Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 37 av 37

Ämne: Rörmockarforum :)

@jofis
    Hmm, det där var ju en skaplig djungel av grejer. Svårt att veta vad man ska ha bara genom att kolla på bilder.. Får försöka ta mig till någon butik istället.

@reecord
    Trevligt. Discus har jag också i en av baljorna.

@storsnusaren
    Så vitt jag vet ska det vara helt ok, men jag har inte frågat. Hursomhelst är det lite sent påtäkt nu.

Dock bygger jag det såpass säkert så det ska gå bra. Under karet blir det en "bassäng" med ett avlopp som leder in till tvättstugan där det finns en golvbrunn. Så små till medelstora läckage ska gå bra. Spricker rutan blir det dock jävligt blött i källaren. Men det hoppas jag att inte ska hända. Isf kanske man kan få det klassat som naturkatastrof.
    Nollvision i skogen

Haha...visst är det en djungel. Men den behöver inte vara mer än ½"? Lr ska du gå upp till 1"?

Om du är intresserad så kan jag fixxa saker till dej, om du är sräker på vad som behövs...bara du säger slangdiameter och sånt =)

Men är du helt säker att du inte kan gå in med röret uppifrån.
    Måste vara mycket lättare, säkrare och bättre för framtida underhållning.

Ska du både pumpa in och ut vattnet från botten?

@jofis
    Oh, nog måste röret där vattnet ska gå ut från karet vara bra mycket större än så. Jag hade tänkt mig runt 80mm. Kanske man klarar sig med 1" till returvattnet från filtret, men det låter i minsta laget. Pumpen kommer ju att pumpa 6-8000 liter i timmen.

Du jobbar altså med såna grejer? Praktiskt!

@thelv
    Returvattnet från filtret skulle jag i absoluta nödfall kunna gå med uppifrån, men det blir en djäkla massa mer jobb för mig i så fall Plus att det inte blir snyggt.

Vattnet åker ut vid botten, men sen kommer det tillbaka uppe vid ytan, men röret måste gå genom botten.

Det ska inte vara något problem egentligen, jag vet att det finns grejer, men det är lite svårt att få tag på dem och veta exakt vad det är man ska ha när man bor ute på wishan och inte har någon direkt möjlighet att åka och titta på sakerna.

Vi får se till helgen om jag inte åker in till något större samhälle, det börjar bli bråttom. Rutan kommer om två veckor och då måste allt annat vara klart.
    Nollvision i skogen

Haha...okej. Då kanske 1" e i klenaste laget
    Men då fixxar vi större grejjer vettu...3" kanske?
    Men 6-8000 liter/h är ju rätt mkt.
    Som exempel så har vi "brandpumpar" på vissa båtar, och dom ger allså 60L/minut...ca 3600L/h. Och dom kör vi på 1,5", så 2,5 lr 3" är nog en bra idé.

Så en pump på ca 7000 timmlitet är inte så liten va? Men det klart, stort akvarium...stor pump =)

Hur dyra är såna där grejer då? Det låter ju inte helt tokigt med 3"-prylar i alla fall. Jag ska åka runt lite imorgon och kika på olika firmor, se vad jag kan hitta. Hittar jag inget får du hjälpa mig.

Nja... jag har inte köpt pumpen än, men den måste ligga däromkring. Ungefär 2ggr vattenvolymen / timme ska helst passera genom filtret. Helst mer, men då får man problem med att det blir för strömt för en del fiskar. Fast det har jag också några ideer hur skall lösas
    Nollvision i skogen

Om någon undrar hur det gick så kan jag nämna att nu (äntligen) är allt (nästan) klart, åtminstone den viktiga delen. Systemet läckte på några ställen så jag fick göra om en del, men nu har det i alla fall varit inrett och vattenfyllt i över en vecka utan att en droppe läckt någonstans. Jag hivade i fiskarna idag. :-D

Nu återstår att bygga för fronten och inreda rummet, i princip.. samt korka upp whiskyn!
    Nollvision i skogen

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss