Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Analoga TV- och radiosignaler. Hur skickas dem?

  1. #1

    Analoga TV- och radiosignaler. Hur skickas dem?

    Hej,
    Sitter här på jobbet och spånar med några, ingen har dock svaret på frågan:
    Hur skickas de analoga radio-vågorna ut som ger oss en TV-bild? Är den riktad åt ett speciellt håll eller blir det som ett klot av mottagning runt själva sändaren?

    Frågan uppstod när vi filosoferade om man kan kolla på TV när man flyger...

    Perfekta svar önskas!

  2. #2
    Klotstrålning. Inte säker på om det strålar rakt neråt.

  3. #3
    Med andra ord så är det mottagning lika långt upp som det är åt sidan?

  4. #4
    Bara det att man rör sig väldigt snabbt så man kommer snabbt ut ur sändarens räckvidd.
    Jag försökte lyssna på radio en gång när jag flög men man hörde inte mycket och ungefär var 30:e sekund fick man byta frekvens. Tror det blev ganska mycket störning på vägen.
    Sen förstod jag inte mycket för det var italiensk radio 8) Egentligen får man inte ha radio mottagare på ett flyg men det visste inte jag då. Förresten så håller dom på att ändra det.

  5. #5
    Angående ifall det går att se på TV när man flyger: Boing håller just nu på att utveckla flygplan detta kommer att vara möjligt, det hela kommer att ske med hjälp utav satelliter som har detta som enda syfte. Dessvärre så ser det just nu ut som om kanal utbudet kommer att begränsat till Gratis- och/eller Nyhetskanaler.

    Källa: Euronews vars TV-kanal kommer att finnas med i utbudet.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av electrified
    Jag försökte lyssna på radio en gång när jag flög men man hörde inte mycket och ungefär var 30:e sekund fick man byta frekvens.
    Låter helt klart som att det skulle vara möjligt att kolla på TV, med extremt snabbt antennriktande och kanalsökande alltså

    Att kolla med hjälp av satellit är bara fusk!

  7. #7

    Re: Analoga TV- och radiosignaler. Hur skickas dem?

    Citat Ursprungligen postat av ElFeo
    Hej,
    Sitter här på jobbet och spånar med några, ingen har dock svaret på frågan:
    Hur skickas de analoga radio-vågorna ut som ger oss en TV-bild? Är den riktad åt ett speciellt håll eller blir det som ett klot av mottagning runt själva sändaren?

    Frågan uppstod när vi filosoferade om man kan kolla på TV när man flyger...

    Perfekta svar önskas!
    Signalen är riktad, speciellt vid kusten så man inte stör grannländerna. Den går mot horisonten och dalar, dvs man har inte samma räckvidd uppåt som neråt. Paradoxalt nog får de som bor närmast masten (någon kilometers radie) usel mottagning då de befinner sig i radioskugga - signalen har inte hunnit sjunka till marken där. I praktiken kanske man kan ta emot sporadiska FM sändningar på flyget eftersom det inte finns några hinder (berg) uppåt så den lilla signal som läcker kan nå en bit. Man borde kunna ha bättre lycka med kortvågsradio på flyget än FM. På kortvåg riktar man nämligen signalen uppåt så att den studsar mot atmosfären och ner igen, på så vis kan man sända runt andra sidan jorden om man vill. Men FM det går rakt fram och ner.

Liknande ämnen

  1. Analoga Upc
    Av King Kong i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 16:32
  2. Analoga Viasat?
    Av Mandolini i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-16, 19:28
  3. [LÖST] analoga hexfiler Tv-3
    Av uffe i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-28, 16:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss