Taget från undertexter.se

Email:
• Till: datainspektionen@datainspektionen.se
• Rubrik: Klagomål - Antipiratbyrån

Härmed anmäler jag Antipiratbyrån för brott mot Personuppgiftslagen.

Enligt rapportering i media samlar Antipiratbyrån in personuppgifter genom automatiska sökvertyg. Dessa personuppgifter behandlas på ett okänt sätt och utan personers uttryckliga medgivande. Det är oklart om Antipiratbyrån får personuppgifter från Internetleverantörer
eller tvärt om, men enligt Antipiratbyråns egen utsaga skickas det ut varningsbrev från deras företag till personer som hittats genom automatisk datasökning.
Om uppgifter ges ut av Internetleverantörer till andra företag anmäler jag även dessa för spridning av personuppgifter utan medgivande.

Jag vill vara anonym i min anmälan.

Citat 1:
"Vi har ju försökt att informera bort problemet. Vi har vräkt ut informationsbrev för att
uppmana folk att sluta, uppemot 2 000 om dagen - totalt 400 000 brev."

Källa: Husrannsakan hos ett tiotal svenska fildelare, publicerad på IDG.se - 2005-02-24
• IDG.se

Citat 2:
"Genom nya program som spårar upp och samlar bevis upptäcks dagligen tusentals svenskar som bryter mot upphovsrättslagen. Under en period kommer Antipiratbyrån att
i första hand varna de upptäckta personerna. Vi har sedan en tid spårat personer med hjälp av våra nyutvecklade sökprogram och det har fallit väl ut. Kända fildelningstjänster på internet genomsöks dygnet runt. Vi skickar ett par tusen varningsbrev varje dag men vi skrapar ändå bara på ytan."

Källa: Nytt datorprogram vapen mot pirater, publicerad på Antipiratbyran.com - 2005-03-02
• Antipiratbyran.com