Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 3G Bredbandsfråga....

Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003

3G Bredbandsfråga....

En liten fråga....en annan som bor lite illa till och inte kan få bredband via adsl.... :cry: kan detta vara nåt att ha ? nån som provat o vet om det fungerar vettigt ?

Saxat från vodafone...

Till alla snabba företag
    För 499 kr i månaden får du den snabbaste mobila internetuppkopplingen. Och så mycket internet du orkar med. 1000 MB ingår

Länk : http://www.vodafone.se/001.jsp
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

Verkar onekligen intressant, äntligen hyfsat prisläge. Skulle dock aldrig fundera på detta som ett alternativ om man har en fast telefonlina att tillgå, enda fördelen är väl kanske att du kan vara uppkopplad utan att telefonen är upptagen. Tror knappast att hastigheten blir så mycket bättre, kan iofs bara jämföra med min 3-telefon, där jag aldrig kopplat upp en dator men däremot tagit ner saker till mobilen. Det gick snabbare än vanligt modem för 1 år sedan, men nu går det långsammare. Troligtvis p.g.a. att deras nät är överbelastade, vilket inte Vodafones behöver vara.

Så utan att ha testat just Vodafone så skulle jag säga att du ska vänta. Om du tycker att modem kan vara instabilt ibland, så kommer du snart ändra uppfattning. 3G kommer bli att räkna med, men är det knappast idag.

Sammanfattning:
    Är du ute efter snabbare nedladdningar så skulle jag säga nej.
    Är du ute efter en "konstant" uppkoppling (för att alltid kunna ta emot e-mail t.ex., så skulle jag säga kanske men be att få prova tjänsten innan du skriver upp dig på abonemang.

Nu ska jag gå och skala potatis!
    /ElFeo

Jag kan försöka ge dej lite förklaringar och detaljer.

I varje 3g telefon som använder UMTS-nätet kan en datahastighet på upp till 384Kbps erhållas. Den faktiska hastigheten, men jag har varit uppe i nästa 500. Mobilen är modemet, när den ansluts till datorn via usb görs den som till ett höhastighetsmodem. När du installerat drivrutinerna i datorn för mobilmodemet kommer dem att dyka upp som vilket modem som helst i enhetshanteraren. Det ser ut som en vanlig analog modemanslutning, bara att det går på ca 8 sek att ansluta.

Men detta att bara i sina bardoms år, UMTS nätet har kapacitet att ta emot data i upp till 2Mbps. Jag använder detta just nu, jag tecknade ett comviq kompis abonnemang med en Z1010 för en månad sedan.Det fina med detta är att de bjuder på datatrafiken fram till årsskiftet.

Min uppfattning om tjänsten så här långt:
    När det fungerar så går det utmärkt, korta uppkopplingstider, snabb överföring. Men det är svajigt, det finns stunder där det inte går att skicka eller ta emor en enda Megabyte.

Hoppas att du blev lite klokare.

Men detta är med comviq:s nät, var vodafones nät går för vet jag inget om men jag kan tänka mej att det inte är bättre, snarare sämre.

Eidt: Jag tillhör en av dom som sitter på en skruttig analog uppkoppling, detta för att ADSL-nätet inte är tillräckligt utbyggt.
    /klas

--------------------------------------------------------
    ComHit!: The ultimate place for FREETV lovers

Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    hmm...där fick jag lite att tänka på, men det kanske är värt att prova iaf. Jag har ju 30 dagars öppet köp, så skulle jag inte vara nöjd så kan jag alltid säga upp det....
    men hur är det, går att köra nätverk, dvs andvända min bärbara dator som stationär burk och samtidigt få internet på mina andra 3 burkar....? (jag antar att man delar internetanslutning som vanligt) men man måste ju kolla lite.....?

Tack för svaren..... :wink:
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

Jepp det går utmärkt, det är inga konstigheter. Du delar ut anslutningen precis som du gör med andra intrenetanslutninger. Nu hag jag iofs bara testat att köra uppkopplingen på mina 3 datorer i hemmet men det funkade klockrent. Det ska de iofs inte va nån skillnad på hur många datorer man använder. De enda är väl att bandbredden blir för klen :wink:
    /klas

--------------------------------------------------------
    ComHit!: The ultimate place for FREETV lovers

Liknande ämnen

1. Bredbandsfråga !!!
    Av P-son i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-09-21, 19:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss