Riksdagen har inget med det att göra. Det vore lika bisarrt som att de skulle försöka reglera vad som sänds via satellit och bestämma att det måste vara digitalt från 1 januari 2006.
Ursprungligen postat av the varan
Riksdagen har inget med det att göra. Det vore lika bisarrt som att de skulle försöka reglera vad som sänds via satellit och bestämma att det måste vara digitalt från 1 januari 2006.
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Com hem levererar sina kanaler i kabelnätet. De kunder som är anslutna till Com hem idag, kommer därför inte att beröras av denna förändring. Ni kommer fortfarande att kunna se de kanaler ni har idag i grundutbudet.
Med vänlig hälsning
com hem ab
Kundservice
det svaret fick jag iaf![]()
Konstig jämförelse. Satelliter från andra länder kan inte Sverige påverka medan staten kan ha åsikter om hur distributionen via kabel sker. På det området finns svenska lagar som com hem måste följa.Ursprungligen postat av Butters
Som vadå för lagar?
För distribution av signaler i ett "privat" kabelnät finns det inget som hindrar ägaren att själv bestämma hur eller i vilken form signalerna ska sändas förutom "Must Carry " kanalerna skall finnas med.
Anledningen till att det skall gå över till digitalt i de marksända näten beror bla på att det börjar bli trångt i etern och att det kostar väldigt mycket mer och att sändarna måste vara mycket starkare än vid digitala sändningar.
Vem tror du uppfann "Must Carry"-kanalerna? Kan inte de uppfinna nya regler?För distribution av signaler i ett "privat" kabelnät finns det inget som hindrar ägaren att själv bestämma hur eller i vilken form signalerna ska sändas förutom "Must Carry " kanalerna skall finnas med.
Jag håller med om att det borde vara upp till COMHEM, men jag har hört annorlunda på radio. Den som lever får se...
[quote="Butters"]Riksdagen har inget med det att göra. Det vore lika bisarrt som att de skulle försöka reglera vad som sänds via satellit och bestämma att det måste vara digitalt från 1 januari 2006.
Riksdagen kan bestämma om Comhem har rätt att koda av SVT:s digitala sändningar. Vad jag har hört så kommer dom att tillåta att kabeltv bolagen sänder analogt även efter 2006 eller 2008 som det borde stå.
saxat från digital-tv-kommissionen:
Den 28 maj 2003 beslutade riksdagen att de digitala
TV-sändningarna skall byggas ut och att de analoga TV-sändningarna
skall upphöra efter en övergångsperiod (prop. 2002/03:72, bet.
2002/03:KU33, rskr. 2002/03:196). De analoga TV-sändningarna skall
läggas ned etappvis. Nedläggningen skall inledas tidigast när
lagstiftningen om skyldighet att vidaresända vissa TV-program i
kabelnät har anpassats till att alla marksändningar är digitala.
De analoga sändningarna skall ha upphört helt senast den 1
februari 2008.
Com hem sänder redan samtliga av SVT:s kanaler i kodad form i den digitala distributionen. Com hem menar att de har rätt att koda även SVT24 som är en slags digital must carry. Tydligen har de rätt i det.Ursprungligen postat av Ripleyonline
Gissar att SVTs samtliga kanaler i slutändan kommer att bli must carry. Com hem tar betalt för Barnkanalen och Kunskapskanalen som man redan betalat för via licensen. Känns fel.
De hävdar att de betalar för att få sända de kanalerna och att de då måste få ta betalt av oss kunder. Undrar om någon väljer de kanalerna när man kan få dem gratis av Robert.
Samtidigt tror jag inte att det finns många som vill ha två dekodrar hemma bara för att ta in SVTs fria kanaler via marknätet.Ursprungligen postat av janbananfan
Lustigt att Kunskapskanalen och Barnkanalen inte ens finns med i Mediumpaketet som ersätter Åtta favoriter. Dags för Com hem att tänka om?