Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Kranvatten

Kranvatten

Hej allihop.

Har en undran. Jag håller på och renoverar toaletten och har en kran just nu som är fast på väggen och inte på tvättstället det är en gammal design med 2 rattar en varm och kall så klart. Jag ska köpa ett Badrumsskåp med Tvättställ, lådor, skåp hela köret komplett, men nu är frågan eftersom jag ska ha en modern kran på själva tvättstället/handfatet så undrar jag vad jag ska göra för att koppla från väggen den gamla kranen till badskåpets nya kran. Är det möjligt, om JA vad behövs.

Jag har bytt och ändrat några kranar men är inte riktigt säker på hur det ser ut hos dig.

Är det:
    Två hål i väggen så att varmvatten och kallvatten ledningar kommer ut 15-20 cm ifrån varandra?

Kommer ledningarna inifrån väggen eller går de utanpå väggen?

Om de går inuti väggen kommer du in till ledningarna eller är de så att säga ingjutna?

Är ledningarna kopparrör eller de äldre galvade rören?
    Auktoriserad julmusttestare.

Det är typ 15-20cm mellan varm och kall-vatten kranen 2 hål i väggen. Det verkar som inifrån väggen kommer ledningarna för jag ser inget utom kranen. Vet ej om det är ingjutet eller ej. Och vet ej om det är kopparrör eller galvade rör. Men huset är byggt 1956 så räkna ut va det kan vara. Jag har en som fixar allt åt mig men vill kolla om det går eller ej. Jag vill dra från de 2 hålen i väggen till tvättstället.

Det blir en aning bökigt, dels eftersom man fårr öppna väggen rätt mycket för att komma åt rören.. Och även för att du inte får skarva rören i vägg utan inspektions-lucka...

Med nästan 100%ig säkerhet kan jag även säga att kall-vattensröret är galvat åxå... Varmvatten är troligtvis koppar, och troligen en gammal standard 16 mm...

Om du har tur så kan du göra så här men jag garanterar inget.
    Estetiskt vet jag heller inte om det blir bra.

För att slippa skarva i vägg så kan du undersöka hur grova rören är och om du kommer åt dem på lämpligt ställe i källaren eller var de nu kommer ifrån. Är de tillräckligt grova och du kan kapa dem i exempelvis källar taket så kan du om originalrören inte böjs för mycket föra in en plastledning på cirka 12mm. Denna ledning skarvar du ihop i källartaket och sedan monterar du andra ändan på kranen. (Två slangar naturligtvis)

Om det funkar estetiskt och praktiskt får du bestämma men det är en möjlighet att utnyttja befintliga hål i väggen.

Personligen hade jag nog dragit nya utanpåliggande rör.

Kan jag inte ta en slang ifrån väggen till tvättstället istället. Det låter jobbigt att skära och hålla på. Finns det inget sätt i toaletten som man kan göra tex dra en slang eller rör från rören i väggen till tvättstället. Skulle vara mycket enklare.

Jodå du kan koppla dig direkt på de rör som kommer från väggen.

Se till att du får loss kranen så långt ut som möjligt så att du har lite rör att arbeta med. Sedan kan du om det är kopparrör(Tror dock inte det är det) löda ihop i skarven.

Annars så sätter du en klämkoppling som skarv. Klämkoppling funkar på både krom, koppar, galvad och plastslang.

Det som gjorde att jag babblade om att trä slang i rören var mer för att jag trodde att tvättstället var precis i anslutning till den gamla blandaren och att det skulle bli så snyggt som möjligt.

Men det enda du skall tänka på är att inte gömma en skarv inuti en vägg för då ser du inte om den läcker.

www.rinkabyror.se har nog alla grejer du behöver och oftast till vettiga priser.

Vad behöver jag exakt från den sidan, så jag kan köpa det med detsamma. Slang, koppling... och så vad är en skarv så jag inte missuppfattar.

för jag ska till Kristianstad imorgon. Bor själv 40km ifrån. Så jag kan köpa allt imorgon.

Skarv är en klämkoppling som sammanfogar två rör.

Vad du måste ha koll på är storleken på röret i väggen och storleken på slangen/röret du skall koppla på. Du kan ha otur så att det är en gammal tjocklek på röret så att det inte mäts i mm utan i tum. Jag råder dig att mäta rören med skjutmått och skriv ned allting du behöver. Rita på ett papper hur du tänkt koppla ihop. Ex rör-klämkoppling med rätt storlek på båda sidor(Eller om du behöver en förstorare/förminskare)-rör -klämkoppling(Återigen med rätt storlek på båda sidor så det passar med nya blandaren. Tänk också på stödhylsor som oftast skall tryckas in i rören innan du sätter ihop dem med klämkopplingar.

Har du aldrig grejat med rördragning innan så låt någon bekant som gjort det göra det denna gången och var med och se hur det går till. Det är inte svårt men det kan vara väldigt förvirrande i början med olika storlekar, klämringar, stödhylsor och övergångar.

Det är inte kul att ha kapat en ledning och sedan inte få ihop det.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss