Hej,

Har försökt detta med 3coms (o)tekniska support utan lycka.

Problemet:
Har en 3com wireless router samt ett 3com pc-card. Bägge stöder 54Mb/s.

Min stationära dator är jackad med kabel till routern, medans jag kör min bärbara via wireless.

När jag ska flytta filer mellan stationär och bärbar så flukturerar hastigheten mellan 8 och 25 Mb/s och snittar då ca. 12Mb/s. Alla diagnostikverktyg som jag använder indikerar att jag har "excellent" mottagning av signalen mellan 80-90%. Med lite spill extra så tycker jag att jag i varje fall borde kunna få ett snitt på 25-35 Mb/s. Är alltså fullt medveten om att jag aldrig kommer få full fräs.

3coms support har stängt caset, eftersom de hävdar att det är windows XP som tycker att uppkopplingen är endast 10Mb/s, även fast det står överallt i XP att den har hittat en 54Mb/s uppkoppling. Detta ska enligt dem vara fallet på vissa datorer om man har ett vanligt annat nätverkskort installerat också. Har testat att ta bort mitt vanliga nätverkskort och avinstallerat det, utan lycka. Har även testat kortet i ett flertal andra datorer (dock med XP) utan lycka.

Så nu står mitt hopp till er där ute. Någon som har ett tips? Kanske har samma problem?