överhettad.)

    +++ Nya (A-serie) Sammy är driftsäkrare p.g.a. mindre värmeutveckling.

    - - - Nya (A-serie) Sammy hanterar inte emulatorn.

    MEN... kom ihåg att det går inte att göra MER med emulatorn än med en AY. Skillnaden är bara att man måste använda programmerade smartcards i AY'n vilket man slipper om man kör emulatorn, eftersom kodnycklarna då sparas i Sammy's internminne.
    Arbete är hälsosamt!!! Därför skall det överlåtas till dom sjuka.

  3. #13
    Det var en bra svar ... tackar ... Jag har redan köpt Nya Samsung 9500 AY och det funkar utan några problem 8)

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    70
    Tackad
    2 gånger
    Får jag Låna tråden
    Jo det är så här att jag har en Samsung DSR 9500A EM VIA box .Är det något jag kan använda till det här ni snackar om
    Mvh Kröll

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    70
    Tackad
    2 gånger

    Samsung DSR 9500A EM VIA box

    Jo det är så här att jag har en Samsung DSR 9500A EM VIA box liggande .Är det något jag kan använda till det här ni snackar om
    Mvh Kröll

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    527
    Tackad
    38 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Kröll Visa inlägg
    Jo det är så här att jag har en Samsung DSR 9500A EM VIA box liggande .Är det något jag kan använda till det här ni snackar om
    Mvh Kröll
    Jepp du kan använda den för att titta på Fria kanaler med.
    Hade det varit en 9500 utan A i modellbeteckningen så hade du även kunnat patcha den och köra CS internt i ditt hushåll genom att koppla ihop den med en seriesladd med en dator där du kör oscam.
    Likadant med Humax irci5400 samt nån Nokia (gbox?) modell, allihopa från slutet av 90-talet långt innan CS fanns. Idag är det inte många som använder dessa mottagare utan man använder olika linuxbaserade boxar med inbyggt nätverk istället.

Liknande ämnen

  1. ..Otroligt..
    Av Sailor i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 14:42
  2. Super billigt ABB
    Av trollhattan i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 23:59
  3. Billigt öl!!
    Av sarajevo i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-17, 09:45
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-21, 19:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss