Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: CIFS mount med Dreambox

  1. #1
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger

    CIFS mount med Dreambox

    Många verkar ha problem med att mounta en utdelat mapp på en dator i dreamboxen, så jag ska vissa lite enkelt hur man kan göra det.

    Börja med att skapa en mapp på datorn och dela ut den. När det är klart ska vi skapa en mapp på dreamboxen som vi kan "länka" till den utdelade mappen på datorn. Detta gör vi genom att logga in på Dreamboxen via telnet (standard användarnamn är 'root' och lösenordet 'dreambox'). Sen skriver vi följande för att det ska bli rätt:
    Kod:
    cd /
    cd var/mnt
    mkdir movies
    Varför vi skapar mappen i /var/mnt/ är för att den är skrivbar på alla olika dreambox modeller. Jag skapar mappen "movies" genom kommandot "mkdir movies", men ni kan döpa den till nästan vad som helst. Använd dock inte å,ä,ö.

    Sen går vi in under Setup -> Expert Setup -> Communication Setup.
    Här kan ni ställa in nätverks inställningarna om ni inte redan gjort det.


    När det är klart trycker vi på "mounts" knappen nere i högra hörnet.
    Då får vi fram Mount Manager. Här ska vi fylla i lite info så allt kommer på rätt plats.

    Efter "IP" fyller vi ip-adressen till den dator som vi har delat ut mappen på som vi vill länka till.
    I fältet brevid där vi fyller i ip-adressen har vi 3 allternativ NFS, CIFS, SMBFS. Vi ska köra CIFS så vi väljer det.
    Efter "DIR" fyller vi i vad den utdelade mappen heter. Inga extra "/" eller liknande här utan bara vad mappen heter.
    Efter "LocalDir" fyller vi i var mappen som vi vill länka till finns på dreamboxen. Och vi har ju skapat mappen "movies" i "/var/mnt/" så vi fyller i "/var/mnt/movies".
    Sen efter "Options" kan vi välja om vi vill ha "ro" (read-only) eller "rw" (read-and-write). Detta beror ju lite på vad vi ska använda mappen till. "ro" passar bäst om vi bara ska streama film från datorn till dreamboxen. Medans "rw" är ett måste om vi ska spela in från dreamboxen till datorn.
    Efter "Extra" så behöver vi inte ändra något. Låt det stå som det gör så funkar allt bäst.
    Efter "User" fyller vi i ett användarnamn som finns på datorn. Om ni använder Windows XP och har förenklad fildelning aktiverad så behöver ni bara skriva "guest" här.
    Efter "Pass" fyller ni i lösenordet till det användarnamn som ni fyllde i efter "User".
    Om ni vill att dreamboxen ska mounta mappen varje gång ni startar den så kryssar ni i "Automount" rutan.

    Nu kommer vi till en viktig punkt här som många brukar göra fel på. Innan vi trycker på "mount" knappen MÅSTE vi trycka på "save" annars blir det fel.

    Om nu allt är rätt så ska ni få upp denna trevliga rutan som vissar att allt är ok.


    Sen är det bara att gå ut från Mount Managern och gå in i FILE MODE och i "root" leta upp /var/mnt/movies (eller var ni nu mountade mappen).


    Tänk på att ni INTE kan se divx/xvid med er dreambox. Den klarar bara av att koda av vcd/svcd/dvd.

    Lycka till!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  2. #2
    "Börja med att skapa en mapp på datorn och dela ut den."

    - glöm inte att dessutom skapa en mapp "movie" i den mapp du delar ut!

  3. #3
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Mappen "movies" behöver endast skapas om ni ska spela in till den utdelade mappen...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  4. #4
    Funkar bättre med var/mnt/hdd/movie

  5. #5
    Hur gör man detta i Pli Jade? Jag får det inte att funka... Vad jag än skriver så får jag upp att min montering misslyckas.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Deas Visa inlägg

    Sen är det bara att gå ut från Mount Managern och gå in i FILE MODE och i "root" leta upp /var/mnt/movies (eller var ni nu mountade mappen).


    Tänk på att ni INTE kan se divx/xvid med er dreambox. Den klarar bara av att koda av vcd/svcd/dvd.

    Lycka till!
    Hur kommer det sig att du har massor av filmer som är kodade i xvid etc där då? Kan du se på dem eller?

  7. #7
    Det här är ingen avd för frågor.
    Ställ dom i relevant forum istället
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Liknande ämnen

  1. NewNigma2 cifs mount
    Av Bryt i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 14:27
  2. CIFS mount med dreambox
    Av kotten1 i forum Dreambox
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 11:26
  3. CIFS mount
    Av Pz007 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 10:17
  4. CIFS-mount Inställningar
    Av c-larsson i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 16:49
  5. CIFS mount på windows ME
    Av optimal i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 11:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss