Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hör Telia Digital-TV hemma i detta forum tro...

  1. #1

    Hör Telia Digital-TV hemma i detta forum tro...

    Ha inte ihjäl mig annars.... hittade inget lämpligare, vill ha för mig att C.Digital har något finger med i spelet ang. Telias digital-TV tjänst via ADSL.

    Hursomhelst, är det någon som sitter på lite smaskig info ang. just Telia Digital-TV ? Ex.vis, hur dom begränsar kanalerna utefter vilket paket man abonnerar på, d.v.s kanaler som ingår i paket2, når dessa inte ö.h.t fram till min box, då jag enbart har paket 1, eller sker det i boxen... ?

  2. #2
    ska genast säga att jag bara kommer gissa vilt här. Att alla kanaler skulle matas ut till alla abonenter hela tiden låter osannolikt då en kanal ligger på runt 4 Mb/s (taget lite ur luften, mellan 2 och 5 har jag hört) har du då 10 kanaler i ditt utbud så ger det runt 40Mb/s. Det troliga är att det skickas en begäran från din box om att starta kanalen mot din ip... men som sagt jag vet inte säkert..


    EDIT:

    Kom just på en sak. Till en början kommer ju bandbredden strypas för de som tittar på tv. (alltså du får bara 6 Mb att surfa på) Skulle lösas innom ett halvår eller något liknande. Läs mer om det i intervjun med bbb på idg om du vill.

  3. #3
    Är inte riktigt med dig där.... alltså beträffande bandbreddsupptaget per kanal... 10 x á 4mbit/s = 40. Jag kan ju ändå bara nyttja en kanal i taget, och i grundutbudet ingår ju 23 kanaler. Med den matematiken skulle ju en 100mbit lina vara ett krav...

    Jag misstänker såklart att de ej abonnerade kanalerna aldrig når fram till mig, men jag ser det inte som något omöjligt att sända fram kanalen kodad, och med hjälp av behörigt kort låsa upp kanalerna. Precis som vi är vana vid alltså...

    Men vad jag däremot inte förstår, är varför jag måste göra avkall på min bandbredd bara för att jag valt tjänsten digital-tv. Detta gäller alltså bara dom som har 24mbit. Dv.s oavsett om jag ens har tv-boxen ansluten ö.h.t så kommer jag aldrig upp i 24.

    En annan sak som får en och fundera lite är ju det faktum att man går ut med fakta som säger att dom som abonnerar på ADSL250->8mbit aldrig kommer behöver göra avkall på sin bandbredd för digital-tvn's skull. Bara de med 24. Vilket jag tycker låter fel. Abonnerar jag på 8mbit + TV så bibehåller jag mina 8 för surf. Men väljer jag 24, ja då får jag nöja mig 16-18 i bästa fall, och runt 10 om boxen är igång...

    Antar att det är lite därför telia valt att sätta samma pris på 8 som 24... men prisskillnad eller inte, rent formellt så klingar det fel, åtminstone i mina öron...

    Men jag kvider inte, jag är snarare klart imponerad över vad man lyckats prega in i våra små koppartåtar...

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av cosse
    Är inte riktigt med dig där.... alltså beträffande bandbreddsupptaget per kanal... 10 x á 4mbit/s = 40. Jag kan ju ändå bara nyttja en kanal i taget, och i grundutbudet ingår ju 23 kanaler. Med den matematiken skulle ju en 100mbit lina vara ett krav...

    Jag misstänker såklart att de ej abonnerade kanalerna aldrig når fram till mig, men jag ser det inte som något omöjligt att sända fram kanalen kodad, och med hjälp av behörigt kort låsa upp kanalerna. Precis som vi är vana vid alltså...

    Men vad jag däremot inte förstår, är varför jag måste göra avkall på min bandbredd bara för att jag valt tjänsten digital-tv. Detta gäller alltså bara dom som har 24mbit. Dv.s oavsett om jag ens har tv-boxen ansluten ö.h.t så kommer jag aldrig upp i 24.

    En annan sak som får en och fundera lite är ju det faktum att man går ut med fakta som säger att dom som abonnerar på ADSL250->8mbit aldrig kommer behöver göra avkall på sin bandbredd för digital-tvn's skull. Bara de med 24. Vilket jag tycker låter fel. Abonnerar jag på 8mbit + TV så bibehåller jag mina 8 för surf. Men väljer jag 24, ja då får jag nöja mig 16-18 i bästa fall, och runt 10 om boxen är igång...

    Antar att det är lite därför telia valt att sätta samma pris på 8 som 24... men prisskillnad eller inte, rent formellt så klingar det fel, åtminstone i mina öron...

    Men jag kvider inte, jag är snarare klart imponerad över vad man lyckats prega in i våra små koppartåtar...

    såg lite snabbt att jag var ute och cyklade här... missade att du talade om telia... hur som helst 40Mb/s skrev jag för att illustrera att det var omöjligt att alla kanaler når dig hela tiden som i ett fast kabeltvnät. att den som har 24 måste acceptera en sänkning av hastigheten är ju ganska självklart då det inte finns någon extra bandbredd att utnyttja. låter dock märkligt att dom väljer att strypa bandbredden även när du inte tittar.

Liknande ämnen

  1. Ligger detta forum på en privat pc?
    Av lynx i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-11-14, 08:07
  2. Kanske fel fråga i detta forum?
    Av Carina i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-09-12, 11:56
  3. detta guld(!)-forum...
    Av kulmagen i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-07-21, 14:29
  4. Detta forum.....
    Av pressvempa i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-03, 23:40
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-04-13, 20:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss