Citat Ursprungligen postat av klas
det är en svår och känslig fråga. Men jag måste säja att mitt ställningstagande lutar mer åt usa-håller än åt det som vi har här. Problemet med dödsstraff vet vi alla vad det är, en oskyldig människa FÅR INTE PÅ NÅGOT VIS dömas till döden för något som denne inte gjort.

Men anledningen till att jag tagit detta ställningstagande nu på senare tid har faktiskt att göra med att tekniken kring DNA har blivit så tillförlitlig. Tillförlitligheten för DNA-prover är enormt mycket högre än andra metoder. Om vi går över till detta fallet: har förövaren lämnat sperma, hårstrå eller liknande efter sig kan man, förutsatt att man finner personen i fråga, binda denne med hjälp av DNA. Precisionen är MYCKET hög

är lite osäker på det här med DNA teknik men sist jag hörde om det så var tillförlitligheten typ 1 på kanske 2000000...(minns inte exakt) vilket isåfall skulle ge att i snitt finns det i Sverige 4 personer du kan bli ihopblandad med... låter kanske inte mycket men tänk då att du kan bli dömd till döden för något som dom gjort. Tänk också om du bott i London så skulle det finnas 4 personer fast på en betydligt mindre yta än Sverige vilket skulle öka risken för samanblandning betydligt. Nu är det ju inte så att någon blir dömd enbart på DNA bevis men ändå.

Mer tankvärt om bevis är att den vätska som används för att visa på förekomst av blod och sperma är extremt känslig och bla ger utslag på vissa typer av rengöringsmedel.

Och vad är det nu Gandalf säger....
Många som lever förtjänar att dö och många som dör förtjänar att leva.
Kan du ge dom livet åter?