Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: problem med nätverk

Citat Ursprungligen postat av matte
    Fick samma problem själv när jag installerade Service Pack 2.
    Tog bort det igen och problemet försvann.
    Dessutom blockade SP2 internet, så det krashade varje timme.

Kommer aldrig installera denna skit igen...
    Självklart så ska SP2 installeras. Tyvärr så kan det kräva lite inställningar för att det ska fungera som det gjorde innan (med brandväggen t.ex.)

jo jag vet att det funkar i övrigt.....jag kan faktiskt rätt mycket om nätverk..men det här är något skumt och jag har inte sp2

Vad är det som fungerar i övrigt? Är du säker på att bägge burkarna ligger på nätet? Kan du pinga den andra burken? Om du kan allt detta så måste du omformulera din fråga, eftersom du i så fall kommer åt nätverket.

Har du problem att komma åt en share på en dator? Eller en applikation? Eller en databas? har du testat att använda både namnet och ip-adressen i så fall?

ja jag kan pinga den andra datorn...jag brukar spela med den andra datorn och det funkar....det är när jag ska gå in på det jag delat ut som det här felet kommer upp......det verkar vara nåt himla skydd nån stans....och jag har letat överallt men inte hittat det :-(

Citat Ursprungligen postat av Megaman
    ne det kommer bara upp en varning typ något så här:datorn finns inte i nätverket eller så har du inte behörighet....bla...bla
    låter som du skall enabla gäst på den andra datorn isf.... eller ha en samma användare med samma lösen på båda datorera som har rättigheter till utdelningen.

kan du dela ut nåt på "din" dator då å försöka komma åt nån utdelning på den... (andra vägen alltså)

/mami
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

jag kommer ju åt det andra delar ut om det är det du menar...och jag har prövat aktivera gästkonto....har pillat med datorhanteringen i administrationsverktygen.....men inget hjälper

Om jag nu förstår dig rätt:
    Dator1 är den dator du sitter på. Från denna kan du komma åt utdelade mappar på andra datorer (shares) men inte den utdelade mappen som du har på dator2?

för det första, har du tagit bort "use simple filesharing" i explorer>>tools>>folder options?

När du gjort det kan du kontrollera att din share finns, sedan kan du kolla vilka användare som har rättigheter på den sharen (tänk på att användaren måste ha rättigheter både i inställningar för sharen samt behörighet till själva katalogen och dess filer). Om detta ser ok ut:

Från dator1: explorer>>tools>map network drive
    under folder: \\dator2\minshare
    Klicka sedan på "different username" och fyll i användarnamnet på dator2 som har rättigheter, skriv på formatet dator2\minanvändare sedan skriver du naturligtvis lösenordet för den användaren. Notera att du inte måste ha denna användare på dator1.

Om du följer detta till punkt och pricka så ska det inte vara några problem, i värsta fall kan du istället för dator2 använda dess ip-adress.

Föresten så svarade du aldrig på om det går att pinga dator2 från dator1.

Sedan kan du glömma det där med gästkonto....

Föresten, om du har administratörsrättigheter på dator2, kan du testa att mappa dig mot \\dator2\c$ och använda admin som användare. Om du inte tagit bort den sharen alltså (finns med som default när man installerar windows)

ja det går att pinga den andra datorn....allt funkar utan det här att dela ut mappar....är inte hemma nu men ska kolla på det när jag kommer hem...

Jag har ett liknande problem..jag får upp den rutan ibland...men om jag startar om den datorn jag inte kommer åt..så brukar det funka direct..har ingen aning varför nätverket bara slutar fungera mitt i...

nu har jag fixat felet....det var en liten hotfix...tog bara bort den så kom jag in direkt i datorn......tack för all hjäp! ops:

Liknande ämnen

1. Nätverk hemma!
    Av Pelle Läpp i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 00:06
  2. Problem med trådlöst nätverk
    Av zyz i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 15:49
  3. Nätverk
    Av Hot i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-05-29, 07:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss