Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Märkliga fenomen (?) på min SAGEM ICD4000

  1. #1

    Märkliga fenomen (?) på min SAGEM ICD4000

    Är det någon som har stött på problemet med vansinnigt låg volym från SCART (TV) och Line-utgångarna?

    Jag har testat i stort sett varenda kabel jag har i systemet (från SSSK till svindyra) med likalydande resultat. Tar jag signalen från SCART (VCR), däremot, så är ljudet "normalt"...

    Varför? Min teori är att det är något fel i boxen och att SCART (TV) och Line-Out "delar" ledningar i hårdvaran.

    En annan märklig sak - som kanske inte har direkt med boxen att göra, men som någon här kanske kan svara på ändå - är att jag tappar 16:9-signalen någonstans... Jag ska förklara:

    Jag har en Philips DVDR520H DVD-recorder med HD. Boxen är kopplad till denna via SCART (TV). Boxen, recordern och TVn är samtliga inställda på 16:9 (TVn står på AUTO). När recordern är påslagen vägrar TVn slå om till 16:9 (naturligtvis pratar jag om riktiga 16:9-sändningar här och inget letterboxat). Slår jag av recordern så byter TVn genast till 16:9-läget... Egentligen är väl detta inget stort problem, eftersom jag har få zoomlägen på TVn och det går snabbt att slå om till 16:9-läget, men lite trist är det... Någon som kan ha någon idé?

    //Stefan

  2. #2

    Re: Märkliga fenomen (?) på min SAGEM ICD4000

    Citat Ursprungligen postat av dravalanche
    <snip>
    Jag har en Philips DVDR520H DVD-recorder med HD. Boxen är kopplad till denna via SCART (TV). Boxen, recordern och TVn är samtliga inställda på 16:9 (TVn står på AUTO). När recordern är påslagen vägrar TVn slå om till 16:9 (naturligtvis pratar jag om riktiga 16:9-sändningar här och inget letterboxat). Slår jag av recordern så byter TVn genast till 16:9-läget... Egentligen är väl detta inget stort problem, eftersom jag har få zoomlägen på TVn och det går snabbt att slå om till 16:9-läget, men lite trist är det... Någon som kan ha någon idé?

    //Stefan
    Då kanske din DVD-recorder inte har pass-thru på stift 8.
    Den styr nämligen om bilden är 16:9 eller inte.

    Om din TV har 2 (eller fler) SCART med RGB-ingång, prova att sätt dekodern i den ena och recordern i den andra.
    Tyvärr missar du ju då RGB-inspelningsmöjlighet till recordern, så det kanske du kan lösa med en SCART-splitter.

  3. #3

    Märkliga fenomen (?) på min SAGEM ICD4000

    Okej basspassion. Det är ju inte helt otroligt att det skulle kunna vara så. Vet du hur man kan kontrollera detta?

    Nåja, det var ju ett av fenomenen. Då återstår ju det andra. Det med det otroligt låga ljudet.

    Idéer?

    //Stefan

  4. #4

    Re: Märkliga fenomen (?) på min SAGEM ICD4000

    Citat Ursprungligen postat av dravalanche
    Är det någon som har stött på problemet med vansinnigt låg volym från SCART (TV) och Line-utgångarna?

    Jag har testat i stort sett varenda kabel jag har i systemet (från SSSK till svindyra) med likalydande resultat. Tar jag signalen från SCART (VCR), däremot, så är ljudet "normalt"...

    Varför? Min teori är att det är något fel i boxen och att SCART (TV) och Line-Out "delar" ledningar i hårdvaran.

    En annan märklig sak - som kanske inte har direkt med boxen att göra, men som någon här kanske kan svara på ändå - är att jag tappar 16:9-signalen någonstans... Jag ska förklara:

    Jag har en Philips DVDR520H DVD-recorder med HD. Boxen är kopplad till denna via SCART (TV). Boxen, recordern och TVn är samtliga inställda på 16:9 (TVn står på AUTO). När recordern är påslagen vägrar TVn slå om till 16:9 (naturligtvis pratar jag om riktiga 16:9-sändningar här och inget letterboxat). Slår jag av recordern så byter TVn genast till 16:9-läget... Egentligen är väl detta inget stort problem, eftersom jag har få zoomlägen på TVn och det går snabbt att slå om till 16:9-läget, men lite trist är det... Någon som kan ha någon idé?

    //Stefan
    Kanske självklart, men har du kollat volymkontrollen på digitalboxen...? :wink:

  5. #5

    Märkliga fenomen (?) på min SAGEM ICD4000

    -> Ludde76: Jo, det är självklart... :wink:

    Jag använder TVns volym som en sorts mastervolym. Sedan justerar jag volymen via boxens volymreglage.

    Det som är lite märkvärdigt är ju att signalen från SCART (VCR) bär ljudsignal med "normal" volym... Jag har läst att det bara är SCART (TV) och Line-Out som tillåter justering av volymen (på boxen alltså). Huruvida detta har något med det hela att göra låter jag vara osagt, eftersom jag inte vet... :wink:

    //Stefan

  6. #6

    Re: Märkliga fenomen (?) på min SAGEM ICD4000

    Citat Ursprungligen postat av dravalanche
    -> Ludde76: Jo, det är självklart... :wink:

    Jag använder TVns volym som en sorts mastervolym. Sedan justerar jag volymen via boxens volymreglage.

    Det som är lite märkvärdigt är ju att signalen från SCART (VCR) bär ljudsignal med "normal" volym... Jag har läst att det bara är SCART (TV) och Line-Out som tillåter justering av volymen (på boxen alltså). Huruvida detta har något med det hela att göra låter jag vara osagt, eftersom jag inte vet... :wink:

    //Stefan
    Volymen på scart (vcr) verkar inte påverkas av volyminställningen på boxen utan är konstant (och tur är väl det). Själv har jag alltid boxens volym på max och reglerar på tv:n, då är det ganska lika nivå som när man tittar på analoga kanaler direkt i tv:n...

Liknande ämnen

  1. Ett mycket intressant fenomen
    Av Future Boy i forum HTPC
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 08:30
  2. sagem itd62 mot sagem idt64.
    Av hendrik00 i forum Boxer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-06-24, 20:10
  3. Vilken är bäst ? SAGEM ITD 62 lr SAGEM ITD632
    Av chef i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-03-01, 10:15
  4. Konstigt fenomen.
    Av Luzifer i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-09-14, 16:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss