Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilken mottagare för Dolby digital 5.1 eller DTS

  1. #1

    Vilken mottagare för Dolby digital 5.1 eller DTS

    Hej Detta är mitt förta inlägg här. Försökte söka igenom forumen men hittade inte mycket om detta ämne så...Till saken. Blev besviken då Samsung 9500AY inte åtminstone vad det verkar kunde leverera ac3 i 5.1 format till min Yamaha via den optiska spdif kabeln. Valde naturligtvis en film som borde ha skickats i det formatet men blev besviken. Endast Dolby surround. Trodde att det endast skulle vara fast i att man har en D.D 5.1 förstärkare för att uppnå ljudet ifråga men nej tydligen inte. Kan det vara så att det optiska SPDIF uttaget har begränsats så att det inte ger annat än ren stereo. Trodde att alla digitala uttag fungerar lika passivt och endast släpper igenom ettor och nollor som förstärkaren bearbetar till hörbart ljud. Vilka mottagare har bevisligen uppnått D.D 5.1 alternativt DTS. Hur är det med Dreamboxarna som åtminstone i produktbeskrivningen nämner dessa ljudformat.
    Blev lite långt men hoppas det inte stör. Hälsningar från Finland

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    184
    Tackad
    2 gånger

    Box med DD 5.1

    Hej det stämmer att Samsung inte kan levera DD 5.1 eller DTS.
    Men nokia 9902 S kan leverera DD 5.1 har själv en så jag
    vet att det funkar

  3. #3
    Dreamboxen klara detta utmärkt!
    Inte många som sänder med dessa format men dom som gör det funkar det med

  4. #4
    OK Tack för era svar. Lämnade tillbaka Sammyn som jag haft 1 vecka och fick pengarna tillbaka. Det verkar inte vara ett så stort problem för den vanliga användaren att det saknas en sån bagatell som 5.1 ljud men jag tror/vet att det är framtidens melodi att alla tv program kommer att innehålla 5.1 eller DTS så varför köpa föråldrad teknik då det finns fungerande apparater. Jag har tänkt på Dreamboxen då den är så flexibel men skulle nokia 9902 S vara enklare att få igång och användas av hela familjen. Hmm och vilken Dreambox... Räcker det med DM 5620 S eller måste man ha 7000 med hd möjlighet? Nöjd egentligen med att CD och Viasat syns och att programmen som sänds som 5.1 hörs likaså i formatet 5.1. Övriga förslag på mottagare med bevisligen fungerande 5.1 mottages med tacksamhet. Hälsningar från Finland (=nokia, hmmmmm)

  5. #5
    CD:s Combobox har DD 5.1 via spdif coax. Vad jag vet så ingår väl inte DTS i DVB-standarden?

  6. #6
    Nja DVB standarden vet jag inget om men Sveriges radio sänder provsändning på Sirius i DTS 5.1 hela tiden på en kanal som heter ?? SR 5.1 DTS eller nåt så det är väl också i antågande. This is a test transmission from swedish............This is state of The art DTS multi..something sound. Kommer inte ihåg exakt men i rutan står det DTS SR 5.1 m.m. så om du har möjlighet så sök igenom kanallistan så kan du inte missa den. Min f.d Sammy hittade den i början på Sirius utbud.

  7. #7
    Personligen har jag en Topfield 5500 och som fungerar kanon.

  8. #8
    Är inte problemet med DTS att det tar upp för mycket plats? I relation med vad man får ut av det? Det är inte så STOR skillnad mellan DD och DTS i ljudkvalité men det är en STOR skillnad i utrymme.

    Bara en tanke.

  9. #9
    Bara så ni vet. Det blev en Dreambox 7000 S istället för Samsung 9500AY. Är nu efter några mödosamma image byten nöjd med Peter Pan image och ett Fun kort. Så ska det låta i äkta Dolby Digital låter mycket bra. Tack för samtliga svar.

Liknande ämnen

  1. Dolby Digital eller DTS ?
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 00:37
  2. Dolby Digital på Canal Digital?
    Av qbjorn i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 13:40
  3. Dolby Digital
    Av frejac i forum Boxer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-08-13, 02:25
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-05-07, 13:48
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-14, 17:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss