Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Då var det dags för en ny tv!!

  1. #1

    Då var det dags för en ny tv!!

    NU har den gamal tv:n brakat ihop. JAg har fått i uppdrag av farsgubben att köpa en ny! Jag har fått en budget på 8000. Jag behöver lite tips om bra affärer som är billiga. Bra ställen på internet som är pålitliga med bra priser. En fråga: Kanske finns det nån tv:kunnig som kan svara på vilket blidrör som är bäst, när jag kollat runt ser jag att det huvudsakligen finns 2 typer, blackline s och trinitron. reflektioner??

    Tackar för info och råd!
    /klas

    --------------------------------------------------------
    ComHit!: The ultimate place for FREETV lovers

  2. #2
    Tänkte säga att för min del så är en 16:9 tv värdelös.
    Jag köpte en 33tum 4:3 på SIBA för 7000:-för ett par år sedan trots att en försäljare i en annan affär försökte övertyga mig om att 16:9 var bäst.

    Han började med att säga att "alla kanaler sänder 16:9"
    efter en stund var det "i alla fall de svenska och filmkanalerna"
    Sedan blev det "alla filmer och sport"
    sedan "en del filmer men all sport"
    Sedan " Det står i tidningen vilken film som är 16:9 och det är minst 5 i veckan plus all sport"
    Det slutade med att han sa att någon större sportsändning som final och någon film på fyran sände 16:9

    Vad han inte sa på grund av att han inte visste var att det spelar ingen roll om de sänder 16:9 om du inte kan ta emot signalen digitalt.

    Nåja, lita ej på försäljaren utan tänk själv.
    Jag vill ha 3 scart med RGB och möjlighet till progressiv scan(sällsynt på tv), och det svåraste att lösa, nämligen en TV som fungerar även om fjärrkontrollen är överkörd av en asfaltläggare.
    Den skall också vara 100herz för tar du emot digitala signaler blir det gärna eftersläpningar i bilden när exempelvis en bil kör fort förbi. Det är som om uppdateringen ej hinner med. Detta händer ej i analog sändning med en lägre herz.

    Det finns tvapparater som stänger av sig efter 2 minuter myrornas krig. Det är kul när du skall rikta in antenner och paraboler och annat.

    När det gäller bildrören så tycker jag att farsgubben skall gå och jämföra bilden i affären och sedan kan du ägna dig åt det specifika tekniska.

    Det är oftast så att tvn är obrukbar utan fjärr idag.
    Du bör kunna starta och stänga av tvn. Byta kanal och söka kanal och höja/sänka volym utan fjärr.

    Sen är det så att du skall INTE köpa en tilläggsförsäkring på din TV innan du kollat din hemförsäkring. De flesta hemförsäkringar ger ett bättre skydd än dessa idiotförsäkringar som finnes. Ring och fråga ditt bolag. Till detta har du också lagstadgad 6 mån garanti plus 1.5 års reklamation utöver det.

    Ett ex: Mitt hemförsäkringsbolag sade att om jag har sönder min bärbara dator inom ett år får jag en helt ny. Därefter 20% avskrivning per år.

    På min mobiltelefon tar försäkringsbolaget 800:- i självrisk och då får jag en ny telefon och ersättning för eventuell samtalspott jag har kvar. Så ring och kolla med ditt försäkringsbolag.

    Oftast tar ju affärena hutlöst betalt för sina "försäkringar" som oftast har en klausul i sig som säger att i första hand skall hemförsäkringen gälla.

    Ps
    Sedan är min dröm att läsa på så mycket i brochyrena att jag kan gå in i en affär och säga ungefär att att jag skall ha en tv med: scart, progressiv scan, impedans 75ohm, svaj mindre än 2%, blabla Mhz, blabla thx, Blabla asus, blabla frekvensområde, Blabla contrast +-%, gamma, composit, vga, modulator, freekvensfång, blabla medmera.
    Idioterna till broschyrnissar skriver saker som ingen vanlig person begriper så det vore kul att ge igen med samma mynt.

  3. #3
    kan inte mycket om tv apparater men kolla www.smartson.se för recentioner av alla typer av dyra hårdvara. där bör du hitta något bra.

    Köpte precis en dvd på www.fyndborsen.se och där var det fin fin service.

  4. #4
    tackar så mycket elvings!!!
    tackar även Ripleyonline!!!
    /klas

    --------------------------------------------------------
    ComHit!: The ultimate place for FREETV lovers

  5. #5
    elvings, er helt uenig med deg om at 16:9 widescreen TV er verdiløs!!
    Hvis du har DVD spiller hjemme, det har vel de fleste, så er widescreen tv et must! Så jeg vil si det er idioti å kjøpe en 4:3 tv i dag!
    Dessuten sender TV1000 og CD + flere andre kanaler, mange filmer i widescreen format.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av elvings
    Den skall också vara 100herz för tar du emot digitala signaler blir det gärna eftersläpningar i bilden när exempelvis en bil kör fort förbi. Det är som om uppdateringen ej hinner med. Detta händer ej i analog sändning med en lägre herz.
    Detta är något jag har undrat över i en gammal tråd. Min TV "släpar efter" (eller snarare skapar skuggor efter spelarna) när jag kollar på fotboll digitalt. Är du säker på att detta är sant?

    Angående försäkringar så kan man tycka vad man vill om affärernas egna försäkringar, men glöm ej att jämföra relevanta saker. En hemförsäkring täcker t.ex. inte upp om TV:n bara dör, i så fall får du "tappa" en hammare in i TV:n eller få den "stulen" allt efter eget samvete. De "försäkringar" som affärerna erbjuder är ofta även en förlängning av "garantin", så om TV:n tvärdör ska du kunna få ersättning för den.

  7. #7
    "elvings, er helt uenig med deg om at 16:9 widescreen TV er verdiløs!!
    Hvis du har DVD spiller hjemme, det har vel de fleste, så er widescreen tv et must! Så jeg vil si det er idioti å kjøpe en 4:3 tv i dag! "

    För mig var det värdelöst och historien om mitt tv-köp var för 4 år sedan och då var det inte mycket 16:9 sändningar.

    Idag klarar jag mitt filmtittande med min projektor.

    För övrigt är det idioti att köpa 16:9 tv om du inte kan ta emot digitala signaler som satellit, boxer eller dvd. Som du säger så har de flesta DVD men inte alla.




    "Detta är något jag har undrat över i en gammal tråd. Min TV "släpar efter" (eller snarare skapar skuggor efter spelarna) när jag kollar på fotboll digitalt. Är du säker på att detta är sant?

    Jag kan inte garantera att det har med herzen att göra men troligen. det är den förklaringen jag fått men å andra sidan skall man ej lyssna på alla andra så det bästa är att köra samma film på en 50 o en 100herz i affären och jämföra.

    "Angående försäkringar så kan man tycka vad man vill om affärernas egna försäkringar, men glöm ej att jämföra relevanta saker. En hemförsäkring täcker t.ex. inte upp om TV:n bara dör, i så fall får du "tappa" en hammare in i TV:n eller få den "stulen" allt efter eget samvete. De "försäkringar" som affärerna erbjuder är ofta även en förlängning av "garantin", så om TV:n tvärdör ska du kunna få ersättning för den."


    När det gäller försäkringar så stämmer det som vi båda säger. Kolla upp och jämför med din hemförsäkring. Om affärens försäkring är en ren förlängning av garantin är det bra men det är inte alla försäkringar som gör det utan endast försäkrar dig mot att du tappar mobilen i sjön, eller tvn får en ölflaska i sig på en fest o liknande och dessa försäkringar som är utformade som en drulleförsäkring är oftast värdelösa då hemförsäkringen redan har det skyddet i de flesta fall. Det var mer vanligt med dessa lurendrejeriförsäkringar för två-tre år sedan men en del har dem kvar. De som fortfarande har liknande lurarförsäkringar som jag sett är expert SIBA och de andra stora företagen på vissa produkter.( Vissa produktförsäkringar hos dessa företag är ok)
    Auktoriserad julmusttestare.

  8. #8
    Eftersläpningarna beror oftast på att sportsändningarna sker på för liten bandbredd......skräckexemplet är vissa NHL-matcher...men dom slipper man i år...

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av kronblom
    Eftersläpningarna beror oftast på att sportsändningarna sker på för liten bandbredd......skräckexemplet är vissa NHL-matcher...men dom slipper man i år...
    Nu tittar inte jag så mycket på sport utan jag stör mig på fenomenet i filmer och tv-serier.
    Men det kanske är en förklaring om sport är extra utsatt.

  10. #10
    Summa sumarum angående försäkringar: Kolla upp noga alla olika alternativ om du inte vill spendera pengar i onödan!

Liknande ämnen

  1. Då var det dags..
    Av Mozer i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 15:44
  2. Då var det dags, T-Bird!
    Av Mr.F i forum Övrigt
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 04:28
  3. Då var det dags då!
    Av ZoN i forum Boxer
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2004-04-30, 09:36
  4. Dags för ...
    Av Mr.F i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-06, 06:43
  5. [LÖST] ok, då var dags igen....
    Av zinho i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2002-11-11, 11:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss