Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ip telefoni är det ngt?

ip telefoni är det ngt?

Svärmor flyttar till fastighet med möjlighet att få ip tfn genom bredbandsbolaget.
    Är det ngn som har erfarenhet av detta?
    Bra / dåligt?

Jag har tele2, det kostar mig 9kr i månaden (nummerpres) + samtalsavgift. Men jag anser att rix telecom har nog det bästa bredbandstelefonin (99kr i månaden) Dom låser inte boxarna och du har möjlighet att göra MASSOR, koppla till datorn så kan den fungera som en telefonväxel mm... Tele2 har mycke fuffelns för sig med låsta funktioner i ens egen hårdvara...
    Det finns några nackdelar med iptel:

* Om internet dör så dör telefon
    * Om strömen dör så där telefon
    * Ringer du 112 så vet dom inte vart du ringer ifrån, det finns dock speciella nummer som man kan använda sig av, se rix telecoms forum ang. iptel.
    * Det ska tydligen vara kinkigare med att skicka fax över iptelef. Inget som jag kan intyga men jag har hört det.
    * Boxarna har en blå lysdiod som kan vara ganska iriterande om man har boxern i närheten av sängen eller vid tv:n

EDIT:

Om du laddar ner en massa från datorn (oftast massa olagliga filmer :P, inte jag dock, jag tankar bara linuxisos på skoj och tar sedan bortdom) så kan telefonkvaliteten bli lidande, men det var någon som sa att tex hos bbb har iptelef. högre prio äna andra dataströmar, hur det är med det vet jag inte, men att få slippa betala dessa dyra abbonemangsavgifter till telia i onödan är juh löjligt.
    // Herman

Höjt bensinpris?
    Det stör inte mig, jag tankar alltid bara för 100 kr i-alla-fall!

Citat Ursprungligen postat av Hermansson
    Dom låser inte boxarna och du har möjlighet att göra MASSOR, koppla till datorn så kan den fungera som en telefonväxel mm..
    finns fördelar med att "låsa" boxen ,framförallt säkerheten ..

Om du laddar ner en massa från datorn (oftast massa olagliga filmer :P, inte jag dock, jag tankar bara linuxisos på skoj och tar sedan bortdom) så kan telefonkvaliteten bli lidande, men det var någon som sa att tex hos bbb har iptelef. högre prio äna andra dataströmar, hur det är med det vet jag inte
    iptelefonin behöver inte mycke bandbredd å bbb har ju 10mbit full duplex ,så det märks inte nå i samtalskvalitet av att du laddar ner filer för fullt ..
    kan till och med påstå att du inte ens märker av att den "andra" änden har iptelefoni ..

men att få slippa betala dessa dyra abbonemangsavgifter till telia i onödan är juh löjligt.
    löjligt ?? ,jag kallar det skönt .. äntligen .. hurra ..jippii :lol:

dock ,så kör man tele2s iptelefoni så måste man har en router/switch då ip-boxen,kräver självklart internet men bbb's box har en "genomgång" så man kan vidarekoppla bredbandet .. vilket tele2s box saknar ..

sen finns ju alternativet att för 99kr/månad ringa hur mycke du vill dygnet runt fasta nätet utan uppkopplingsavgift .. (tele2)

http://www.editorial.bbtlf.tele2.se/...tsida&nomenu=1

Citat Ursprungligen postat av spockrulez
    Dom låser inte boxarna och du har möjlighet att göra MASSOR, koppla till datorn så kan den fungera som en telefonväxel mm..
    finns fördelar med att "låsa" boxen ,framförallt säkerheten ..
    Fördelar? Går du in och ändrar lösenord på boxen som du får hos rixtelecom så är det precis lika säkert, och av säkerhetskäl så kommer man inte in på rix telecoms box vid leverans, utan du måste be rix att dom ska öppna upp den, och byter man lösenord sammtidigt (vilket supporten förmodligen rekomenderar då man ringer för upplåsning) så är det lika säkert som tele2

Om du laddar ner en massa från datorn (oftast massa olagliga filmer :P, inte jag dock, jag tankar bara linuxisos på skoj och tar sedan bortdom) så kan telefonkvaliteten bli lidande, men det var någon som sa att tex hos bbb har iptelef. högre prio äna andra dataströmar, hur det är med det vet jag inte
    iptelefonin behöver inte mycke bandbredd å bbb har ju 10mbit full duplex ,så det märks inte nå i samtalskvalitet av att du laddar ner filer för fullt ..
    kan till och med påstå att du inte ens märker av att den "andra" änden har iptelefoni ..
    I princip nej, men dom som har tex adsl kan bli lidande av detta.

men att få slippa betala dessa dyra abbonemangsavgifter till telia i onödan är juh löjligt.
    löjligt ?? ,jag kallar det skönt .. äntligen .. hurra ..jippii :lol:
    Kanske fel ordval, äntligen bör det vara :P

dock ,så kör man tele2s iptelefoni så måste man har en router/switch då ip-boxen,kräver självklart internet men bbb's box har en "genomgång" så man kan vidarekoppla bredbandet .. vilket tele2s box saknar ..
    Det du menar är en inbyggt switch, detta har även tele2s bredbandstelefonidosa (Vood VRG121). Anledningen varför man måste ha en router är pga bredbandsleverantörens begränsning till ett ipnummer vilket bbb inte har.

sen finns ju alternativet att för 99kr/månad ringa hur mycke du vill dygnet runt fasta nätet utan uppkopplingsavgift .. (tele2)

http://www.editorial.bbtlf.tele2.se/...tsida&nomenu=1
    Vet det, anser fortfarande att rix telecom verkar bättre, dom har också det fast för 75:-

För övrigt så låser tele2 den inbyggda telefonsvararen som finns i deras bredbandstelefonidosa (Vood VRG121), går du in på deras sida så tar dom betalt 9:- i månaden för att nyttja denna. Ganska absurt eftersom den telefonidosa som man får av tele2 köper man (vilket inte är fallet för BBB) vilket betyder att dom låser din egen telefonsvarare. Kan jämföras med att dom ringer och frågar om du har någon telefonsvarare i hemmet, om du säger ja så vill dom ha betalt för det... idioti!!!

Tele2 tar för övrigt 25:- per ärende hos supporten

EDIT:

Måste ju nämna nackdelen med rixtelecom, dom är 200 dyrare om man ska ha samma box som tele2 har, samt dom tar betalt för portering av sitt gammla telefonnummer, men hade jag skaffat bredbandstelefoni idag så hade jag valt rix.

Men jag var lite tidig med att skaffa bredbandstelefoni så jag nu sitter med Tele2. Är dock inget fel på telefonin i övrigt, hos tele2 så får man sitt eget riktnummer om man inte vill portera, och vill man ha en 'svara telefon' eller om du ringer väldigt lite så kan man köra utan några tillägg och då är det ju ingen månadskostnad alls.
    // Herman

Höjt bensinpris?

Skaffa inte Bredbandsbolagets IP-telefoni, dom är svindyra. Skaffa istället tele2, digisip eller nån annan med vettiga priser.

I princip nej, men dom som har tex adsl kan bli lidande av detta.
    jaa ,men varför köra med iptelefoni om man är tvungen att ha fast teleabbongemang vilket krävs för adsl .. fast det blir ju ifs. ändring på det snart ..

Anledningen varför man måste ha en router är pga bredbandsleverantörens begränsning till ett ipnummer vilket bbb inte har.
    skitsnack ,bredbandsleverantören begränsar inte till ett ipnummer ,bara adsl användare .. kör 100mbit stadsnät så det är lungt för min del ,får flera ipnummer ,men som sagt man har bara ett bredbandsuttag i lägenheten ..

För övrigt så låser tele2 den inbyggda telefonsvararen som finns i deras bredbandstelefonidosa (Vood VRG121), går du in på deras sida så tar dom betalt 9:- i månaden för att nyttja denna. Ganska absurt eftersom den telefonidosa som man får av tele2 köper man (vilket inte är fallet för BBB) vilket betyder att dom låser din egen telefonsvarare. Kan jämföras med att dom ringer och frågar om du har någon telefonsvarare i hemmet, om du säger ja så vill dom ha betalt för det... idioti!!!
    vet inte vad du idlar om,men ok ..

Men jag var lite tidig med att skaffa bredbandstelefoni så jag nu sitter med Tele2. Är dock inget fel på telefonin i övrigt, hos tele2 så får man sitt eget riktnummer om man inte vill portera, och vill man ha en 'svara telefon' eller om du ringer väldigt lite så kan man köra utan några tillägg och då är det ju ingen månadskostnad alls.
    tidig ?? eeh närdå undrar jag .. :?: 6 månader ? ett år ? 2 år sen?

nee ,dags o krama kudden

skitsnack ,bredbandsleverantören begränsar inte till ett ipnummer ,bara adsl användare .. kör 100mbit stadsnät så det är lungt för min del ,får flera ipnummer ,men som sagt man har bara ett bredbandsuttag i lägenheten ..
    vadå skitsnack? Min brors bb är begränsat till ett ip, inte bara i avtalet utan rent tekniskt, och som sagt så är det fortfarande en inbyggd switch i tele2s bredbandstelefonibox Vood VRG121.
    // Herman

Höjt bensinpris?

Liknande ämnen

1. ip telefoni
    Av magnus i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 21:03
  2. IP-telefoni fråga
    Av skiva i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 19:14
  3. Ip-Telefoni
    Av patrickp i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 10:02
  4. Billigaste fast telefoni abb ??
    Av billeh i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 20:43
  5. telefoni
    Av flodis79 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-03, 21:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss