Jag kan försöka ge dej lite förklaringar och detaljer.

I varje 3g telefon som använder UMTS-nätet kan en datahastighet på upp till 384Kbps erhållas. Den faktiska hastigheten, men jag har varit uppe i nästa 500. Mobilen är modemet, när den ansluts till datorn via usb görs den som till ett höhastighetsmodem. När du installerat drivrutinerna i datorn för mobilmodemet kommer dem att dyka upp som vilket modem som helst i enhetshanteraren. Det ser ut som en vanlig analog modemanslutning, bara att det går på ca 8 sek att ansluta.

Men detta att bara i sina bardoms år, UMTS nätet har kapacitet att ta emot data i upp till 2Mbps. Jag använder detta just nu, jag tecknade ett comviq kompis abonnemang med en Z1010 för en månad sedan.Det fina med detta är att de bjuder på datatrafiken fram till årsskiftet.

Min uppfattning om tjänsten så här långt:
När det fungerar så går det utmärkt, korta uppkopplingstider, snabb överföring. Men det är svajigt, det finns stunder där det inte går att skicka eller ta emor en enda Megabyte.

Hoppas att du blev lite klokare.

Men detta är med comviq:s nät, var vodafones nät går för vet jag inget om men jag kan tänka mej att det inte är bättre, snarare sämre.

Eidt: Jag tillhör en av dom som sitter på en skruttig analog uppkoppling, detta för att ADSL-nätet inte är tillräckligt utbyggt.